باتریهای SVOLT خودروی برقی را در 5 دقیقه شارژ میکنند
باتریهای SVOLT خودروی برقی را در 5 دقیقه شارژ میکنند
نسل آینده فناوری باتریهای شورتبلید ۶C از چگالی انرژی و سرعت خارقالعاده بهرهمند خواهند شد.
باتریهای ۵C شرکت «SVOLT» موسومبه «شورت بلِید» بر پایه شیمی LFP تولید شدهاند و برای رسیدن از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند. سازنده این باتری که چگالی شارژ ۱۸۸ وات ساعت بر کیلوگرمی دارد، مدعی شده است که محصولش تا ۳,۵۰۰ مرتبه میتواند چرخه شارژ داشته باشد. مجموعه SVOLT تلاش میکند تا پیش پایان سال جاری میلادی شورتبلید را وارد بازار کند.
باتریهای جدید این شرکت در کنار ظرفیت شارژ بالا چرخه عمر مناسبی هم دارند که حدود ۳.۵ برابر باترهای لیتیومیونی امروزی است. بر پایه محاسبات مهندسان SVOLT، اگر باتری ۶۰ کیلووات ساعتی مصرف ۲۰ کیلووات بر ساعت داشته باشد، کاربر را تا ۳۰۰ هزار کیلومتر همراهی خواهد کرد. اگر همین باتری با چرخه عمر ۳,۵۰۰ مرتبهای تولید شود، احتمالا تا ۱ میلیون کیلومتر با مشکلی مواجه نخواهد شد.
SVOLT میخواهد پتانسیل واقعی فناوری شورتبلید را با معرفی یک فوقسریع ۶c بر پایه NMC نشان دهد. گویا شارژ این محصول نوآورانه درعرض ۵ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد. اگر یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی را با مصرف ۲۰ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم که از فناوری ۶C بهرهمند شده است، با وجود شارژ با توان کمتر از ۶۰۰ کیلووات میتواند با هر ۵ دقیقه شارژ مسافتی ۳۵۰ کیلومتری را طی کند که تحسین برانگیز ارزیابی میشود. SVOLT برای تبلیغات این محصول میگوید که خودروی مجهز به این باتری در زمان لازم برای تهیه و میل یک فنجان قهوه، راننده را برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر از شارژ بینیاز خواهد کرد.
مهندسان SVOLT معتقدند که با توجه به شیمی NMC سلول باتریهای شورتبلید و چگالی انرژی ۲۴۰ وات ساعت بر کیلوگرم، تولید یک بسته باتری ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعتی هم ممکن است اما زمان تولید این باتریهای ۶C مشخص نیست.
از دیگر فناوریهای بهروز مجموعه یادشده میتوان به باتری NMC خودروهای پلاگینهیبریدی موسومبه «۸۰۰ ولت ۴C PHEV دراگون آرمور» اشاره کرد که با وارد کردن معماری ۸۰۰ ولی به دنیای خودروهای پلاگینهیبریدی، گستره مسافت ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را در اختیار رانندگان آنها قرار میدهد. محاسبات SVOLT میگویند که چگالی انرژی این محصول ۲۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم است و تا میانه سال ۲۰۲۵ میلادی وارد بازار خواهد شد. تا آن زمان، SVOLT یک بسته باتری پاکتی را توسعه داده است که در ساخت آن از فیلمهای انعطافپذیر استفاده شده است.
در مقام مقایسه میتوان به شورتبلیدها اشاره کرد که از سلول منشوری و قابی صلب استفاده شده است. ترند امروز صنعت خودرو هم بهسوی بهرهوری از قاب صلب حرکت میکند که در سلولهای استوانهای و منشوری از آنها استفاده میشود. SVOLT با آگاهی به این مسئله در راستای بهبود فناوری سلولهای پاکتی قدم برداشته است. این شرکت درباره اقدام خود میگوید:
سلولهای استوانهای بهخاطر چگالی انرژی بالایی که دارند بهصورت گسترده مورداستفاده قرار میگیرند. با این وجود تولیدشان با چالشهای مواجه است که شامل هزینههای بالا و پیچیدگیهای فرایند تولید میشود.
نظر شما درباره فناوری شارژ چیست؟ آیا باتریها سرانجام جایگزین باک بنزینی شدهاند؟
مجله خبری gsxr