دورسنج موتور روی کاپوت، نوآوری جالب پونتیاک در دهه ۶۰
دورسنج موتور روی کاپوت، نوآوری جالب پونتیاک در دهه ۶۰
در دههٔ ۶۰، پونتیاک برای حل مشکل شلوغی صفحه آمپر GTO، ایدهٔ جالبی را به کار گرفت که نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود.
یکی از نوآوریهای متعدد پونتیاک در دههٔ ۶۰، نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود. این ایده توسط طراح جنرال موتورز «ران هیل» بهعنوان راهحلی جذاب برای صفحه آمپر بسیار شلوغ خودروهای اسپرت پونتیاک بود. وی دراینباره گفته است:
وقتی در استودیوی پونتیاک بودم، به این فکر افتادم که دورسنج را بیرون از خودرو روی کاپوت قرار دهم و شکل آن را طراحی کردم. این اختراع در جنرال موتور بنام من ثبت شد
در آن سالها، دیدن دور موتور در خودرو، مثل دیدن بوست توربو در خودروهای امروزی بود یعنی یک ویژگی جذاب اما غیرضروری. به همین دلیل، در مدلهای اولیهٔ پونتیاک GTO، دورسنج موتور بهصورت سفارشی ارائه میشد. پونتیاک ابتدا دورسنج را در سمت راست صفحه آمپر قرار داد اما اصلاً خوانا نبود.
یک راهحل برای این مشکل، نصب دورسنج داخل غلافی روی ستون فرمان بود یعنی چیزی که آن زمان بهصورت افترمارکت در بازار ارائه میشد. بااینحال، در این صورت راننده برای دیدن دور موتور باید خیلی به پایین نگاه میکرد. ران هیل اما با ارائهٔ ایدهٔ نصب دورسنج روی کاپوت، راهحل عجیبی برای این مشکل مطرح کرد. دورسنج روی کاپوت در سال ۱۹۶۷ ابتدا در قالب یک لوازم جانبی که توسط نمایندگیها نصب میشد ارائه شد اما بعداً به آپشنی کارخانهای تبدیل شد. این دورسنج با ارتفاع ۷.۵ سانتیمتر، روی کاپوت مقابل راننده قرار میگرفت و عقربهای داشت که تا ۱۸۰ درجه حرکت میکرد. روی دورسنج هم ردلاین موتور از ۵ هزار rpm شروع شده و تا ۸ هزار rpm ادامه داشت.
اصلیترین مزیت نوآوری جالب پونتیاک این بود که دورسنج درست در خط دید راننده قرار میگرفت و بنابراین برای خواندن آن به حرکت چشم زیادی نیاز نبود. علاوه بر این، دورسنج پونتیاک نمای خیلی جالبی هم داشت. بااینحال، این طراحی عجیب مشکلاتی را هم به دنبال داشت. در GTO هر بار که کاپوت باز و بسته میشد، ضربهٔ وارده به دورسنج میتوانست تنظیمات آن را به هم بزند. مشکل دیگر هم سرقت بود که پونتیاک با استفاده از پرچ برای نصب دورسنج، سعی کرده بود کار سارقان را سخت کند.
علاوه بر این، هرچند پونتیاک این دورسنج را کاملاً آببندی کرده بود اما بازهم بخار میگرفت. به همین دلیل، در سال ۱۹۷۰ لولهای از بخاری خودرو به دورسنج کشیده شد که شیشهٔ آن را از بخار پاک میکرد. از سال ۱۹۶۸ به بعد، پونتیاک دورسنج روی کاپوت را به دو لامپ مجهز کرد که خواندن آن را در شب راحتتر میکرد. با وجود این مشکلات، این آپشن آنقدر جذاب به نظر میرسید که نظر دیگر برندهای جنرال موتورز را هم جلب کرد و بیوک هم مدل GSX خود را به دورسنج روی کاپوت مجهز کرد. حتی دیگر خودروسازان هم نیمنگاهی به نوآوری جالب پونتیاک داشتند و روی کاپوت ربل The Machine ساخت AMC هم دورسنج دیده میشد.
دورسنج روی کاپوت تا سال ۱۹۷۲ توسط پونتیاک ارائه شد و بعداً به تاریخ پیوست. بااینحال، برداشت منحصربهفرد پونتیاک از طراحی و محل نصب این دورسنج، به ارتقاء تصویر پرفورمنس آن کمک کرد و به یکی از آپشنهای جالب ماسل کارها تبدیل شد. همچنین این دورسنج را میشد نمونهٔ اولیهٔ هدآپ دیسپلی دانست زیرا امکان دیدن دور موتور را بدون نیاز به تغییر جهت نگاه راننده فراهم میکرد.
مجله خبری gsxr