بهترین سوپراسپرتهای سال 2024، از کوروت تا فراری و مازراتی
بهترین سوپراسپرتهای سال 2024، از کوروت تا فراری و مازراتی
در اینجا قرار است با بهترین سوپراسپرتهای جهان آشنا شویم. در این لیست مدلهای مختلفی از V6 هیبریدی تا V8 و V12 تنفس طبیعی را خواهید دید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
نزدیک به یکچهارم از قرن بیستویک را پشت سر گذاشتهایم و چشمانداز صنعت خودروسازی با سرعتی سرسامآور در حال تغییر است. قوانین آلایندگی، الکتریکیسازی، هیبریداسیون و صدها تکنولوژی دیگر در حال شکلدهی شیوهٔ توسعهٔ خودروها هستند. بااینوجود، بازار سوپراسپرتها هنوز هم مملو از خودروهایی است که ارزش نقش بستن روی پوستر اتاقها را دارند. حتی در بحبوحه تشدید قوانین آلایندگی، بازار سوپراسپرتها تنوع بالایی داشته و فرقی ندارد شش سیلندر بخواهید یا ۱۲ دوازده سیلندر، توربو یا تنفس طبیعی و محرک عقب یا چهارچرخ محرک. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم بهترین سوپراسپرتهایی که میتوان در سال ۲۰۲۴ خرید را معرفی کنیم.
شورلت کوروت Z06
شورلت در نسل C8 کوروت و خصوصاً در نسخهٔ Z06 یکی از بهترین سوپراسپرتهای جهان را ساخته است. درحالیکه بسیاری از خودروسازان در حال حرکت به سمت پیشرانههای کوچکتر هستند، شورلت برای Z06 یک موتور ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی را توسعه داده است که ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. به لطف این موتور که تا ۸,۵۰۰ rpm دور میگیرد، کوروت Z06 در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. خیلیها این ماشین را جایگزینی برای پورشه ۹۱۱ GT3 میدانند.
آئودی R8 پرفورمنس
R8 روزهای آخر تولید خود را سپری میکند و قرار است در پایان مارس ۲۰۲۴ خط تولید را ترک کند اما نمونههای صفرکیلومتر آن هنوز در انبارها موجود است و با پیشرانهٔ V10 در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود. هرچند R8 به اندازی رقبای خود هیجانانگیز نیست و در سرعتهای پایین ممکن است شبیه A6 احساس شود اما زمانی که از زنجیر رها شود آن روی خود را نشان خواهد داد. این ماشین در نسخهٔ محرک عقب ۵۷۰ اسب بخار و در نسخهٔ چهارچرخ محرک ۶۲۰ اسب بخار قدرت دارد. اینقدر قدرت میتواند هر چیزی را زنده کند. جانشین R8 اما الکتریکی خواهد بود.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS
GT3 RS بدون شک بهترین نسخهٔ نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ محسوب میشود. البته برخی میگویند همان ۹۱۱ کاررا استاندارد کافی خواهد بود و نیاز به پرداخت ۲۴۰ هزار دلار برای خرید GT3 RS نیست ولی ما میدانیم که این نسخه از لحاظ سرعت و چابکی قابل قیاس با کاررا نخواهد بود. GT3 RS با ۵۲۵ اسب بخار قدرت از پیشرانهٔ تنفس طبیعی و آیرودینامیک تهاجمی را میتوان بهترین پورشهٔ تاریخ دانست.
مازراتی MC20
مازراتی که سابقهٔ پرباری در ساخت خودروهای اسپرت دارد، در سال ۲۰۲۰ سوپراسپرت کاملاً جدید MC20 را معرفی کرد. این ماشین با طراحی جذاب، برند معتبر و رانندگی عالی، بازگشتی پرشکوه برای مازراتی به بازار سوپراسپرتها محسوب میشود. همچنین درحالیکه پیشرانههای هیبریدی میتوانند سوپراسپرتها را سنگین کنند، MC20 با استفاده از یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو با ۶۳۵ اسب بخار قدرت، وزن خود را پایین نگه داشته است. مشکل این خودرو اما قیمت است که با سفارش آپشنها میتواند به یکچهارم میلیون دلار برسد.
مکلارن آرتورا
مکلارن که معمولاً فرمولهای قدیمی خود را خیلی تغییر نمیدهد، برای آرتورا همهچیز را از نو آغاز کرد. این شرکت شاسی کربنی که از زمان MP4-12C استفاده میکرد را کنار گذاشت و پیشرانهٔ V8 توئین توربوی قدیمی را در سطل آشغال انداخت و در عوض سراغ یک مونوکوک جدید و یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 هیبریدی جدید رفت. این قوای محرکه ابتدا ۶۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در مدل ۲۰۲۴ به ۷۰۰ اسب بخار افزایش پیدا میکند. فرمان آرتورا مملو از بازخورد است و همهچیز خودرو از سواری گرفته تا تحویل نیرو فوقالعاده احساس میشود. هرچند ظاهر آرتورا تکراری به نظر میرسد و پیشرانهٔ V6 آن صدا و شخصیت موتور V8 قبلی را ندارد اما این ایرادات جزئی مانع از حضور سوپرکار هیبریدی مکلارن در لیست بهترینها نمیشوند.
فراری ۲۹۶ GTB
قیمت ۲۹۶ GTB حتی طبق استاندارد سوپراسپرتها هم بسیار گران است. قیمت این خودرو از ۳۴۲ هزار دلار آغاز میشود که نزدیک به ۹۰ هزار دلار از آرتورا گرانتر است. آیا بهاندازهٔ ۹۰ هزار دلار بهتر است؟ پاسخ این سؤال را باید با مقایسهٔ عملی بین دو خودرو دارد اما میدانیم که فراری از هر لحاظ کاملاً عالی است. پیشرانهٔ V6 هیبریدی فراری با ۸۳۰ اسب بخار قدرت عملکردی فوقالعاده دارد و بازخورد فرمانی بهتر از ۲۹۶ را فقط میتوان در خودروهای مسابقهای پیدا کرد.
مکلارن ۷۵۰S
مکلارن در ۷۵۰S جدید، سوپرکار فوقالعادهٔ ۷۲۰S را گرفته و آن را بهتر کرده است. در این ماشین که از قطعات جدید زیادی بهره میبرد، قدرت پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۷۵۰ اسب بخار رسیده و وزن خودرو هم ۳۰ کیلوگرم کمتر شده است. به لطف این تغییرات، ۷۵۰S ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این درواقع ترکیبی از بهترین قطعات ۷۲۰S با بهترین قطعات ۷۶۵LT است. درحالیکه آرتورا نمایانگر آیندهٔ مکلارن است، ۷۵۰S شبیه آخرین تلاش برای حفظ گذشته به نظر میرسد و خوشحالیم که میتوانیم برای مدتی در این گذشته بمانیم.
لامبورگینی روئلتو
ازآنجاییکه پیشرانههای V10 به V8 تبدیل میشوند و موتورهای V6 جای V8 را میگیرند، کسی انتظار دیدن یک سوپراسپرت هیبریدی جدید با موتور V12 را ندارد اما لامبورگینی در روئلتو دقیقاً همین کار را انجام داده و با قرار دادن سه موتور الکتریکی در کنار پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی اونتادور، ۱۰۱۵ اسب بخار قدرت را ارائه کرده است. نتیجهٔ این کار خلق یک سوپرکار پلاگینهیبریدی است که شبیه هیچ سوپراسپرت دیگری نخواهد بود. روئلتو میتواند چند کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند و یا از گشتاور موتورهای الکتریکی بهعنوان مکمل پیشرانهٔ V12 برای شتاب گیریهای فوق سریع استفاده کند. هرچند روئلتو خیلی سنگین شده اما مملو از سیستمهای الکترونیکی هوشمند است که رانندگی منظمی را فراهم میکند.
فراری ۸۱۲ GTS
هرچند همهٔ سوپراسپرتهای این لیست موتور وسط هستند و شاید فراری ۸۱۲ بیشتر یک سوپر GT بهحساب آید اما چطور میتوان خودرویی با پیشرانهٔ ۸۰۰ اسب بخاری V12 تنفس طبیعی که به چرخهای عقب نیرو میدهد را سوپراسپرت ندانست؟ علاوه بر این، ۸۱۲ با قیمتی بیش از ۴۰۰ هزار دلار، برچسب قیمتی سوپراسپرتها را هم روی خود میبیند. نسخهٔ کوپهٔ ۸۱۲ که با پسوند سوپرفست شناخته میشد دیگر تولید نمیشود اما نسخهٔ کانورتیبل آن همچنان در حال تولید است و بنابراین در لیست ما جای میگیرد.
لامبورگینی هوراکان تکنیکا
متأسفانه لامبورگینی هوراکان به روزهای پایانی عمر خود رسیده است اما آخرین نسخهٔ آن را میتوان بهترین نسخه دانست. تکنیکا پایان کار سوپراسپرتهای بنزینی خالص لامبورگینی است و برای ارائهٔ بهترین مجموعه، قطعاتی را از هوراکان STO و هوراکان Evo قرض گرفته است. در اینجا همهچیز بهینه شده است تا تکنیکا به بهترین شکل ممکن ساخته شود. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی همچنان ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما ویژگیهای آیرودینامیکی تهاجمی STO برای کاهش درگ و بهبود تعادل تعدیل شده است. در تکنیکا همچنین کمکفنرهای تطبیقی، سیستم کنترل گشتاور، کنترل کشش و فرمان گیری چرخهای عقب همگی برای ارائهٔ حداکثر هیجان تنظیم شدهاند. این یک سوپرکار پیشرفته و درعینحال سنتی است که ترکیبی مستکننده محسوب میشود و وقتی کنار برود غمگین خواهیم شد.
مجله خبری gsxr