درگ تویوتا GR کرولا با فورد موستانگ GT، سه سیلندر توربو یا V8 تنفس طبیعی؟
درگ تویوتا GR کرولا با فورد موستانگ GT، سه سیلندر توربو یا V8 تنفس طبیعی؟
از بین هاچبک داغ تویوتا با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ماسل کار فورد با ۴۸۶ اسب بخار قدرت، کدامیک سریعتر خواهد بود؟
فورد موستانگ GT و تویوتا GR کرولا هیچ ارتباطی باهم ندارند اما در مسابقات درگ تقابل آنها میتواند جذاب باشد. البته در این جمع مزدا ۳ توربو هم حضور دارد اما این هاچبک ژاپنی در مسابقات اول کاملاً مغلوب کرولا شد و کنار رفت تا ادامهٔ ویدئو به تویوتا و فورد اختصاص پیدا کند. GR کرولا به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ انتقال میدهد تا خودرو ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
زیر کاپوت موستانگ GT اما یک نیروگاه ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی پنهان شده است که در حالت عادی ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما با سفارش سیستم اگزوز فعال، این رقم به ۴۸۶ اسب بخار افزایش میابد. گشتاور موتور اما در هردو نسخه ۵۶۳ نیوتن متر است. برای انتقال نیرو به چرخهای عقب هم گیربکسهای شش سرعته دستی و ۱۰ سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. نمونهٔ حاضر در این ویدئو از سیستم اگزوز سفارشی و گیربکس اتوماتیک بهره میبرد؛ بنابراین، با وجود قدرت بیشتر و گیربکس اتوماتیک، برتری کاملاً با موستانگ است اما از سوی دیگر، کرولا ۲۲۰ کیلوگرم سبکتر است و از مزیت کشش بیشتر چهارچرخ محرک بهره میبرد.
بااینحال، با آغاز درگ، نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار قدرت و پنج سیلندر بیشتر موستانگ تأثیر خود را نشان میدهد و هرچند کرولا به خاطر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک ابتدا کمی جلو میافتد اما نهایتاً فورد با تکیه بر قدرت بیشتر، از رقیب ژاپنی عبور کرده و پیروز میشود.
مشخصات فنی
فورد موستانگ GT | تویوتا GR کرولا | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 | ۱.۶ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۴۸۶ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۳ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۶۹۵ کیلوگرم | ۱۴۷۵ کیلوگرم |
قیمت | ۴۳,۵۵۵ دلار | ۳۷,۵۹۵ دلار |
مجله خبری gsxr