درگ شاسیبلندهای بزرگ آلمانی، مرسدس GLS در برابر بیامو X7
درگ شاسیبلندهای بزرگ آلمانی، مرسدس GLS در برابر بیامو X7
شاسیبلندهای پرچمدار آلمانی با پیشرانههای V8 که در مرسدس ۵۱۰ اسب بخار و در بامو ۵۳۰ اسب بخار قدرت دارند به مصاف هم رفتهاند.
شاسیبلندهای بزرگ سه ردیفه برای مسابقهٔ درگ ساخته نمیشوند اما در مورد شاسیبلندهای آلمانی مثل مرسدس بنز GLS580 و بامو X7 M60i شرایط فرق دارد زیرا در سینهٔ این ماشینها نیروگاههای قدرتمند V8 قرار گرفته است. زیر کاپوت GLS580 همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس قرار دارد که از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم بهره میبرد. البته برخلاف نسخههای M177 و M178 این موتور که در مدلهای AMG میبینیم و بهصورت دستساز در افلترباخ مونتاژ میشود، این نسخه M176 نام دارد و با ربات در اشتوتگارت تولید میشود.
نسخههای M176 و M177 موتور مرسدس سیستم روغنکاری معمولی دارند درحالیکه در نسخهٔ M178 از سیستم کارتل خشک استفاده میشود. با خاتمهٔ تولید نسل اول AMG GT، هماکنون تنها خودرویی که از موتور M178 استفاده میکند آستونمارتین والهالا است. به GLS580 بازگردیم که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این شاسیبلند بزرگ ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک صورت میگیرد.
از سوی دیگر، X7 M60i به موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو با نام S68 مجهز است. این نسخه از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری باواریاییها که بهعنوان جایگزین موتور S63 در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، احتمالاً آخرین پیشرانهٔ V8 بخش M بامو خواهد بود. این موتور که در شاسیبلند XM و همینطور نسل بعدی M5 هم استفاده میشود، در X7 M60i موردنظر ما ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شاسیبلند مونیخی با وزن ۲۶۷۳ کیلوگرم تقریباً هموزن رقیب اشتوتگارتی است اما گیربکس آن یک دنده کمتر دارد.
هرچند نوع لاستیک، شرایط آبوهوایی و مهارت راننده روی عملکرد خودروها در ۴۰۰ متر تأثیر میگذارد اما X7 در هر سه مسابقهٔ رولینگ سریعتر از GLS عمل کرد و زمان ۱۲.۵ ثانیه را بر جای گذاشت درحالیکه این عدد برای رقیب ۱۲.۷ ثانیه بود. در درگ از حالت سکون اختلاف بیشتر شد و شاسیبلند بامو کاملاً سریعتر بود. البته اگر آلپینا XB7 را در نظر نگیریم، M60i قویترین نسخهٔ X7 محسوب میشود درحالیکه مرسدس نسخهٔ قویتر GLS63 را هم با ۶۱۲ اسب بخار قدرت ارائه میکند.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس GLS580 | بامو X7 M60i | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۶۴۰ کیلوگرم | ۲۶۷۳ کیلوگرم |
قیمت | ۱۱۳,۱۵۰ دلار | ۱۱۱,۸۹۵ دلار |
مجله خبری gsxr