شاسی بلندهای آینده با صندوقعقب مشابه سدان ها تولید خواهند شد؟
شاسی بلندهای آینده با صندوقعقب مشابه سدان ها تولید خواهند شد؟
همزمان با کاهش استقبال از سدان ها این سؤال به وجود میآید که آیا شاسی بلندهای آینده صندوق عقبی مشابه سدان ها خواهند داشت؟
با همهگیری خودروهای برقی موضوع جدیدی در دنیای خودرو با نام فضای بار جلو frunk مطرح شده است. اگرچه این تغییر هماکنون پذیرفته شده اما یک تغییر تاریخی دیگر هم در صنعت خودرو رخ داده است. خودروهایی با صندوقعقب سنتی در حال ناپدید شدن هستند. شورولت مالیبو جزو آخرین سدان های بنزینی آمریکاست که با صندوقعقب عرضه میشود و به زودی راهی موزه خواهد شد. کاهش استقبال از سدان ها و انتخاب روزافزون شاسی بلندها و کراس اورها باعث شده از تعداد مدلهای دارای صندوقعقب کاسته شود. طراحی فست بک برخی خودروها نیز تنها به عنوان مسکن موقتی عمل میکند چراکه در نهایت این دسته از خودروها نیز سرنوشتی بهتر از سدان ها نخواهند داشت. با این تفاسیر ما فکر میکنیم سدان ها بهطور کامل محو نخواهند شد بلکه به شکل بسیار متفاوتی در بازار حضور خواهند داشت.
ایده وجود صندوقعقب در خودروها به چند دهه پیش بازمیگردد. در واقع به نظر میرسد یکصد سال پیش بود که بخش جعبهای به عقب خودروها اضافه شد تا وسایل اضافی را حمل نماید. همین ترفند به عنوان بخشی از ساختار طراحی خودروها پذیرفته شد و تا به امروز نیز شاهد آن هستیم. از دیدگاه منطقی، شکل دو جعبهای وسیله نقلیه میتواند فضای بار بیشتری نسبت به طرح سه جعبهای داشته باشد اما مزیتهای زیادی برای صندوقعقب وجود دارد. هر چیزی که در صندوقعقب قرار دهید از نظرها پنهان خواهد ماند و بو و رایحه آنها نیز به کابین راه نخواهد یافت. همچنین از میزان صدای ورودی لاستیکهای عقب به کابین نیز کاسته میشود.
در دهه ۷۰ میلادی هاچبک ها محبوبیت زیادی داشتند اما خودروسازان نسخههایی از همان خودروها با صندوقعقب سنتی را عرضه کردند تا فروش بالاتری داشته باشند. جنرال موتورز سدان هایی با ظاهر هاچبک ها را عرضه کرد اما بازار روی خوشی به آنها نشان نداد. زمانی که آمریکاییها صندوقعقب استاندارد را روی محصولاتشان نصب کردند فروش بالا رفت. هوندا نیز مدتی بعد آکورد چهار در ناچبک را عرضه کرد که با محبوبیت زیادی مواجه شد و نهایتاً میزان فروشش از مدل هاچبک پیشی گرفت. تقریباً در همان سالها بود که فولکسواگن نیز یک صندوقعقب را به پشت گلف/ربیت مشهور چسباند و آن را با نام جتا عرضه کرد. همانند آکورد این خودرو نیز فروش خوبی را تجربه نمود. البته تاریخ همیشه خودش را تکرار نمیکند اما به نظر میرسد درباره تبدیل هاچبک ها به سدان ها اکثر تجربهها مشابه یکدیگر بوده است.
به نظر میرسد طراحی خودروها به اندازه مد بازار تحت تأثیر پیشرفتهای عملکردی همچون آیرودینامیک نیز بوده است. گاهی اوقات نیز هر دو روی طراحی وسایل نقلیه تأثیر گذاشتهاند. ابتدا به وانت پیکاپ های بازار میپردازیم که اکثر آنها دارای فضای بار با پوششی بسته هستند. اکثر کراس اورها نیز یک کاور شخصی روی فضای بار خود دارند تا محتویات آن را پنهان کنند. همه این موارد به علاقه خودروسازان و خریداران جهت حفظ حریم شخصی اشاره میکند اما واضح است که یک وانت پیکاپ با صندوقعقب سنتی تولید نخواهد شد. اصلاً چه کسی به چنین چیزی فکر میکند؟ ظاهراً برزیل! محصولات فورد در این کشور شاهد برخی تغییرات عجیب از سوی شرکتهای مستقل بودهاند.
از سال ۱۹۷۹ تا اواخر دهه ۸۰ میلادی، فورد برزیل خودروی F-1000 را عرضه کرد که اساساً پنجمین نسل فورد سری F به شمار میرفت اما از برخی تغییرات همچون نیمه پایینی بدنه با رنگ خاکستری، چراغهای جلوی کامپوزیت و تریم تیره اطراف شیشهها برخوردار بود. یکی از شرکتهای مستقل برزیلی نسخه عجیبی از F-1000 را با نام SR XK تولید کرد. در نگاه اول به نظر میرسد این خودرو یک تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است اما اینطور نیست. عجیبترین قسمت خودرو صندوق عقبی است که به پشت فضای بار چسبیده و حالت خندهداری ایجاد کرده است. یکی دیگر از شرکتهای برزیلی هم بخش پشتی فورد F-250 را برید و صندوقعقب و چراغهای فوکوس سدان را به آن افزود.
نکته عجیب اینکه برخی وانتها و کراس اورهای دارای صندوقعقب نیز در آمریکا به فروش رسیدهاند هرچند بازار بسیار محدودی داشتهاند. یکی از این خودروها سوزوکی X-90 دو نفره است که از صندوقعقب استفاده میکند. همچنین نسخههای اولیه سوبارو لگاسی نیز به همین صورت عرضه شدهاند. البته در آن زمان اصلاً واژه کراس اور وجود نداشت و مردم دهه ۹۰ نیز احتمالاً با روندهای امروزی دنیای خودرو همچون فست بکها آشنا نبودند.
اما چرا خریداران امروزی به شاسی بلندهای کوپه روی خوش نشان میدهند؟ فکر میکنیم آنها میخواهند از حس استیشن واگن یک شاسیبلند فرار کرده و به نوعی متفاوت به نظر برسند. اگر اینطور باشد، در آینده کراس اورهایی با صندوقعقب را خواهیم دید؟ شاید اینطور نباشد اما احتمال تولید سدان های قدبلند با این نوع طراحی وجود دارد. برای تصور این موضوع میخواهیم رندرهایی از برخی شاسی بلندهای مشهور با صندوقعقب را به شما نشان دهیم.
نیسان روگ یا ایکس تریل یکی از این خودروهاست که طراحی متناسب و زیبایی دارد اما افزودن صندوقعقب به آن کاملاً بحثبرانگیز خواهد بود. سدان تویوتا گرند هایلندر هم عجیب به نظر میرسد هرچند چنین محصولی با این شکل و شمایل هرگز تولید نخواهد شد. خودروهای بعدی هم بیوک انویژن و انکلیو هستند که ظاهری جالب پیدا کردهاند. اگرچه به نظر نمیرسد چنین محصولاتی در آینده نزدیک تولید شوند اما با مشاهده روند طی شده دنیای خودرو در سالهای اخیر شاید در سالهای پیش رو شاسی بلندهای صندوقدار هم راهی بازار شوند. نظر شما چیست؟
مجله خبری gsxr