چرا مشتری باید مالیات خودرو آلاینده ایرانی را پرداخت کند؟!
چرا مشتری باید مالیات خودرو آلاینده ایرانی را پرداخت کند؟!
مطابق قانون جدید ارزش افزوده که از ماه گذشته اجرایی شده، تمامی خودروهای تولید داخل نیز مشمول عوارضی جدید با نام مالیات سبز شده اند، بر این اساس مقرر شده مالیات و عوارش شماره گذاری تمامی خودروها با در نظر گرفتن رتبه بندی انرژی و مصرف سوخت آنها که به تایید سازمان ملی استاندارد کشور رسیده است محاسبه خواهد شد،
نرخ این مالیات جدید بر اساس رتبه انرژِی خودروها از صفر تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت 2 کابین اعمال خواهد شد، همچنین مطابق ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران نیز مشمول مالیات میشود.با وجود اینکه این مالیات توسط خودروسازان وصول می شود، تمامی مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.
مالیات سبز که از روز سیزدهم دی ماه 140 مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ میشود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است که توسط سازمان ملی استاندارد تعیین میشود. اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز میکنند!
به عنوان مثال در یکی از آخرین برنامه های فروش فوق العاده شرکت ایران خودرو، برای خودرویی مثل پژو پارس سال، حدود 4 میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده، مبلغی که پیش از آن وصول نمی شده است.
بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان میدهد، خودروهایی که به فرض در رده انرژی Eقرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. همچنین بر اساس ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.
در همین خصوص محمد مسیحی معاون سازمان مالیاتی گفته است، بر اساس قانون دائمی مالیات ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانههای سازنده یا وصلکننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.
با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات ارزش افزوده مصوب و بر اساس تبصره 2 ماده 30 قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانههای سازنده یا وصلکننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده میشود.
به این ترتیب از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال به نرخ یکدرصد برای انواع خودروهای تولید داخل و 2درصد برای انواع خودروهای وارداتی اقدام کنند. بر این اساس از خودرویی مثل پژو پارس با قیمت مصوب 165 میلیون تومان، حدود 4 میلیون تومان مالیات (مجموعا 2 درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) جدید وصول خواهد شد.
پیگیریهای تازه نشان میدهد، با توجه به دوره های پرداخت مالیات ارزش افزوده، خودروسازها امکان استفاده از این منابع را برای سپردهگذاری کوتاه مدت و دریافت سود دارند. به عبارت دیگر، خودروسازها یک خودرو با آلایندگی بالا تولید میکنند و مردم باید مالیات آلایندگی آنها را بپردازند در حالی خودروساز از عواید حاصل از مالیات میتواند سپردهگذاری کند و سود بیشتری دریافت کند.