مقایسه پورشه تایکان توربو GT با تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر
مقایسه پورشه تایکان توربو GT با تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر
جدیدترین نسخه از پورشه تایکان با نام توربو GT رقابت هیجانانگیزی با تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر خواهد داشت.
تایکان توربو GT مدل ۲۰۲۵ هیجانانگیزترین عضو خانواده سدان برقی پورشه محسوب میشود. با حداکثر قدرت ۱۰۱۹ اسب بخاری و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۱ ثانیهای، این محصول ۲۳۱ هزار دلاری سلاحی مخوف در برابر رقبایی همچون تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر به شمار میرود.
پورشه تغییرات قابلتوجهی را در این خودرو اعمال کرده تا عملکردی بسیار بهتر نسبت به سایر نسخههای تایکان داشته باشد اما باید دقت کرد که سایر رقبا نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند. لوسید و تسلا قدرت بیشتری تولید میکنند و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۲ ثانیهای دارند. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر سه خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تسلا مدل S پلد | پورشه تایکان توربو GT | لوسید ایر سافایر | |
موتور | سه موتور برقی | دو موتور برقی | سه موتور برقی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۰۲۰/۱۴۲۴ | ۷۷۷-۱۰۱۹ (حالت حمله)/۱۳۴۰ | ۱۲۳۴/۱۹۳۹ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱.۹۹ | ۲.۲/۲.۱ (پکیج وایساخ) | ۱.۸۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۲۲ | ۲۹۰/۳۰۶ (پکیج وایساخ) | ۳۳۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۱۱۸ | ۲۲۳۴ (پکیج وایساخ) | ۲۴۲۰ |
قیمت (دلار) | ۸۹,۹۹۰ | ۲۳۱,۹۹۵ | ۲۴۹,۰۰۰ |
تسلا مدل S پلد ارزش بسیار بالایی دارد اما جدول بالا تمامی تفاوتها بین خودروها را نشان نمیدهد. برای مثال مدل پایه ۹۰ هزار دلاری تسلا فاقد ترمزهای سرامیک کربنی استاندارد مشابه دو خودروی دیگر است. تسلا پکیج پیست ۲۰ هزار دلاری را ارائه کرده که باعث دسترسی به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت، لاستیکهای بهتر، رینگهای بزرگتر و… میشود. کیت ارتقای ترمزها نیز ۱۵ هزار دلار قیمت دارد اما با این وجود هم تسلا بسیار ارزانتر از پورشه و لوسید خواهد بود.
البته اگر این خودروساز آمریکایی میخواهد رکورد نوربرگ رینگ را از پورشه پس بگیرد باید چیزی بیشتر از ارتقای ترمز را برای مدل S پلد در نظر داشته باشد. تایکان جدید یک دور این پیست را در زمان ۷ دقیقه و ۰.۷.۵۵ ثانیه طی کرده درحالیکه رکورددار قبلی یعنی تسلا مدل S زمان ۷ دقیقه و ۲۳.۲۳۱ ثانیه را بر جای گذاشته است. با ورود تایکان به بازار در تابستان سال جاری میلادی مقایسه هر سه خودرو راحتتر خواهد بود. توربو GT قیمت حدود ۲۳۲ هزار دلاری دارد اما برخلاف مدلهای GT قبلی پورشه، پکیج وایساخ یک آپشن رایگان است که باعث حذف دو صندلی عقب و کاهش وزن آن میشود. در آینده مقایسههای عملی و واقعی سه خودرو را نیز در gsxr پوشش خواهیم داد.
مجله خبری gsxr