هاست پرسرعت
تبلیغات

عوامل موثر بر قیمت سرور اچ پی

هنگامی که صحبت از تناسب نیازها با قیمت سرورهای HP به میان می‌آید، یکسری نکات وجود دارد که باید در نظر بگیرید. هرچه مشخصات سرور بهتر و سرور به‌روزتر باشد، به همان نسبت سرور قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل مهم است که تعادل مناسبی بین عملکرد مورد نیاز و هزینه تمام شده سرور وجود داشته باشد. به طور مثال، اگر نیازها با خرید سروری مثل DL320 برطرف می‌شود، نباید بدون دلیل به فکر خریدن سرورهای رده بالایی مثل dl560 یا dl380 باشیم.

هنگامی که سرور موردنظر را انتخاب کردید، در مرحله بعد باید وضعیت گارانتی و پشتیبانی را بررسی کنید. مدت زمان گارانتی و پشتیبانی ارائه شده توسط فروشنده باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا می‌تواند بر هزینه‌های نگهداری و تعمیر سرور در آینده تأثیرگذار باشد.

با در نظر گرفتن این موارد، می‌توانید تناسب نیازها با قیمت سرور را به بهترین شکل رعایت و محصولی مقرون به صرفه و هماهنگ با نیازها را خریداری کنید. عوامل دیگری نیز می‌توانند روی قیمت سرور تاثیر گذار باشند که در ادامه آنها را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم تا هنگام استعلام قیمت سرور hp خرید آگاهانه‌تری را تجربه کنید.

چه عواملی بر قیمت سرور hp تاثیرگذار است؟

هنگامی که صحبت از قیمت سرور HP به میان می‌آید، یکسری عوامل وجود دارد که نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد و می‌توان در قالب ‌تقسیم‌بندی‌های زیر به آن‌ها اشاره کرد:

1- نوع سرور

سرورهای اچ‌پی به لحاظ ظاهری و البته ویژگی‌های فنی به سه گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

ایستاده: این سرورها توان پردازشی بالایی دارند و البته فضای بیشتری نیز اشغال می‌کنند. مزیت بزرگ سرورهای مذکور استفاده از آنها بدون رک در شبکه است. هرچند استقرار آن‌ها در رک امنیت بیشتر را به همراه دارد. اغلب جمع‌وجورتر و ارزان‌تر از مدل‌های دیگر هستند.

رک‌مونت: این سرورها برای قرارگیری در رک طراحی شده‌اند و برای شرکت‌های متوسط و بزرگ مناسبند و با توجه به کارایی قیمت مناسبی دارند.

سرورهای تیغه‌ای: این سرورها با هدف دستیابی به تراکم بالا در مراکز داده طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شرایطی که سرورهای تیغه‌ای قیمت بیشتری نسبت به سرورهای رک‌مونت و ایستاده دارند، اما در مقابل توان محاسباتی بیشتری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

سرورهای اچ‌پی

2- مشخصات سخت‌افزاری

عامل اصلی و تعیین کننده قیمت سرور، نوع سخت‌افزارهایی است که قرار است روی سرور نصب شوند. این موضوع باعث می‌‌شود تا قیمت سرور به یکباره چند صد میلیون تومان تغییر کند.

  • پردازنده مرکزی: اولین مورد پردازنده مرکزی است. پردازنده مرکزی نقش کلیدی بر انتخاب دیگر ملزومات سخت‌افزاری دارد. هنگامی که قصد انتخاب پردازنده مرکزی را دارید باید به نوع آن (پلاتینیوم، طلایی، نقره‌ای و برنز) و همچنین به نسل آن (زئون نسل 2، 3، 4 یا 5) دقت کنید.

تعداد هسته‌ها، سرعت پردازنده و میزان حافظه کش از نکات مهمی هستند که هنگام انتخاب پردازنده مرکزی باید به آن دقت کنید. به طور مثال، پردازنده‌های نسل دوم 28 هسته، نسل سوم 40 هسته، نسل چهارم 60 هسته و نسل پنجم 64 هسته پردازشی ارائه می‌کنند. بدیهی است که پردازنده‌های نسل پنجم قیمت بیشتری نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر دارند.

  • حافظه اصلی: مقدار و سرعت رم بر قیمت سرور تاثیر می‌گذارد. به طور مثال، حافظه‌های DDR4 با فرکانس پایه 2666 و 2933 مگاهرتز قیمت یکسانی ندارند. همچنین، حافظه‌های DDR5 نیز قیمت بالاتری به نسبت حافظه‌های DDR4 دارند. در این زمینه نیز حافظه‌های DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز قیمت متفاوتی نسبت به حافظه‌های DDR5 با فرکانس 5600 مگاهرتز دارند.
  • ذخیره‌سازی: نوع و ظرفیت رسانه ذخیره‌سازی تاثیر قابل توجهی بر قیمت سرور دارد. به بیان دقیق‌تر، هارد دیسک‌های مختلف قیمت یکسانی با یکدیگر دارند. هارد دیسک‌های مبتنی بر اینترفیس SAS قیمت بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های SATA دارند، اما در مقابل اطلاعات را با سرعت بیشتری انتقال می‌دهند ( 12 گیگابیت بر ثانیه در مقابل 6 گیگابیت بر ثانیه).

همچنین، ظرفیت هارد دیسک‌ها نیز بر قیمت خرید تمام شده آن‌ها تاثیرگذار است. در سویی دیگر حافظه‌های SSD قرار دارند که ظرفیت کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند، اما اطلاعات را با سرعت بسیار بالایی انتقال می‌دهند و قیمت بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند.

علاوه بر این، حافظه‌های NVMe و EDSFF نیز قیمت بیشتری نسبت به رسانه‌های ذخیره‌سازی دارند، اما ظرفیت و سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات ارائه می‌کنند. لازم به توضیح است که انتخاب نوع رسانه به ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور بستگی دارد. به طور مثال، سرورهای نسل یازدهم اچ پی توانایی پشتیبانی از رسانه‌های ذخیره‌ساز EDSFF را دارند، در حالی که سرورهای نسل دهم فاقد چنین قابلیتی هستند.

مشخصات سخت‌افزاری سرور اچ پی

3- شبکه

به طور معمول، سرورهای اچ پی به تراشه شبکه یک گیگابیت بر ثانیه تجهیز شده‌اند تا جواب‌گوی نیازهای کسب‌وکارهای عادی باشند. با این‌حال، اگر قرار است سرور به شبکه‌های چند گیگابیتی متصل شود یا قرار است سرور به شبکه ذخیره‌سازی SAN متصل شود، در چنین شرایطی به کارت‌های شبکه و HBA پیشرفته و سطح بالایی نیاز دارید که قیمت تمام شده سرور را بیشتر می‌کنند.

4- عوامل خارجی

در شرایطی که ملزومات سخت‌افزاری بر قیمت تمام شده سرور تاثیرگذار هستند، اما نباید از شرایط اقتصادی و مواردی مثل نرخ تورم و نرخ ارز غافل شد. همچنین، کمبود یا افزایش تقاضا برای یک مدل خاص سرور می‌تواند منجر به افزایش قیمت آن شود. به طور مثال، اگر به دنبال خریدن سروری باشید که در بازار کم است، برای تهیه آن باید هزینه بیشتری را متحمل شوید. مورد بعد محل خرید است. قیمت سرور می‌تواند بسته به نوع شرکتی که از آن خریداری می‌کنید، متفاوت باشد.

5- برند و گارانتی

سرورهای HP از برندهای معتبر بازار هستند و اغلب گران‌تر از سرورهای برندهای کمتر شناخته شده هستند. با این‌حال، گارانتی و خدمات پس از فروش نقش مهمی در افزایش قیمت آنها دارند، اما در مقابل تضمین می‌دهند که در صورت بروز مشکل، با کمترین هزینه مسائل برطرف می‌شوند.

6- ویژگی‌های اضافی

علاوه بر موارد یاد شده، یکسری ویژگی‌های دیگر نیز بر قیمت تمام شده سرور تاثیرگذار هستند که از آن جمله باید به نوع پاور، افزونگی پاور، نصب رایزرهای مختلف روی سرور، سیستم سرمایشی و … اشاره کرد.

هزینه تمام شده سرور تنها در خرید شاسی آن خلاصه نمی‌شود و این ملزومت سخت‌افزاری و قطعات هستند که قیمت سرور را چند صد میلیون تومان یا بیشتر افزایش می‌دهند. همچنین، توصیه ما این است که با انتخاب سروری که دارای مشخصات مورد نیاز است و نه بیشتر، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، اما فراموش نکنید سروری خریداری کنید که از گسترش‌پذیری در آینده پشتیبانی کند. در نهایت باید توجه داشته باشید که در کنار عوامل تاثیر گذار بر قیمت سرور، در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی مانند برق، خنک‌سازی و نگهداری نیز مهم هستند.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا