هاست پرسرعت
خودرو

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

در رقابت هیجان‌انگیز لایتنینگ لپ ۲۰۲۴، سریع‌ترین خودروهای اسپرت سال ۲۰۲۴ در پیست ۶.۶ کیلومتری ویرجینیا به نبرد پرداخته‌اند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

به‌رسم هرسال، رقابت لایتنینگ لپ یا دور صاعقهٔ کارانددرایور امسال هم سریع‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای بازار را به پیست ویرجینیا برده است. البته همیشه تمام خودروهایی که برای این رقابت در نظر گرفته می‌شوند به دلیل مشکلات مختلف در اختیار آزمایش‌کنندگان قرار نمی‌گیرند و امسال هم وقتی هیچ خودرویی از سوی آستون‌مارتین، فراری، ریمک و کونیگزگ فرستاده نشد، گروه دوازده خودرویی لایتنینگ لپ ۲۰۲۴ جا برای رشد داشت و به همین دلیل، از یک موتورسیکلت و راکب حرفه‌ای دعوت شد تا ببینیم یک موتور خیابانی در برابر سریع‌ترین وسایل چهارچرخ بازار چگونه عمل خواهد کرد. به‌رسم هرسال، برای شرکت‌کنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از زیر ۴۰ هزار دلار تا بیش از ۲۸۰ هزار دلار را شامل می‌شود. پس بیایید تجهیزات تایم گیری را برداریم و وارد پیست شویم.

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

هوندا سیویک Si

تایم: ۳:۱۶.۹

کلاس LL1
قیمت پایه ۳۰,۶۷۱ دلار
قیمت تست‌شده ۳۰,۶۷۱ دلار
قدرت ۲۰۰ اسب بخار
وزن ۱۳۳۴ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

ما همیشه طرفدار پروپاقرص هوندا سیویک Si بوده‌ایم زیرا این خودرویی لذت‌بخش با قیمتی باورنکردنی ارزان است. جدیدترین نسخهٔ Si در نسل یازدهم سیویک بهترین نسخهٔ این ماشین محسوب می‌شود و با چند تغییر نسبت به سیویک Si کوپه که در سال ۲۰۱۷ به لایتنینگ لپ آمد، توانست تایم خود را بهتر کند.

کیا EV6 GT

تایم: ۳:۰۴.۹

کلاس LL2
قیمت پایه ۶۲,۹۲۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۳,۱۰۰ دلار
قدرت ۵۸۰ اسب بخار
وزن ۲۱۸۳ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

برای زدن لپ تایم سریع اعتمادبه‌نفس راننده به‌اندازهٔ توانایی‌های خودرو مهم است. به همین دلیل، زمانی که EV6 GT در اولین دور دچار بیش‌فرمانی شد و سر از چمن‌ها درآورد، دیگر جرأت نکردیم سیستم کنترل پایداری را کاملاً خاموش کنیم. این کار عاقلانه‌ای بود زیرا عقب خودرو با سرعتی بیش از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت در پیچ منحرف شد؛ بنابراین، چیزی که در خیابان EV6 را به خودروی لذت‌بخشی تبدیل می‌کند، در پیست خوب ظاهر نمی‌شود.

آکورا اینتگرا تایپ S

تایم: ۳:۰۴.۲

کلاس LL2
قیمت پایه ۵۱,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۵۲,۵۹۵ دلار
قدرت ۳۲۰ اسب بخار
وزن ۱۴۵۵ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

بدون شک اینتگرا تایپ S خودرویی عالی است اما لیست تغییراتی که آن را برای استفاده‌های روزمره به خودروی بهتری نسبت به سیویک تایپ R تبدیل می‌کند، در پیست مسابقه کاملاً به آن لطمه میزند. بزرگ‌ترین مشکل، لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S اینتگرا است که نمی‌تواند عملکردی در حد لاستیک‌های پایلوت اسپرت کاپ ۲ سیویک داشته باشد.

ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

تایم: ۲:۵۸.۱

کلاس LL3
قیمت پایه ۱۲۳,۲۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۴۱,۴۴۵ دلار
قدرت ۶۲۵ اسب بخار
وزن ۲۴۸۰ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

اگر با X5 M راهی پیست شوید خیلی‌ها فکر خواهند کرد این خودروی یدک کشی شما است اما پرچم‌دار خانوادهٔ X5 توانایی‌های شگفت‌انگیزی در پیست دارد. نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو حدود ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از قبل شده که به دلیل افزودن سیستم هیبریدی خفیف است درحالی‌که قدرت بدون تغییر باقیمانده است. بااین‌حال، X5 M در برخی قسمت‌های پیست همپای ب‌ام‌و M2 و نیسان Z پیش می‌رفت.

ب‌ام‌و M2

تایم: ۲:۵۶.۹

کلاس LL2
قیمت پایه ۶۳,۱۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۷,۷۴۵ دلار
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

پیست‌ها مثل سرم حقیقت برای خودروها هستند. رساندن یک ماشین به محدودیت‌هایش می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی که معمولاً در خیابان پنهان می‌کند را آشکار سازد و این چیزی بود که در M2 جدید تجربه کردیم. با تحریک اسب‌های بخار این ماشین، لاستیک‌های عقب بیدار شده و M2 را به سمت سر خوردن‌های جذاب سوق می‌دهند. این باعث می‌شود احساس کنید یک قهرمان دریفت هستید اما لپ تایم را نابود می‌کند.

نیسان Z نیسمو

تایم: ۲:۵۶.۲

کلاس LL2
قیمت پایه ۶۶,۰۸۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۸,۶۹۰ دلار
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
وزن ۱۶۶۷ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

Z نیسمو در پیست خودروی لذت‌بخشی است. البته لاستیک‌های عقب هنگام خروج از پیچ‌های کندتر نیاز به صبوری دارند زیرا ۴۲۰ اسب بخار قدت به‌راحتی روی کشش این لاستیک‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. هرچند برای نیسمو فقط گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود اما این گیربکس تعویض دنده‌های سریعی دارد. تنها مشکل ما با Z نیسمو داغ کردن دیفرانسیل است هنگامی‌که تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

فورد موستانگ دارک هورس

تایم: ۲:۵۱.۲

کلاس LL2
قیمت پایه ۶۸,۸۰۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۴,۵۰۰ دلار
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
وزن ۱۸۲۵ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

ما به‌عنوان طرفداران خودروهای سبک‌وزن، وقتی می‌بینیم دارک هورس با وزن ۱۸۲۵ کیلوگرم فقط ۲۰ کیلوگرم از شلبی GT500 سبک‌تر است، چشمانمان از حدقه بیرون میزند. یکی دیگر از مشکلات این خودرو گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک است که پس از چند دور زدن در پیست داغ می‌کند. بااین‌حال، دارک هورس توانست با تایم ۲:۵۱.۲ مک‌وان را از تخت پایین بکشد و به پادشاه جدید بخش LL2 تبدیل شود.

ب‌ام‌و M3 CS

تایم: ۲:۵۰.۰

کلاس LL3
قیمت پایه ۱۲۸,۱۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۳۲,۶۹۵ دلار
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
وزن ۱۷۶۵ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

عجیب نیست که M3 CS از M3 کامپتیشن چهارچرخ محرک سریع‌تر باشد زیرا ۵۵ اسب بخار قدرت بیشتر، تنظیم خاص شاسی و ۳۰ هزار دلار قیمت بیشتری دارد. این یعنی اختلاف ۳.۵ ثانیه‌ای CS باید بیشتر می‌بود. این خودرو در اصل همان M4 CSL است با دو در اضافی، صندلی عقب، سامانه چهارچرخ محرک و ۱۴۲ کیلوگرم وزن بیشتر. تایم ۲ دقیقه و ۴۷.۵ ثانیه‌ای CSL که آن را به سریع‌ترین ب‌ام‌و پیست ویرجینیا تبدیل کرد، انتظارات را از M3 CS افزایش داد اما لاستیک‌های نامناسب جلوی صعود M3 را گرفت.

شورلت کوروت E-Ray

تایم: ۲:۴۵.۹

کلاس LL3
قیمت پایه ۱۲۲,۰۸۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۴۷,۸۱۵ دلار
قدرت ۶۵۵ اسب بخار
وزن ۱۷۹۰ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

کوروت E-Ray با پیست ویرجینیا غریبه نیست زیرا در طول توسعه، مهندسان C8 چند بار این ماشین را به نوربرگ‌رینگ آمریکا آوردند و آموختند که چطور سریع‌ترین لپ تایم‌ها را بزنند. ما خوشحال بودیم که آن‌ها در روز رقابت لایتنینگ لپ هم حاضر بودند تا دانسته‌های خود را در اختیارمان قرار دهند. هرچند باطری کوچک ۱.۱ کیلووات ساعتی E-Ray فاقد ظرفیت کافی برای پوشش کل دور ۶.۶ کیلومتری پیست است اما این کوروت هنوز هم عملکرد چشمگیری دارد و با تایم ۲:۴۵.۹ بین استینگری با ۲:۴۹.۰ و Z06 با ۲:۳۸.۶ قرار می‌گیرد.

لوسید ایر سافایر

تایم: ۲:۴۴.۳

کلاس LL4
قیمت پایه ۲۵۰,۵۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۵۰,۵۰۰ دلار
قدرت ۱۲۳۴ اسب بخار
وزن ۲۴۰۴ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

ایر سافایر با قدرت چهاررقمی به‌راحتی توانست رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی پیست ویرجینیا را بشکند. این خودرو حتی در یکی از کفی‌های پیست به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت رسید که پس از سه مک‌لارن سنا، ۷۲۰S و ۷۶۵LT بالاترین رکورد رقابت ما محسوب می‌شود. بااین‌وجود، نمی‌توان قوانین فیزیک را دور زد و وزن زیاد منجر به مسافت ترمز گیری زیادی می‌شود.

ب‌ام‌و M1000 RR

تایم: ۲:۴۲.۷

کلاس
قیمت ۴۰,۰۰۰ دلار
قدرت ۲۰۵ اسب بخار
وزن ۱۹۵ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

برای سال‌ها می‌خواستیم بدانیم که یک سوپربایک در کجای جدول لایتنینگ لپ قرار خواهد گرفت و امسال نهایتاً این فرصت فراهم شد. M1000 RR که به سیستم اگزوز افترمارکت مجهز است، پیست ۶.۶ کیلومتری را در ۲:۴۲.۷ ثانیه پیمود که تنها دودهم ثانیه از تایم پورشه ۹۱۱ توربو S با قیمت ۲۱۶ هزار دلار کندتر است. علیرغم داشتن دو چرخ کمتر، ب‌ام‌و در پیچ‌های طولانی‌تر همپای پورشه پیش می‌رود.

پورشه ۹۱۱ GT3 منثی

تایم: ۲:۳۹.۸

کلاس LL5
قیمت پایه ۲۸۰,۹۶۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۸۹,۱۲۰ دلار
قدرت ۵۱۰ اسب بخار
وزن ۱۴۷۷ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

پکیج منثی ریسینگ ۵۷,۳۰۰ دلار به‌علاوهٔ ۱۵,۵۰۰ دلار برای رینگ‌های منثی هزینه دارد. این پکیج صرفاً اصلاحاتی در آیرودینامیک و شاسی مثل بال و اسپلیتر بزرگ‌تر، باله‌های طرفین سپر جلو، روکش آیرودینامیک چرخ‌های عقب، دیفیوزر بزرگ‌تر و کمک‌فنرهای جدید را به همراه دارد. ازآنجایی‌که پورشه بیشتر سهام منثی را در اختیار دارد و قطعات این شرکت گارانتی خودرو را باطل نمی‌کند، GT3 با تیونینگ منثی توانست رسماً در لایتنینگ لپ حضور یابد.

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

تایم: ۲:۳۷.۲

کلاس LL4
قیمت پایه ۲۶۹,۶۸۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۸۴,۵۱۰ دلار
قدرت ۵۲۵ اسب بخار
وزن ۱۴۵۵ کیلوگرم

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

GT3 RS در حالی به سومین خودروی سریع تاریخ رقابت لایتنینگ لپ تبدیل شد که توسط خودروهایی با چند صد اسب بخار قدرت بیشتر احاطه شده است. حتی GT2 RS نسل قبلی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت هم ۰.۶ ثانیه کندتر از این پورشه در پیست ویرجینیا است. علاوه بر این، پیشرانهٔ ۴ لیتری ۹ هزار rpm این ماشین هم با آن صدای فوق‌العاده هر دور زدنی را به تجربه‌ای حیرت‌انگیز تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا