هاست پرسرعت
خودرو

مصاحبه اختصاصی پدال با “لئاندرو ترواتی” طراح با سابقه‌ی هوندا و جنرال موتورز

مصاحبه اختصاصی پدال با “لئاندرو ترواتی” طراح با سابقه‌ی هوندا و جنرال موتورز

این هفته فرصتی دست داد تا با “Leandro Trovati” طراح سابق هوندا، جنرال موتورز و گروه PSA و همین‌طور یکی از مدرسین به نام حوزه طراحی خودرو مصاحبه‌ای دررابطه‌با روند طراحی خودرو در حال حاضر و همچنین آینده طراحی خودرو داشته باشم که در ادامه می‌خوانید.

۱. لطفا خودتان را به مخاطبان ما معرفی کنید.

نام من لئاندرو ترواتی “Leandro Trovati” است، و بیش از دو دهه است که در زمینه طراحی خودرو فعالیت می‌کنم.
شروع کار من، به‌عنوان یک طراح موتورسیکلت در مرکز پژوهش و توسعه هوندا (R&D) برزیل بود که حدود یک ماه افتخار همکاری با آنها را داشتم، و پس از آن به مرکز پژوهش و توسعه هوندا در “Asaka” ژاپن پیوستم، جایی که در روند توسعه نهایی طراحی هوندا CB300R برای بازار برزیل همکاری داشتم.

leandro trovati
پس از آن در سال ۲۰۰۶ من به جنرال موتورز منتقل شدم، جایی که روی چندین پروژه با هدف بازار آمریکای لاتین (LATAM) کار کردم.
من همچنین در پروژه‌های مانند “GMC Canyon” و “Chevrolet Colorado” مشارکت داشتم و حتی چند طرح برای پروژهٔ “Corvette C7” پیشنهاد دادم.
در سال ۲۰۱۴ به دفتر مرکزی جنرال موتورز پیوستم و در پروژه‌هایی برای بازارهای چین و برزیل مشارکت داشتم، اما پس از تعطیلی استودیوی جنرال موتورز بخش برزیل در سال ۲۰۱۵ من به برزیل بازگشتم و پس از آن، به گروه PSA (شرکت سهامی عام پژو “Peugeot Société Anonyme” متشکل از پژو، سیتروئن، دی اس، اُپل و واکسهال) پیوستم و به مدت یک سال نیز با آنها همکاری داشتم. و پس از آن بود که تصمیم گرفتم به صورت انفرادی و به‌عنوان یک مدرس کار کنم و خودم را وقف آموزش طراحی خودرو به دانش آموزان و علاقه مندان در سراسر جهان کنم.

البته در سال ۲۰۰۹، “Sketch-It” را به همراه همسر سابقم و دوست خوبم آرتور مارتینز “Arthur Martins” (در حال حاضر مدیر طراحی BMW در کالیفرنیا) تاسیس کردم! هدف ما این بود که تجربه خود را به همراه آموزش طراحی خودرو به دانشجویان علاقه‌مند و کسانی که به دنبال رسیدن به سطح حرفه ای در طراحی خودرو هستند به اشتراک بگذاریم. این ماموریت باعث شد تا خودم را وقف آموزش کنم و تا به امروز بیش از ۶۰۰ دانش آموز در کلاس‌های حضوری و بیش از ۵۰۰۰ نفر به صورت آنلاین، از سراسر جهان در کلاس‌های من شرکت کرده‌اند.
علاوه بر این، من معلم و هماهنگ‌کننده دوره طراحی حمل‌ونقل در IED سائوپائولو برای دو نفر بودم. همچنین موفق شدم از طریق Sketch-It، چند پروژه خودرویی را برای بازار چین با مشارکت “IDIADA” توسعه دهم، بااین‌حال در حال حاضر تمرکز من کاملاً بر آموزش طراحی خودرو است.

۲. در این مصاحبه قصد دارم از شما سؤالاتی در مورد طراحی خودروها در حال حاضر و آینده بپرسم، و به‌عنوان اولین سؤال چرا امروزه خودروهایی با طراحی زیبا کم هستند؟

امروزه فناوری‌های جدید، درها را به روی طیف گسترده‌ای از رویکردها در طراحی خودرو باز کرده است. بسیاری به دنبال نوآوری و روش‌های خلاقانه برای ابداع مجدد هویت برندها هستند، اگر چه این فقط گاهی منجر به این می‌شود که خودروهای زیبایی طراحی شوند. در واقع این یک بازی آزمون‌وخطا است که در آن برندها به دنبال تمایز و رقابت هستند.

مصاحبه اختصاصی gsxr با “لئاندرو ترواتی” طراح با سابقه‌ی هوندا و جنرال موتورز
این تلاش برای برجسته شدن ستودنی است، اما پیدا کردن مسیر درست زمان بر است. در نتیجه، امروزه ما شاهد انبوهی از طرح‌های متوسط و حتی ضعیف در خیابان‌ها هستیم. خودروهای جدید با طراحی‌های زیبا، با تلفیق جوهره و زبان طراحی برند با فلسفه مدرن برندها شکل می‌گیرند و رسیدن به این فرایند ساخت‌وساز می‌تواند بیش از دو دهه در کمپانی‌ها به طول بینجامد.
یک مثال قابل توجه پورشه ۹۱۱ است که در طول دهه‌ها همیشه خیره‌کننده باقی مانده است و هویت آن دست نخورده است.
اما همان‌طور که مشهود است، فراری نیز رویکردی ظریف‌تر و مینیمالیستی را در پیش گرفته است و با معرفی مدل‌های روما و ۲۹۶ GTB این موضوع را نشان داده است. خودروهای جدید فراری دارای ظاهری با پیچیده کمتر هستند؛ اما به طور مشخص ظریف‌تر هستند.

۳. نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید، شرکت‌ها در حال انجام آزمون‌وخطا هستند و در آینده طراحی خودروها بهتر خواهد شد. نظر شما چیست؟ آیا با این نظریه موافقید؟ آیا این روند طرح‌های ضعیف متوقف می‌شود یا در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

جست‌وجوی نوآوری اغلب، شرکت‌ها را به سمت برخی جنبه‌های مثبت در طراحی سوق می‌دهد و درعین‌حال ممکن است برخی دیگر از جنبه‌های طراحی وارد مسیر اشتباهی شود.

طراحی خودرو
نمونه بارز این پدیده، اتفاقی است که در سال‌های اخیر در مورد BMW رخ داده است. جلوپنجره BMW یک عنصر نمادین برای این برند است که قبلاً در مقیاس‌های مختلف طراحی شده، از کوچک تا غول پیکر و در طرح‌های عمودی و افقی. درحالی‌که طراحان BMW امروزه به دنبال تطبیق جداگانه جلوپنجره با مدل‌های مختلف هستند. جلوپنجرهٔ باشکوه در سری ۷، جلوپنجره عمودی در سری ۴، و جلوپنجره مستطیلی در سری ۲. این مورد هنوز توجیه ناپذیر است و مورد سؤال قرار می‌گیرد. این تنوع بیش از حد یک قطع ارتباط بین مدل‌ها ایجاد می‌کند.
ما همچنان شاهد این پویایی آزمون‌وخطا در جستجوی نوآوری در آینده خواهیم بود. چه طرح‌های موفق و چه طرح‌های شکست خورده به‌ناچار هر زمان که یک برند بخواهد طراحی خود را اصلاح کند ظاهر می‌شوند.
زبان برخی از طرح‌ها ممکن است برای مخاطبان خاص و جذاب باشد درحالی‌که برای دیگران ناخوشایند باشد.

۴. می‌خواهم یک سؤال مهم بپرسم، برای انتخاب خودروهای زیبا چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟ یا چه زمانی می‌توان گفت که یک خودرو طراحی زیبایی دارد؟

تعیین اینکه آیا یک خودرو دارای طراحی زیبایی است ذاتاً سلیقه‌ای است، اما چند معیار شناخته شده جهانی برای انتخاب خودروی زیبا وجود دارد که بسیاری از مردم هنگام ارزیابی زیبایی خودرو آنها را در نظر می‌گیرند.

طراحی خودرو
اولین مورد، تناسب در طراحی یک خودرو است که نقش مهمی دارد. خودرویی با نسبت‌های متعادل، و با هماهنگی و یکپارچگی در عناصر و نماهای مختلف، و با ظرافت و پیچیدگی‌های به جا قطعاً می‌تواند خودروی زیبایی باشد.
دومین مورد، خطوط و حجم‌های بدنه یک خودرو است که به همان اندازه تناسبات مهم است. خطوط صاف و روان نشان‌دهنده ظرافت و زیبایی است، درحالی‌که زوایای تیز و پیچیدگی‌ها نشان‌دهنده رفتار تهاجمی یا اسپرت‌تر هستند. ثبات در کلیت زبان طراحی خودرو برای ظاهری منسجم و جذاب ضروری است.
توجه به جزئیات یکی دیگر از ویژگی‌های بارز طراحی زیبا است. جزئیات پیچیده؛ مانند چراغ‌های جلو و عقب، ورودی‌های هوا و تزیینات می‌توانند زیبایی‌شناسی کلی را بهبود بخشند، درحالی‌که استفاده از متریال باکیفیت و پرداخت دقیق به حس تجمل و ظرافت کمک می‌کند.
علاوه بر این، تلفیق نوآوری و اصالت می‌تواند یک خودرو را متمایز کند و بر جذابیت آن بیفزاید. عناصر طراحی منحصربه‌فرد یا ویژگی‌های جدید چشم‌ها را مجذوب خود می‌کند و احساس ماندگاری ایجاد می‌کند.
بی زمانی یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی در طراحی خودرو است. طرحی که با گذشت زمان جذاب باقی بماند، و فراتر از روندها و ترندها باشد. خودروهای کلاسیک از دوره‌های مختلف اغلب نمونه‌ای از این زیبایی بی‌انتها هستند.
طراحی خودرو باید نشان‌دهنده هویت، میراث و همچنین همسو با ارزش‌های آن برند باشد.
در نهایت، احساس جذابیت که یک خودرو در فرد ایجاد می‌کند و تأثیری که روی شخص می‌گذارد. طراحی یک خودرو را درک کنید، یک خودروی زیبا باید احساسات مثبت و حس تحسین شما را برانگیزد. میل بیننده دررابطه‌با این معیارها چارچوبی را برای ارزیابی طراحی خودرو، فراهم می‌کند.
ترجیحات و سلیقه‌ها در نهایت تعیین می‌کنند که هر فرد چه چیزی را زیبا می‌داند.

۵. برندهای خودروسازی چینی در زمینه طراحی و فناوری در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند، نظر شما در این مورد چیست؟ آیا در آینده آنها قادر به رقابت با برندهای مطرح در زمینه طراحی خودرو خواهند بود؟

برندهای چینی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در طراحی و فناوری کرده‌اند. آنها با جذب طراحان باتجربه برندهای مطرح مانند آئودی، بنتلی، مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و برای هدایت توسعه زبان طراحی برندهای خود استراتژی درستی را پیش گرفته‌اند، و نتایج این استراتژی در حال حاضر قابل‌مشاهده است و این شرکت‌ها موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند.

آموزش طراحی خودرو
باتوجه‌به این سناریو، می‌توان تصور کرد که حداکثر ظرف یک دهه، برندهای چینی به‌شدت پرفروش خواهند شد، و به رقابت با غول‌های مطرحی مانند آئودی، مرسدس‌بنز، و بی ام و می‌پردازند. این پیشبرد نه‌تنها به افزایش اعتبار برندهای چینی، بلکه به تنوع و تشدید رقابت در بازار جهانی خودرو کمک می‌کند.

۶. صحبت از برندهای معتبر شد، چرا شرکت‌هایی مانند مرسدس‌بنز و BMW دیگر شکوه و زیبایی گذشته را در طراحی‌هایشان ندارند؟ آیا این به دلیل محدودیت‌های جدید است یا دلایل دیگری وجود دارد؟

خودم هم هنوز در حال بررسی این موضوع هستم که آیا استراتژی‌های طراحی اتخاذ شده توسط این برندها درست است یا غلط.
طراحی‌های مرسدس‌بنز زیبا هستند؛ اما تا حدودی کسل‌کننده شده‌اند. از سوی دیگر، بی‌ام‌و به نظر می‌رسد برای زبان طراحی جدید جلوپنجره اش به کمک نیاز دارد!
من احتمالاً یکی از معدود افرادی هستم که واقعاً از طراحی نمای جلوی BMW سری ۴ استقبال می‌کنم، اما واقعیت این است که آخرین مدل‌های واقعاً چشمگیر BMW سری ۶ کوپه مدل ۲۰۱۵ و M2 کوپه مدل ۲۰۱۶ بودند.
بااین‌حال، شاید من مخاطب این برندها نباشم. کمپانی‌ها زبان طراحی خود را به سمت بازارهایی هدایت می‌کنند که بیشترین تقاضا را دارند. به‌این‌ترتیب، آنها خودروهایی با طرح‌هایی می‌سازند که مطابق با ذائقه مصرف‌کنندگان در این کشورها باشد. البته زبان طراحی جدید برندها ممکن است فقط خریداران جدید را راضی نگه دارد و مشتریان سنتی و طرف‌داران چندان راضی نباشند، اما برندها به دنبال این هستند که هم به مخاطب جدید دست یابند و هم مشتریان سنتی.

۷. چرا برندهای خودروسازی مطرح به‌جای پایبند ماندن به اصالت خود به فکر استفاده از عناصر ترند هستند؟ این موضوع باعث شده تا خودروها بسیار شبیه به هم به نظر برسند.

بله من هم شباهت قابل‌توجهی را در عناصر طراحی مشاهده می‌کنم، مانند ورودی‌های پایین سپر و ورودی‌های جانبی.
البته این روند برای من تازگی ندارد. اینها روندهای تکرارشونده هستند. یک طراح در جایی یک ساختارشکنی ایجاد می‌کند و این ساختارشکنی محبوبیت پیدا می‌کند، و پس از آن همه کمپانی‌ها از این روند پیروی می‌کنند تا یک عنصر طراحی ساختارشکن جدید توسط طراح دیگری معرفی شود و سپس این چرخه تکرار می‌شود.
در این سناریو متوجه کمبود جسارت و خلاقیت هستم. برندهایی مانند پژو، سیتروئن، کیا و هیوندای با ارائه طرح‌های ساختارشکن و منحصربه‌فرد در عین حفظ هویت خود، متمایز هستند. آنها ترندهای جدید و نوآوری‌های پیش‌گام را به چالش می‌کشند.
یک روند قابل توجه ادغام صفحه نمایش در طراحی داخلی خودروها است. این روند منجر به شباهت بیش از حد طراحی داشبورد خودروها شده است. بااین‌حال، با ادغام این صفحه نمایش‌ها با تکامل طراحی در آینده نزدیک، راه‌حل‌های پیشرفته و خلاقانه‌تری را برای برندها به ارمغان خواهد آورد.
به طور خلاصه، برخی از برندها به ایجاد طرح‌های جدید و ساختارشکن که هویت برندشان را منعکس می‌کنند اختصاص داده شده‌اند، برخی دیگر برای ماندن در رقابت از ترندها پیروی می‌کنند.

۸. آیا عناصر ترند مانند چراغ‌های عقب متصل، چراغ‌های جلوی دوتکه یا SUV ها با طراحی جعبه ای را می‌پسندید؟

مشاهده ترندهای طراحی که در سال‌های اخیر پدیدار شده‌اند، مانند چراغ‌های عقب متصل، چراغ‌های جلوی دوتکه بسیار جذاب است. این نوآوری‌ها هستند که موجب بازتعریف زیبایی‌شناسی خودروها می‌شوند و اجازهٔ آزادی و خلاقیت بیشتر را به طراحان می‌دهد.

طراحی خودرو
معرفی چراغ جلوی دوتکه امکان استفاده از طیفی از امکانات خلاقانه را که قبلاً امکان استفاده از آنها وجود نداشت، را فراهم می‌کند.
علاوه بر این، خودروهای الکتریکی در طراحی نمای جلو تحولی ایجاد کرده‌اند؛ زیرا خودروهای الکتریکی نیازی به جلوپنجره و ورودی‌های هوا ندارند. با فناوری‌های جدید، شاهد تغییرات قابل‌توجهی در نحوه نگرش ما از خودروها هستیم. خودروهای الکتریکی امکان ظهور نسبت‌ها و حجم‌های جدید را برای خودروهای آینده فراهم می‌کنند.
این تکامل، طراحان را به کشف فرم‌ها، مواد و قابلیت‌های جدید سوق می‌دهد و در نتیجه خودروهای کارآمد و جذاب بیشتر می‌شوند. ما در حال ورود به عصر هیجان‌انگیز نوآوری هستیم. طراحی خودرو، با امکانات بی‌پایان!

۹. فکر می‌کنید چه برند یا برندهایی در حال حاضر در طراحی خوب عمل می‌کنند؟ یا طراحی چه برندهایی را می‌پسندید؟

پژو در سال‌های اخیر با طراحی نوآورانه و متمایز برجسته شده است، درحالی‌که Polestar با رویکرد اسکاندیناوی و استفاده از خطوط پویا، زیبا و مدرن به نظر می‌رسد.

طراحی خودرو
کیا و هیوندای نیز تحت‌تأثیر طراحی‌های ساختارشکن و مدرن قرار گرفته‌اند و تعهد خود را به نوآوری و سبک‌های جسورانه نشان می‌دهند.
در بازار چین نیز برندهایی مانند جیلی، BYD رقبای شایسته‌ای برای برندهای معتبری مانند بیوک هستند و آنها را به چالش می‌کشند.
فراری نیز تحت‌تأثیر مدل‌های Roma و ۲۹۶GTB قرار گرفته که نشان‌دهنده ترکیبی از ظرافت، عملکرد و نوآوری‌های تکنولوژیکی است.
از برندهای مورد علاقه من فراری، استون مارتین، پورشه، آئودی و پژو هستند که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایز، جذابیت و سهم بی‌نظیری در دنیای طراحی خودرو هستند.

۱۰. در بین خودروهای معرفی شده در چند سال اخیر، آیا خودرویی وجود دارد که بتوانید آن را در بین زیباترین خودروهای تاریخ قرار دهید؟

بدون شک فراری روما و استون مارتین DB11 شاهکارهای واقعی در زمینه طراحی هستند.

طراحی خودرو فراری
این خودروها با خطوط ظریف و تناسبات فوق‌العاده به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فراتر روندهای امروزی به نظر می‌رسند و همانند خودروهای کلاسیک ماندگار هستند.
فراری روما ماهیت ظرافت طراحی ایتالیایی را با منحنی‌های زیبا و دقیق تجسم می‌کند. جزئیات طراحی آن، پیچیدگی را نشان می‌دهد که نتیجه آن باعث ایجاد ظاهر فریبنده و تهاجمی شده است.
استون مارتین DB11 نیز ظرافت بریتانیایی را با چهره‌ای باشکوه و زیبا نشان می‌دهد. خطوط سیال و تناسبات متعادل آن نشان‌دهنده تلفیق زبان طراحی سنتی برند با عناصر مدرن و نوآورانه است.
این دو نشان‌دهنده اوج طراحی خودرو هستند و قرار است میراثی ماندگار در تاریخ خودرو از خود به‌جای بگذارند.

۱۱. بیایید در مورد برندهای الکتریکی صحبت کنیم، باتوجه‌به روند فعلی، کمپانی‌هایی مانند تسلا، Rivian، لوسید و غیره می‌تواند در آینده به قطبی در بحث طراحی تبدیل شود؟

برندهای خودروسازی برقی مانند تسلا، ریویان، لوسید و دیگر برندها در حال حاضر به بازیگران مهمی در این صنعت تبدیل شده‌اند، و آنها به‌احتمال زیاد در آینده چشم‌انداز طراحی صنعت خودرو را شکل می‌دهند.

طراحی خودرو
به‌ویژه تسلا، از نظر فناوری و طراحی خودروهای الکتریکی بسیار تأثیرگذار بوده است. زبان طراحی مینیمالیستی و آینده‌نگر آنها توجه و تحسین گسترده‌ای را به خود جلب کرده و استانداردهای جدیدی را برای زیبایی خودروهای الکتریکی تعیین کرده است.
ریویان نیز با تمرکز بر حس ماجراجویی و سبک زندگی در طبیعت، چشم‌انداز تازه‌ای به طراحی خودروهای الکتریکی ارائه کرده است. ظاهر آفرود و درعین‌حال مدرن آن‌ها به نیازهای مخاطبانی که به دنبال پایداری و توانایی‌ها خارج از جاده هستند، پاسخ می‌دهد.
از سوی دیگر Lucid بر لوکس بودن و عملکرد خودروهای الکتریکی خود تأکید دارد. پر زرق‌وبرق بودن آنها و طراحی‌های پیچیده، بازار خودروهای لوکس را هدف قرار داده است و با کمپانی‌های مطرح در زمینه خودروهای لوکس رقابت می‌کنند.
همان‌طور که روزبه‌روز خودروهای الکتریکی به بخش اصلی حمل‌ونقل تبدیل می‌شوند و فناوری همچنان در حال تکامل است، برندهای نام‌برده شده و دیگر برندهای برقی که وارد بازار می‌شوند احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دادن آینده طراحی خودرو دارند.
رویکردهای نوآورانه و تمرکز آنها بر پایداری، مرزهای طراحی و فناوری را جابه‌جا می‌کند و در آینده الهام‌بخش خواهد بود و به‌این‌ترتیب خودروسازان سنتی در استراتژی‌های طراحی خود باید تجدیدنظر کنند.

۱۲. نظر شما در مورد طراحی تسلا سایبرتراک چیست؟ برخی آن را می‌پسندند و برخی دیگر مانند من آن را کاملاً زشت می‌دانند.

طراحی تسلا سایبرتراک به‌شدت سلیقه‌ای است و طیف وسیعی از نظرات را برانگیخته است. برخی از مردم زیبایی جسورانه و آینده‌نگرانه آن را دوست دارند، درحالی‌که برخی دیگر مانند من، آن را فاقد جذابیت می‌دانند.

مصاحبه اختصاصی gsxr با “لئاندرو ترواتی” طراح با سابقه‌ی هوندا و جنرال موتورز
یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های طراحی سایبرتراک، شکل زاویه‌دار و هندسی آن است که با طرح‌های سنتی تراک‌ها بسیار متفاوت است. اسکلت بیرونی از جنس فولاد ضدزنگ، زاویه‌های تیز، و خطوط مینیمالیستی باعث می‌شود ظاهری کاملاً صنعتی و آینده‌نگرانه داشته باشد. بااین‌حال، طراحی غیرمتعارف سایبرتراک نیز به دلیل رادیکالی بودن بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته است. غیرکاربردی بودن برای استفاده روزمره، زوایای تیز و سطوح صاف آن به طور قابل‌توجهی از حالت معمولی منحرف شده است.
اشکال منحنی که در طراحی تراک‌های معمولی دیده می‌شود، ممکن است زیبایی و جذابیتی برای تمام مردم نداشته باشد. در اصل، طراحی تسلا سایبرتراک نشان‌دهنده انحراف جسورانه از طراحی خودروهای معمولی است. هنجارهای طراحی، به طور طبیعی واکنش‌های متنوعی را از افراد مختلف دریافت می‌کنند. این که یک خودرو در نظر مردم جذاب باشد یا نه، به سلیقه و ادراک شخصی بستگی دارد.

۱۳. در چند سال اخیر، ما شاهد ظهور استارت آپ‌های الکتریکی بوده ایم. به نظر شما چند درصد از این استارت آپ‌ها مانند ریماک موفق می‌شوند؟ و عوامل موفقیت یک استارت آپ چیست؟ طراحی چقدر در موفقیت این استارت آپ‌ها نقش دارد؟

میزان موفقیت استارت‌آپ‌های خودروهای الکتریکی مانند ریماک متفاوت است و آنها تحت‌تأثیر فناوری هستند. نوآوری، درک بازار، مشارکت استراتژیک، ثبات مالی، رهبری قوی و تیم طراحی نقش مهمی در تمایز هویت برند و جذب مشتری دارند. بااین‌حال، موفقیت در نهایت به ارائه ارزش به مشتریان، انطباق با پویایی بازار و اجرا کردن برنامه‌های تجاری به طور مؤثر، بستگی دارد.

۱۴. هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند بر طراحی خودرو تأثیر بگذارد؟ آیا روزی شاهد خواهیم بود که طراحی خودروها به طور کامل توسط هوش مصنوعی انجام شود؟

هوش مصنوعی (AI) با ساده‌سازی فرایندها، افزایش خلاقیت و بهینه‌سازی عملکرد نقش مهمی ایفا خواهد کرد، درحالی‌که بعید است که هوش مصنوعی به طور کامل در طراحی خودرو ایفای نقش کند.
استفاده از طراحان انسانی برای ادغام زیبایی‌شناختی و ملاحظات بازار در فرایند طراحی بسیار ضروری است.
هم‌افزایی بین خلاقیت انسان و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی منجر به پیشرفت طراحی خودرو در آینده خواهد شد که منجر به تولید خودروهای نوآورانه‌تر و کارآمدتر می‌شود.

۱۵. آیا شما و دیگر طراحان نگران هوش مصنوعی هستید؟

بله. در این زمینه، من خودم را سنتی‌تر از سایر طراحان می‌دانم و برای فرایند طراحی مرسوم و سنتی که شامل خلاقیت و اندیشه انسانی است ارزش قائل هستم.
ابزارهایی مانند “VIZCOM” (یک ابزار طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی است که طراحان را قادر می‌سازد تا ایده‌های خود را به‌راحتی رندر بگیرند و به محصول نهایی تبدیل کنند) می‌توانند با ارائه موارد اضافی به منابع و پشتیبانی از طراحان به فرایند طراحی کمک می‌کنند.
بااین‌حال، من مخالف ابزارهایی مانند “Mid Journey” هستم که برای طراحی منحصراً به داده‌های اینترنتی موجود متکی است. این امر نوآوری و اصالت را محدود می‌کند؛ زیرا خلاقیت انسان را در بر نمی‌گیرد. توانایی و تفکر انسان فراتر از داده‌های موجود است.
مهم است که بدانیم با این که فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند کمک‌های ارزشمندی در این زمینه ارائه دهند، اما برخی از زمینه‌های فرایند طراحی، هنوز نیاز به تفکر انسان منتقد و خلاق دارند.
طراحی مؤثر مستلزم درک عمیق در زمینه نیازهای کاربر و هویت برند است که فقط طراحان انسانی می‌توانند تفسیر و اعمال کنند؛ بنابراین، تعادل بین استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی و تخصص انسانی در فرایند طراحی ضروری است. حصول اطمینان از خلاقیت و نوآوری در ایجاد طراحی مؤثر بسیار حائز اهمیت است.

۱۶. آینده خودروسازی را چگونه تصور می‌کنید؟ آیا آیندهٔ خودروسازی خالی از هیجان خواهد بود یا بار دیگر شاهد معرفی خودروهایی با طراحی‌های زیبا و هیجان‌انگیز خواهیم بود؟

مطمئناً امیدوارم! معرفی فناوری‌های جدید برای چراغ‌های جلو، سیستم‌های نمایشگر پیشرفته، UI/UX و معماری‌های نوآورانه در خودروهای برقی مطمئناً راه را برای ایجاد خلاقیت و هیجان بیشتر در طراحی خودروها در سال‌های آینده هموار خواهد کرد.

طراحی خودرو
این فناوری‌های پیشرفته آزادی خلاقانه بی‌سابقه‌ای را برای طراحان خودرو فراهم می‌کند، و با ایجاد راه‌حل‌های نورپردازی خلاقانه، رابط‌های کاربری بصری، تجربه رانندگی همه‌جانبه را قادر می‌سازد.
با چراغ‌های جلو و عقب که می‌توانند به‌صورت دینامیکی با شرایط نوری و محیط اطراف سازگار شوند، طراحان می‌توانند اشکال و الگوهای جدیدی از فناوری‌های نور را کشف کنند که با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نبودند.
به‌علاوه، صفحه‌نمایش‌های پیشرفته و سیستم‌های UI/UX شخصی‌سازی بی‌سابقه‌ای را امکان‌پذیر می‌کنند و تعامل در داخل خودرو، یک تجربه کاربری منحصربه‌فرد و جذاب به راننده و مسافران ارائه می‌دهد.
در نهایت، معماری‌های جدید در خودروهای الکتریکی گویی به طراحان یک بوم خالی ارائه می‌دهد تا فرم و عملکرد خودروها را کاملاً بازنگری کنند که منجر به طراحی‌های کارآمدتر، آیرودینامیک تر و جذاب‌تر می‌شود.
بنابراین، مسلماً شاهد انفجاری از طرح‌های جدید نوآورانه و مهیج خواهیم بود.
فن آوری‌ها همچنان در حال تکامل هستند و محدودیت‌های موجب چالش و ایجاد خلاقیت طراحان می‌شود.

۱۷. فکر می‌کنید آینده حمل‌ونقل شهری چگونه خواهد بود؟

آینده حمل‌ونقل شهری با الکتریکی شدن، حمل‌ونقل مشترک (شامل اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه مانند خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر و…)، وسایل نقلیه خودران، حمل‌ونقل یکپارچه، حمل‌ونقل‌های کوچک (شامل وسایل نقلیه‌ای با وزن کمتر از ۲۳۰ کیلوگرم، طول کمتر از یک متر و با حداکثر سرعت ۴۸ کیلومتر) سرمایه گذاری‌های زیرساختی و برنامه ریزی شهری پایدار مشخص خواهد شد.

طراحی خودرو
این روندها با اولویت‌بندی گزینه‌های حرکتی پاک‌تر، کارآمدتر و یکپارچه‌تر پایداری ایمنی و دسترسی در مناطق شهری را ترویج می‌کند.

۱۸. به‌عنوان آخرین سؤال، آیا به آینده طراحی خودرو خوش‌بین هستید؟

بله من به آینده طراحی خودرو بسیار خوش‌بین هستم.
ما وارد دوران بی‌سابقه‌ای می‌شویم جایی که می‌توانیم از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم تا به‌طور فزاینده‌ای طرح‌های خودرو پیچیده و متمایز خلق کنیم.
با امکانات ارائه شده توسط فناوری‌های فعلی و تغییر و توسعه دائمی آنها، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ عناصر تکنولوژیکی جدید و نسبت‌های مختلف در وسایل نقلیه معرفی شوند.
این دوره از نوآوری و پیشرفت نوید ایجاد انقلابی در زیبایی‌شناختی طراحی خودرو، عملکرد، پایداری و تجربه کاربری از سیستم‌های نیروی محرکه الکتریکی گرفته تا رابط‌های کاربری پیشرفته را به ما می‌دهد.
طراحان امکانات بی پایانی برای کشف و ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه دارند که نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان آینده را برآورده می‌کند.
بنابراین، طی سال‌های آتی که به سمت آینده‌ای هوشمندتر، پایدارتر و هیجان‌انگیزتر حرکت می‌کنیم، می‌توانیم منتظر ظهور طرح‌های خودرویی واقعاً الهام‌بخش و ساختارشکن باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا