میلیاردر مخالف تسلا 600 هزار دلار را صرف خرید محصولاتش کرد
میلیاردر مخالف تسلا 600 هزار دلار را صرف خرید محصولاتش کرد
هدف «دن او داود»، اسپانسر چندین کمپین ضد تسلا، از خرید چند دستگاه رودستر قدیمی چیست؟
مدتها قبل چند تسلا رودستر قدیمی در یک گاراژ در چین خاک میخوردند تا اینکه اخیرا شخصی اقدام به خرید آنها کرده است؛ برخلاف تصور عموم این خریدار یک طرفدار تسلا نیست بلکه یک ضد تسلا دو آتشه است که مبلغ هنگفت ۶۰۰ هزار دلار را روی خرید چندین دستگاه رودستر قدیمی صرف کرده است.
کانال یوتیوبی نشریه «کار اسکوپس» اخیرا از یک مرکز مستقل تعمیرات تسلا در واشنگتن بازدید کرده است. این مرکز بهخصوص تحت مالکیت آقای «کارل مَدلاک» قرار دارد که خود در پروژه توسعه تسلا رودستر نقش داشته است. در این گاراژ چندین دستگاه از خودروی یادشده وجود داشتند که گویا همه به آقای «او داود» تعلق دارند و برخی از آنها هم پس از سالها خاک خوردن نیاز به رسیدگی دارند. او داود یک میلیارد و کارآفرین آمریکایی است که ثروت خود را از راه توسعه نرمافزار به دست آورد و یک سیستمعامل را برای صنعت هوانوردی طراحی کرد. دو هواپیمای مشهور بویینگ ۷۸۷ مسافربری و جنگنده لاکهیدمارتین F-35 از سیستمعامل توسعهیافته توسط او داود استفاده میکنند که بهادعای او هکنشدنی است.
او داود در زمینه خودرو هم شهرت دارد اما نه آنگونه که به توسعه خودرویی پرداخته باشد؛ بلکه مخالف روشنی با نرمافزار تمام خودران FSD تسلا دارد. او اصلا با نرمافزارهای مبتنیبر هوشمصنوعی که باید در شرایط بحرانی برای جان انسان تصمیم بگیرند، رابطه خوبی ندارد. بنابراین سازمانی موسومبه «پروژه طلوع» را راهاندازی کرده است و با بهرهوری از منابع آن کمپینهای سیاسی ضد تسلا و سیستم خودران آن را حمایت میکند. این مجموعه در تلاش است تا مجوز FSD را لغو کند. او داود تا جایی پیش رفت که با سرمایه شخصی خود تبلیغات مسابقات مشهور «سوپربال» را خریداری کرد و تصادف تسلا خودران با یک مانکن کودک را به نمایش درآورد.
با توجه به این سابقه، حقیقتا هیچ کس انتظار ندارد که او داود به خریداری خودروهای تسلا بپردازد. کاشف به عمل آمده آقای او داود طرفدار پروپاقرص نخستین خودروی برند تسلا با نام «رودستر» است و چندین دستگاه از آن را هم خریداری کرده. آخرین رودسترهایش را هم از انباری در چین خریداری کرده که سالها پیش خبر خاک خوردن آنها در چین منتشر شد.
خودروهای تازه او بهخاطر عدم استفاده طولانی و مشکل باتریهای این مدل خاص، با مشکلات باتری مواجه شدهاند. به گفته مالک مرکز تعمیر، هزینه جایگزینی باتری هر خودرو برابر ۳۵ هزار دلار است. بهجز رنگ بدنه و خراشهای کوچک باقی بخشهای نو ورودهای او داود مشکل خاصی ندارند. تسلا رودستر از ابتدا خودروی محبوبی نبود ولی توانست توجه زیادی را به خود جلب کند (همان کاری که ماسک در انجامش تبهر دارد).
سه تسلای جدید او داود هم مانند سایر نمونهها کمیاب تلقی میشوند. گفته میشود که یک شرکت چینی این سه دستگاه را از خود تسلا خریداری میکند تا با مهندسی معکوس آنها به فناوری آن دست پیدا کند. اما گمرک چین این خودروها را برای ۱۲ سال در مرز نگهداری کرد (آشنا به نظر میرسد)! هر سه دستگاه رودستر تنها ۱۶۶ کیلومتری را پیموده بودند که مهندسان تسلا برای بررسی خودرو طی کرده بودند. به گفته مدلاک احتمالا این سه خودرو تنها تسلاهای جهان بدون ثبت نمایندگی تسلا هستند چون هیچگاه رنگ نمایندگی را ندیدند.
نهایتا با در نظر گرفتن تمام مخارج و محاسبات، میبینیم که او داود بین ۵۳۳ تا ۶۸۳ هزار دلار برای خرید همین سه دستگاه رودستر قدیمی و جدیدش هزینه کرده است (تازه باید ۱۰۰ هزار دلار هزینه تعویض باتری را هم در نظر بگیرید). گویا این مهندسی عجیب حتی تصمیمی برای راندن این خودروها ندارد. به گفته مدلاک، او داود آنها را در یک موزه به نمایش خواهد گذاشت که مشخصا برخلاف رفتار یک ضدتسلا است. فارغ از اینکه FSD صلاحیت کارکرد دارد یا نه، بهتر است پیش از پیوستن به هر کمپینی، درباره سازندگان آن اطلاعاتی کسب کنیم؛ چراکه نهایتا این ما هستیم که هدف بازی تجاری و حتی سیاسی شرکتهای بزرگ قرار میگیریم. نظر شما چیست؟
مجله خبری gsxr