اولین ملاقات نزدیک با سونی هوندا آفیلا؛ چیزی فراتر از پلیاستیشن چهار چرخ!
اولین ملاقات نزدیک با سونی هوندا آفیلا؛ چیزی فراتر از پلیاستیشن چهار چرخ!
کانسپت آفیلا پیشنمایشی از یک محصول مشترک سونی و هوندا است که در سال ۲۰۲۶ راهی بازار خواهد شد.
ما در برههای از زمان زندگی میکنیم که تکنولوژیهای خودرویی کاملاً در حال دگرگونی هستند. شرکتهای خودروسازی بیش از پیش مشغول توسعه خودروهای برقی شدهاند و مفاهیم جدیدی را به نمایش میگذارند. آنها همچنین به تدریج تکنولوژیهای کمکراننده را بهبود بخشیدهاند و شاید در آینده خودروها بدون نیاز به راننده بتوانند تردد کنند.
هدف اصلی شرکت سونی هوندا موبیلیتی این است که با سدان مفهومی آفیلا تأکید زیادی روی تکنولوژیهای مدرن داشته باشد. وبسایت این جوینت ونچر پس از عبارات تبلیغاتی و بازاریابی جذاب است اما کانسپت آفیلا در واقعیت چه وضعیتی دارد؟ اخیراً ما فرصت بازدید از شرکت سونی هوندا موبیلیتی را به منظور بررسی آفیلا داشتهایم. این خودرو هنوز در مرحله پیشتولیدی قرار دارد و قطعاً اطلاعات کلیدی همچون قیمت، شعاع حرکتی و زمان شارژ باتری منتشر نشدهاند اما در مجموع میتوان قضاوت نسبتاً درستی از سدان موردبحث داشت.
صرفنظر از شرکت سازنده، ما طرفدار پر و پا قرص سدان های بزرگ هستیم و تولید خودرویی همچون آفیلا نیز حرکتی تحسینبرانگیز خواهد بود. این خودرو ظاهری جذاب و آیرودینامیک دارد و شاید برخی افراد آن را مشابه خودروی لوسید بدانند اما ما میگوییم زبان طراحی مدرن سونی هوندا با ویژگیهای آیرودینامیک بهینه ترکیب شده تا یک سدان جادار متولد شود. زمانی که گارمند سونی هوندا موبیلیتی دکمه پنهان نزدیک به فریم پنجره را فشار میدهد در بزرگ خودرو باز میشود تا محیطی بسیار دوستانه به شما خوشامد گوید.
در ستون B آفیلا دوربین تشخیص چهره وجود دارد که باز و بسته شدن درها را سریعتر انجام میدهد. کابین خودرو طراحی مینیمالیستی دارد و بسیار جادار به نظر میرسد و در کنسول مرکزی یک دکمه چرخان نصب شده است. در واقع این دکمه به عنوان کنترلگر نمایشگر بزرگ پشت آمپرها عمل خواهد کرد. در کنار آن هم نمایشگر بزرگی وجود دارد که اطلاعات زیادی را به نمایش میگذارد و زیر آن هم دسته گیم سونی در محل مخصوصی قرار داده شده است. صندلیهای جلو و عقب فضای زیادی دارند و کیفیت متریال بکار رفته به همراه چرم روی صندلیها نیز سطح بالا و لذتبخش است. میدان دید آفیلا را نیز باید خوب ارزیابی کرد هرچند خط کمر بالاتر بدنه به معنی فاصله کم شما با سطح زمین خواهد بود. سرنشینان عقب خودرو نیز دارای نمایشگرهای پانورامیک مخصوص خود هستند هرچند ما خیلی در بخش عقب آفیلا ننشستیم.
سه ویژگی کلیدی آفیلا شامل تکنولوژیهای واقعیت افزوده، خودران و نزدیکی با کاربر است. در حالت اول خودرو میتواند خود را مطابق با سلیقه مالک تغییر داده و با آن تطبیق یابد. در واقع حالتهای گوناگونی برای برآورده کردن نیازهای خریداران وجود دارد. حتی گرن توریسمو سونی هم به عنوان یک تِم وجود دارد و رنگبندی اینترفیس و صداهای گوناگون خودرو را تغییر میدهد؛ اما آنچه بیش از همه ما را تحت تأثیر قرار میدهد کارکرد بینقص اینترفیس خودروست. برای حرکت در منوهای مختلف تنها کافی است نقاط مخصوص را فشار داده و نگه دارید و سپس رها کنید. بازخورد هاپتیک نمایشگرها کاملاً خوب است و گرافیک آنها نیز در سطح بالایی قرار دارد. سونی تجربه زیادی در زمینه تولید گوشیهای هوشمند و کنسولهای بازی دارد و همین تجربه در آفیلا کاملاً به چشم میخورد.
برای بررسی سیستم اطلاعات سرگرمی آفیلا ما کلیپی از گرن توریسمو را تماشا کردیم و از کارمند سونی هوندا خواستیم تا در زمان حرکت خودرو نیز بازی ویدئویی انجام دهیم. او گفت شما قبلاً نخواهید توانست این کار را با استفاده از نمایشگر اصلی و نمایشگر پشت آمپرها انجام دهید. علت این کار نیز قوانین وسایل نقلیه آمریکاست که در زمان رانندگی انجام برخی کارها را ممنوع کرده است. همچنین برنامههای مختلفی هم در کاتالوگ اطلاعات سرگرمی سونی هوندا آفیلا دیده میشود که حتی شامل بازیهای مختلف پلیاستیشن ۴ و ۵ نیز خواهد بود. کیفیت صدای سیستم صوتی محیطی خودرو نیز بسیار خوب است و شرکت موردبحث میگوید این خودرو از تکنولوژی لغو صدای فعال سود میبرد.
اما در بخش خودران آفیلا طیف وسیعی از سنسورها، دوربینها و اسکنرهای لیدار را بکار میگیرد تا اطلاعات خوبی را از محیط دریافت کند. همه این تکنولوژیها با سیستمی کار میکنند که میتواند در هر ثانیه ۸۰۰ تریلیون عملیات را انجام دهد. سنسورها محصول شرکت کوالکام هستند و درعینحال با شرکت مایکروسافت نیز برای توسعه هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی همکاری شده تا خودرو بتواند سطح خودران ۲.۵ تا ۳ داشته باشد.
نهایتاً به سومین ویژگی کلیدی سونی هوندا آفیلا یعنی نزدیکی با کاربر میرسیم به این معنی که اگر شما خواهان تغییر یا اضافه کردن چیزی به خودرو باشید امکان آن را خواهید داشت. کارمند سونی هوندا موبیلیتی میگوید چنین ویژگیای در محصولات سایر خودروسازان وجود ندارد. اگرچه کارمندان این شرکت نمیتوانند جزئیات زیادی را ارائه کنند اما میگویند شرکت موردبحث پیشفروش آفیلا را از سال ۲۰۲۵ شروع خواهد کرد تا این خودرو یک سال بعد از آن راهی بازار شود. این چارچوب زمانی کمی جاهطلبانه به نظر میرسد اما هر دو برند تجارب زیادی در زمینه تولید انبوه دارند و شاید با موانع برخی استارت آپ های نوپا مواجه نباشند. اما هنوز مشخص نیست نسخه نهایی تولیدی چه تفاوتهایی با مدل بررسی شده خواهد داشت اما همین مدل مفهومی ثابت میکند تواناییهای زیادی دارد. حتی آفیلا میتواند برخی مشتریان برندهای دیگر را نیز جذب کند. کارمند سونی هوندا موبیلیتی میگوید مشتریان زیادی از تسلا اقدام به بررسی آفیلا کردهاند. باید منتظر اخبار بعدی درباره این خودروی جدید بود.
مجله خبری gsxr