هاست پرسرعت
خودرو

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

در آزمایش زمستانی ۲۳ خودروی الکتریکی در نروژ، های‌فای Z چینی کمترین کاهش برد در هوای سرد و فولکس‌واگن ID.4 و تویوتا bZ4X بیشترین کاهش را داشته‌اند.

می‌دانیم که هوای سرد شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد اما آزمایشی در نروژ نشان داده است که خودروی چینی های‌فای Z این کاهش را به حداقل رسانده و در شعاع حرکتی زمستانی از همهٔ رقبا بهتر عمل کرده است. های‌فای Z در کنار ۲۲ خودروی الکتریکی دیگر توسط فدراسیون اتومبیل نروژ در اواخر ژانویه در دمایی بین منفی ۲ تا منفی ۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد تحت یک آزمایش رانندگی گسترده قرار گرفته و تنها ۵.۹ درصد از شعاع حرکتی آن کاسته شده است.

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

به همین دلیل، هرچند های‌فای Z بیشترین شعاع حرکتی را در بین خودروهای گروه نداشته اما در هوای سرد آن‌قدر خوب عمل کرده که توانسته بردی بیشتر از همهٔ خودروها ارائه کند. این خودروی چینی موفق شد در آزمایش موردبحث با یک‌بار شارژ کامل تا ۵۲۲ کیلومتر را طی کند. این یعنی برد های‌فای Z در هوای سرد کمتر از ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند و تنها خودروی این آزمایش لقب می‌گیرد که در هوای زمستانی کمتر از ۱۰ درصد از شعاع حرکتی اعلامی خود را از دست می‌دهد.

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

دیگر خودروهای الکتریکی حاضر در این آزمایش اما میزان مختلفی از کاهش شعاع حرکتی زمستانی را نشان داده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و i5 کاهش برد ۱۲.۲ درصدی را تجربه کرده و شعاع حرکتی آن از ۵۰۵ کیلومتر به ۴۴۳ کیلومتر رسیده است. کیا EV9 و لوتوس الترا هم همین‌قدر کاهش برد داشته‌اند اما شعاع حرکتی فورد F150 لایتنینگ کاهش قابل‌توجه ۲۱.۶ درصدی داشته و از ۴۲۹ کیلومتر به ۳۳۷ کیلومتر رسیده است.

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

یکی از خودروهایی که ضعیف‌ترین عملکرد را در آزمون زمستانی داشته، نسخهٔ فیس‌لیفت تسلا مدل ۳ است که برد آن با کاهشی ۲۹.۹ درصدی از ۶۲۹ به ۴۴۱ کیلومتر رسیده است. پولستار ۲ با کاهش ۳۰ درصدی و ولوو C40 با کاهش ۳۰.۹ درصدی برد نیز مشابه تسلا ضعیف عمل کرده‌اند اما بیشترین کاهش برد در سرما را تویوتا bZ4X و فولکس‌واگن ID.7 تجربه کرده‌اند. شعاع حرکتی این کراس‌اوورهای الکتریکی ژاپنی و آلمانی در زمستان به میزان چشمگیر نزدیک به ۳۲ درصد کمتر شده است. بدین ترتیب برد تویوتا از ۴۶۰ به ۳۱۳ کیلومتر و فولکس‌واگن از ۶۰۸ به ۴۱۴ کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

دلیل کاهش برد اندک های‌فای Z در هوای سرد سیستم هوشمند مدیریت حرارت است. این سیستم که توسط خود هیومن هورایزون (شرکت مادر برند های‌فای) توسعه پیدا کرده است، باطری‌ها را در پنجرهٔ دمای عملیاتی بهینه نگه می‌دارد. در طول این آزمایش، سیستم مذکور توانسته هم باطری‌ها و هم دمای کابین را گرم نگه دارد که این موضوع در کشورهای سردسیری مثل نروژ بسیار مهم خواهد بود. هیومن هورایزون که خود را سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس می‌داند، سال گذشته برای اولین بار وارد بازار اروپا شد. این شرکت علاوه بر های‌فای Z، کراس‌اوورهای های‌فای X و های‌فای Y را هم تولید می‌کند.

خودرو

برد اعلامی (کیلومتر)

برد زمستانی (کیلومتر)

اختلاف (کیلومتر)

اختلاف (درصد)

های‌فای Z ۵۵۵ ۵۲۲ ۳۳ ۵.۹
ب‌ام‌و i5 ۵۰۵ ۴۴۳.۶ ۶۱.۴ ۱۲.۲
لوتوس الترا ۵۳۰ ۴۶۴.۶ ۶۵.۴ ۱۲.۳
کیا EV9 ۵۰۵ ۴۴۱.۹ ۶۳.۱ ۱۲.۵
ژپنگ G9 ۵۲۰ ۴۵۱.۸ ۶۸.۲ ۱۳.۱
نیو EL6 ۵۲۹ ۴۵۶ ۷۳ ۱۳.۸
نیو ET5 ۵۶۰ ۴۸۱.۴ ۷۸.۶ ۱۴
مرسدس بنز EQE350 ۴۹۱ ۳۹۹ ۹۲ ۱۸.۷
آئودی Q8 E-Tron ۵۱۵ ۴۱۱.۴ ۱۰۳.۶ ۲۰.۱
بی‌وای‌دی دلفین ۴۲۷ ۳۳۹.۲ ۸۷.۸ ۲۰.۶
فورد F150 لایتنینگ ۴۲۹ ۳۳۷.۵ ۹۱.۵ ۲۱.۶
MG4 تروفی ۵۲۰ ۳۹۹.۶ ۱۲۰.۴ ۲۳.۲
هیوندای آیونیک ۶ ۶۱۴ ۴۶۷.۸ ۱۴۶.۲ ۲۳.۸
هیوندای کُنا EV ۴۵۴ ۳۴۱.۳ ۱۱۲.۷ ۲۴.۸
نیسان آریا ۴۹۸ ۳۶۹.۴ ۱۲۸.۶ ۲۵.۸
پژو e-308 ۴۰۹ ۲۹۷ ۱۱۲ ۲۷.۴
جیپ اونجر ۳۹۵ ۲۸۶ ۱۰۹ ۲۷.۶
اوپل آسترا ST ۴۱۳ ۲۹۶ ۱۱۷ ۲۸.۳
تسلا مدل ۳ ۶۲۹ ۴۴۱ ۱۸۸ ۲۹.۹
پولستار ۲ ۶۱۴ ۴۳۰ ۱۸۴ ۳۰.۰
ولوو C40 ۵۷۲ ۳۹۵ ۱۷۷ ۳۰.۹
تویوتا bZ4X ۴۶۰ ۳۱۳.۵ ۱۴۶.۵ ۳۱.۸
فولکس‌واگن ID.7 ۶۰۸ ۴۱۴ ۱۹۴ ۳۱.۹

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا