40 سال با کواترو، مرور تاریخچه سامانه چهارچرخ محرک آئودی
40 سال با کواترو، مرور تاریخچه سامانه چهارچرخ محرک آئودی
چهار دهه از زمانی که آئودی سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را ارائه کرد میگذرد و در اینجا قصد مرور تاریخچهٔ این اتفاق مهم در تاریخ ارباب حلقهها را داریم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دقیقاً ۴۵ سال پیش یک پدید در جهان خودرو شکل گرفت. این ماشین که کواترو نام داشت، چهرهٔ خودروهای رالی و تصویر آئودی را برای همیشه تغییر داد. در اینجا به چهار دهه پیشرفت تکنولوژی کواترو میپردازیم و خواهیم دید که این سیستم چطور چشمانداز خودروسازی را تغییر داد.
شکلگیری یک ایده
داستان کواترو از زمستان ۱۹۷۶ آغاز میشود یعنی زمانی که مهندس شاسی آئودی «یورگ بنسینگر» شاهد عملکرد بهتر یک فولکسواگن ایلتیس از آئودیهای دیفرانسیل جلو در برف و یخ بود. ایلتیس یک خودروی چهارچرخ محرک مشابه جیب بود که برای ارتش ساخته شده بود و ایدهٔ کواترو را در ذهن بنسینگر کاشت.
شروع آزمایشی
بنسینگر میخواست با استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک، نوع جدیدی از خودروهای پرفورمنس را بسازد اما متقاعد کردن مدیریت آئودی که چنین خودرویی میتواند موفق باشد کار آسانی نبود. به همین دلیل، ابتدا یک سدان آئودی ۸۰ به سامانهٔ چهارچرخ محرک ایلتیس مجهز شد تا ثابت کند این ایده درخشان خواهد بود. در ژانویهٔ ۱۹۷۸ «فردیناند پچ» در مقابل دیدگان مقامات آئودی با این خودرو در تپههای پوشیده از برف اتریش رانندگی کرد. آنها چیزی که دیدند را باور نمیکردند زیرا ماشین حتی با لاستیکهای تابستانی بهراحتی از تپهها بالا میرفت و همانجا بود که جواز تولید این تکنولوژی صادر شد.
انتخاب نام کواترو
آئودی باید برای سامانهٔ چهارچرخ محرک خود نام جذابی انتخاب میکرد. یکی از مهندسان توسعهٔ این سیستم با الهام از سامانهٔ چهارچرخ محرک Quadra-Trac جیپ، نام کواترو را پیشنهاد کرد که کلمهای ایتالیایی به معنای چهار است.
تکنولوژی هوشمندانه
کواترو برای استفاده در جادهها طراحی شده بود نه آفرود و بنابراین باید بسیار نرمتر از سامانههای چهارچرخ محرک قبلی کار میکرد. علاوه بر این، از گیربکس کمکی مجزا هم نمیتوانست استفاده شود و همهچیز باید در گیربکس اصلی جای داده میشد. راهحل، عبور دادن میلگاردان از میان یک گیربکس توخالی بود تا به دیفرانسیل جلو و همینطور چرخهای عقب برسد.
معرفی کواترو
پس از آزمایش آئودی ۸۰ چهارچرخ محرک، دو سال طول کشید تا کواترو رسماً رونمایی شود. این خودرو که اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۸۰ به نمایش درآمد، بیش از یک دهه تولید شد و با پرفورمنس چشمگیر خود دنیای رالی را تغییر داد.
گسترش کواترو
آئودی از شهرت کواترو در رالی استفاده کرد و تصمیم گرفت این سیستم را در خودروهای بیشتری ارائه کند. از سال ۱۹۸۲ این شرکت دیگر خودروهای خود را با سامانهٔ کواترو معرفی کرد و خیلی زود خریداران میتوانستند پنج مدل مختلف شامل کوپه، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ را با این سیستم انتخاب کنند.
دیفرانسیل مرکزی تورسن
در سال ۱۹۸۷ آئودی دیفرانسیل مرکزی جدیدی بنام تورسن را روی سامانهٔ کواترو نصب کرد که میتوانست تا ۸۰ درصد از گشتاور را به محوری که چسبندگی بیشتری دارد ارسال کند. این دیفرانسیل اولین بار در مدل ۹۰ ارائه شد.
ورود کواترو به دنیای خودروهای لوکس
در سال ۱۹۸۸ آئودی تصمیم گرفت با سدان بزرگ V8 به رقابت با بامو سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس بپردازد. این خودرو با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 با ۲۵۰ اسب بخار قدرت، سامانهٔ چهارچرخ محرک، گیربکس اتوماتیک و دو قفل دیفرانسیل عرضه شد.
کواترو هیبریدی میشود
دقیقاً یک دهه پس از معرفی اولین کواترو در نمایشگاه ژنو، آئودی از ۱۰۰ آوانت هیبریدی رونمایی کرد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی برای نیرو دادن به چرخهای عقب استفاده میکرد. این قوای محرکه اما ابتدایی بود و برای جابجایی بین پیشرانهها خودرو باید متوقف میشد.
آغاز مدلهای اسپرت
در سال ۱۹۹۱ آئودی نسخهٔ اسپرتی از مدل ۱۰۰ را با نام S4 و پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو معرفی کرد. زمانی که آئودی ۱۰۰ در سال ۱۹۹۴ جای خود را به A6 داد، این مدل هم به S6 تغییر نام داد. علاوه بر موتور پنج سیلندر توربو، خریداران میتوانستند برای S6 یک پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی را هم سفارش دهند.
کواترو اسپایدر کانسپت
در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۱ آئودی با معرفی کانسپتی بنام اسپایدر، همه را شگفتزده کرد. این خودرو با پیشرانهٔ V6 در وسط، میتوانست جایگزینی برای کواترو کوپهٔ قدیمی باشد اما با اینکه با استقبال فوقالعادهای مواجه شد، آئودی نمیتوانست اسپایدر را با قیمتی زیر ۵۵ هزار دلار عرضه کند و به همین دلیل پروژه متوقف شد.
S2 کوپه، جایگزین کواترو
کواترو کوپه تا سال ۱۹۹۱ تولید شد اما پیش از خروج آن از خط تولید، آئودی جانشین این خودرو را با نام S2 کوپه معرفی کرده بود. این ماشین که تا سال ۱۹۹۴ تولید شد، از همان پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو استفاده میکرد و ۲۳۰ اسب بخار قدرت داشت.
آغاز سری RS آئودی
سری RS که دوران پرفورمنس جدیدی را در آئودی به همراه داشت با RS2 در سال ۱۹۹۳ آغاز شد. این خودرو با همکاری پورشه بر اساس آئودی ۸۰ ساخته شد و فقط بهصورت استیشن تولید شد. RS2 به یک پیشرانهٔ پنج سیلندر توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. این استیشن افسانهای که در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید، فقط یک سال و در ۲,۸۸۱ دستگاه ساخته شد.
معرفی TT
زمانی که آئودی TT در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، خودروی منحصربهفردی در بین کوپهها محسوب میشد زیرا این یک ماشین کاربردی با سامانهٔ چهارچرخ محرک بود. هرچند TT چابکترین هندلینگ را نداشت اما به لطف قابلیت استفاده در تمام طول سال و طراحی متمایز، موفقیت بزرگ دیگری برای آئودی به همراه داشت.
کلاچ هالدکس
معرفی کلاچ هالدکس (Haldex) برای خودروهای موتور عرضی در TT، عصر جدیدی را برای کواترو آغاز کرد. این یک کلاچ چندصفحهای با کنترل الکترونیکی بود که میتوانست کل گشتاور را به محوری که چسبندگی بیشتری دارد بفرستد.
S3، هاچبک داغ چهارچرخ محرک
A3 اولین خودروی کوچک موفق آئودی بود که در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد و دو سال بعد، نسخهٔ قویتر S3 با سامانهٔ چهارچرخ محرک TT معرفی شد. این هاچبک اسپرت به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربو با ۲۱۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که در کنار سامانهٔ کواترو، S3 را به یک پدیده تبدیل میکرد.
فصل جدید کواترو با مدلهای آلرود
در مارس سال ۲۰۰۰ آئودی فرمول جدید یک خودروی لوکس با ارتفاع بیشتر از زمین و سامانهٔ کواترو بهصورت استاندارد را ارائه کرد. این خودرو که A6 آلرود نام گرفت، با ترکیب تواناییهای شاسیبلندها با راحتی خودروهای سواری، موفقیت بزرگی را به دنبال داشت.
اولین شاسیبلند آئودی
شاسیبلندها در دههٔ ۹۰ محبوب شدند و در آغاز قرن بیستویک، فروش این کلاس به لطف عرضهٔ مدلهایی مثل بامو X5 و پورشه کاین سرعت بیشتری گرفت. آئودی کمی دیر به این عرضه وارد شد اما زمانی که Q7 را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد، طوفانی به راه انداخت زیرا سامانهٔ کواترو قوای محرکهٔ بینقصی را برای این شاسیبلند بزرگ فراهم کرده بود.
اولین سوپراسپرت آئودی
در سال ۲۰۰۶ اولین سوپرکار آئودی با نام R8 معرفی شد. هرچند آن زمان خیلیها انتقال قدرتی غیر از دیفرانسیل عقب را برای یک سوپراسپرت اشتباه میدانستند اما تجهیز R8 به سیستم کواترو قابلیت استفادهٔ روزانهٔ فوقالعادهای به این ماشین بخشید تا جایی که رانندگی با R8 بهاندازهٔ یک هاچبک شهری آسان بود.
کواترو فعال میشود
رقبای اصلی آئودی یعنی بامو و مرسدس به ساخت خودروهای پرفورمنس دیفرانسیل عقب میپرداختند که رانندگی لذتبخشی نسبت به مدلهای اسپرت آئودی داشتند. به همین دلیل، آئودی تلاش میکرد با کواترو خودروهای خود را هیجانانگیزتر کند و بدین منظور، در سال ۲۰۰۸ دیفرانسیل اسپرت فعال برای S4 ارائه شد. این شامل یک کلاچ در هرکدام از شافتهای انتقال نیروی عقب میشد که با تغییر گشتاور ارسالی به هرکدام از چرخها باعث بیشفرمانی عمدی میشد.
کواترو اولترا
در سال ۲۰۱۶ آئودی جدیدترین نسخه از کواترو را با تکنولوژی جدید اولترا معرفی کرد. این سیستم جدید که در نسل دوم Q5 معرفی شد، به لطف تعبیهٔ سنسورهای فراوان، کارآمدتر از همیشه بود. از این طریق، خودرو میتوانست در اکثر اوقات بهصورت دیفرانسیل جلو کار کند و چرخهای عقب فقط در صورت از دست دادند چسبندگی نیرو میگرفتند.
کواترو در عصر الکتریکی
اولین خودروی الکتریکی آئودی یعنی شاسیبلند e-Tron که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز بود اما این شبیه هیچکدام از نسخههای قبلی کواترو نبود. در این خودرو، گشتاور بهصورت الکترونیکی کنترل میشود.
مجله خبری gsxr