پژو 508L وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل 2025 در ایران

پژو 508L وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل 2025 در ایران
به تازگی چند دستگاه پژو 508L وارد ایران شده است. واردات خودروهای پژو از طریق روابط تجاری با شرکتهای چینی انجام میشود و ظاهرا سیف خودرو، نمایندهی فروش خواهد بود.
پژو مهمترین بازیگر خارجی در تاریخ خودروسازی ایران است. هر چند که رنو و چند برند امریکایی، چند دهه قبل از پژو اقدام به مونتاژ محصولات مختلف در خاک کشورمان کردند؛ از اوایل دهه ۷۰ خورشیدی تا امروز انواع ۴۰۵ و ۲۰۶ با تیراژ بسیار بالا برای مردم ما عرضه میشود. این شرایط، برند پژو را برای بازار ایران، دارای شهرت و جایگاه ویژه کرده است.
بیشتر بخوانید:
شرکت پژو (Peugeot) توسط خانوادهٔ پژو در سال ۱۸۱۰ با ساخت دستگاههای خانگی آسیاب قهوه، شروع به کار کرد. دوچرخه و موتورسیکلت سبک، دیگر محصولات پژو بودند که قبل از خودروهای بنزینی توسط برند فرانسوی، تولید شدند.. نخستین خودروی پژو، به نام تیپ ۱ (Type one) یک مدل سهچرخ بود که در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید شد. پژو جزو نخستین شرکتهای خودروسازی جهان است و امروزه یکی از زیرمجموعههای گروه استنلانتیس محسوب میشود.
اولین پژو ۵۰۸ سال ۲۰۱۱ رونمایی شد. این محصول، توسط ایران خودرو به خط مونتاژ رسید. معرفی نسل دوم در سال ۲۰۱۸ همزمان با تحریمها علیه ایران شکل گرفت و طبیعتا نتوانست در کشور ما جایی داشته باشد. این خودرو برای مدل ۲۰۲۵ در فرانسه و چین مونتاژ میشود. ظاهرا نسخهی L همراه فیس لیفت جدید، وارد ایران خواهد شد که از محصولات کارخانهی دانگ فنگ –پژو سیتروئن موسوم به DPCA است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی پژو 508L وارداتی
نسخهی L نسبت به ۵۰۸ مونتاژ فرانسه، ۱۲ سانتیمتر کشیدهتر است؛ اما فاصله محوری این خودروها فقط ۵ سانتیمتر تفاوت دارد. پژو 508L با دو نوع بدنهی سدان و استیت تولید میشود. فعلا فقط مدل سدان وارد ایران خواهد شد.
مدل ۲۰۲۵ نسبت به نمونههای قبل از فیسلیفت، تفاوتهای جالبی ارایه میدهد. سه خط موازی LED برای روشنایی روز، حالت عمودی دارند و جلوپنجره نیز حالتی مشبک با طرح سهبعدی فراهم میکند. یکی از مهمترین نکات مثبت در طراحی پژو 508L جدید، فقدان ادوات پلاستیکی سیاهرنگ برای سپر است. همچنین لبهی کاپوت به خوبی تا کاسه چراغها کشیده شده و خط اضافی ندارد.
حس اسپرت و تهاجمی به وضوح در پژو 508L دیده میشود. از نمای جانبی هم میتوان حالت خاص چراغها با فرم بومرنگی را مشاهده کرد. حجمدهی بدنه برای پژو 508L با ظرافت قابل قبول انجام شده و فاقد شلوغی است. خطوط برش درها و کشیدگی سقف تا انتهای درپوش صندوق، این موضوع را نشان میدهد.
پشت خودرو با پیوستگی چراغها، متفاوت از مدلهای قدیمی پژو است اما نوار روشنایی در سراسر این قسمت، وجود ندارد. مواد پلاستیکی سیاه در محدودهی بین چراغها، چندان جذاب دیده نمیشود و همراه ادوات پایین سپر، حس لوکس ۵۰۸ را کاهش میدهد. حجمدهی بدنه، کاپوت عقب و محل نصب پلاک با شخصیت اسپرت این خودرو، هماهنگ هستند.
برای پژو 508L طول ۴,۸۷۰ و عرض ۱,۸۵۵ و ارتفاع ۱,۴۵۵ و فاصله محوری ۲,۸۴۸ میلیمتر وجود دارد. ابعاد این خودرو، مشابه تویوتا کمری ۲۰۱۵ موجود در ایران است و البته سدان فرانسوی، اندکی بزرگتر محسوب میشود.
طراحی کابین و نمای داخلی پژو 508L وارداتی
مطابق آنچه از پژو در سالهای اخیر دیدهایم، سبک طراحی آیندهنگر و فناوری محور برای ۵۰۸ جدید نیز ارایه شده است. پشت فرمان این خودرو، حس کابین هواپیما یا حتی سفینههای فضایی در فیلمهای علمی –تخیلی تداعی میشود.
کابین پژو 508L اسپرت و مدرن، با فاصله از رقبای ساخت ژاپن و کره است. فرمان در بالا و پایین، حالت تخت و D شکل دارد. برخلاف غالب خودروهای دنیا، راننده برای تماشای اطلاعات فنی مربوط به پنل (کلاستر) از فضای بالای فرمان استفاده میکند. حتی دستهدنده، روی سطح شیبدار نزدیک فرمان نصب شده است تا خلاقیت در کابین ۵۰۸ را بیشتر نشان دهد. مدل پایه دارای نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ است اما نمونهی ۱۲/۳ اینچ در نسخههای سفارشی ارایه میشود.
صندلیهای چرم با راحتی قابل قبول، ۵۰۸ جدید را به کلاس لوکس نزدیک میکند. این خودرو به لطف فاصله محوری تقریبا ۳ متری، فضای بسیار خوب جلوی زانو برای ۴ سرنشین بلند قد ارایه میدهد. صندوق ۴۸۷ لیتری نیز برای سفرهای خانوادگی، کافی به نظر میرسد. صندلیهای عقب نیز، قابل جمع شدن هستند و حمل بار تا ۱۵۳۷ لیتر را ممکن میکنند.
پیشرانه و تجهیزات فنی پژو 508L وارداتی
باتوجه به عرضهی ۵۰۸ در اروپا و دیگر کشورهای جهان، تنوع پیشرانههای بنزینی و دیزلی برای این خودرو، زیاد است. همهی مدلهای بنزینی از موتور ۱/۶ لیتر توربو استفاده میکنند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروها حدود ۷ تا ۸ ثانیه است اما ۵۰۸ دو دیفرانسیل پلاگین هیبرید، در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۵۵ کیلومتر برساعت دارد.
پیشبینی میشود نمونهی وارداتی، فاقد فناوری هیبرید با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر باشد. قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر برای پژو 508L مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربو فراهم میشود.
از امکانات ایمنی پژو 508L می توان به سیستمهای کنترل پایداری و کشش BAS ،BA ،CSC ،EBD ESC ،DSC ،ESP ،ASR ،TRC TCS ،ABS)، فناوری کنترل حرکت در شیب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ترمز اضطراری هوشمند، شش کیسه هوای ایمنی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پایش باد تایرها، سیستمهای دستیار رانندگی سطح خودران ۲.۵ (شامل: رادار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، تابلوخوان، پایش خستگی راننده، کروز کنترل تطبیقی در تمامی سرعتها، رانندگی بین خطوط، هشدار ترافیک از عقب، رادار هشدار باز کردن درهای عقب، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور) و سنسور پارک جلو-عقب و طرفین خودرو اشاره کرد.
تجهیزات رفاهی پژو 508L شامل استارت دکمهای و ورود بدون کلید، سانروف برقی، سنسور نور و باران، سیستم تصفیه هوای کابین، تهویه خودکار دوگانه، سیستم صوتی شش بلندگو از برند Audiophile با فرمانپذیری صوتی، رابط اپل کار پلی و اندرویداتو، صندلی های جلو برقی و دارای گرمکن، صندوق عقب برقی با حسگر پا، gsxr تعویض دنده پشت فرمان، شارژر بیسیم تلفن همراه و روشنایی هوشمند پژو به همراه نوربالای خودکار هستند.
قیمت پژو 508L در چین و پیشبینی برای ایران
بودجهی لازم برای خرید پژو 508L مونتاژ چین همراه موتور ۱/۶ لیتر توربو و امکانات گفته شده در بالا، حدود ۲۵ هزار دلار است. نسخهی پلاگین هیبرید با تجهیزات کامل، نزدیک به ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. از مجموع موارد گفته شده، ضمن توجه به نرخ ۹۰ هزار تومانی برای دلار، حدود قیمت قابل پیشبینی برای پژو 508L وارداتی، ۴ میلیارد تومان است.
در بازار ایران، رقیب چندانی برای پژو 508L سدان دیده نمیشود. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما K5 جدید هم، تقریبا ۴ میلیارد تومان هزینه خرید دارند اما چنان محدود و کمتعداد وارد شدهاند که عملا فضای رقابتی فراهم نمیکنند.