هاست پرسرعت
خودرو

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

فراری طرح تجاری پیشرانهٔ V12 نوآورانه‌ای را به ثبت رسانده که پیستون‌های بیضی‌شکل و شاتون‌های متصل به هم دارد.
ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

اکستریم VX اکستریم VX

هرچند بسیاری از خودروسازان از توسعهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز دست کشیده و به سمت خودروهای الکتریکی حرکت کرده‌اند اما فراری هنوز هم به بهبود پیشرانه‌های بنزینی اعتقاد دارد و به‌تازگی، طرح پیشرانه‌ای با پیستون‌های بیضی‌شکل را به ثبت رسانده است. این پتنت که پاییز گذشته در ادارهٔ ثبت اختراعات اروپا ثبت شده، پیشرانه‌ای را با پیستون‌های استادیوم شکل نشان می‌دهد. این یعنی پیستون‌ها کاملاً بیضی‌شکل نیستند بلکه بیشتر شبیه به مستطیلی با دو ضلع منحنی به نظر می‌رسند. در این پیشرانه، جهت نصب پیستون‌ها به‌گونه‌ای است که ضلع طولانی‌تر پیستون به سمت داخل موتور قرار دارد که باعث کاهش طول پیشرانه می‌شود.

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

به لطف این ویژگی، امکان استفاده از سیستم هیبریدی فراهم خواهد شد بدون آنکه طول پیشرانه زیاد شود. علاوه بر این، امکان استفاده از سوپاپ‌های بزرگ‌تر یا بیشتر هم در این موتور فراهم خواهد شد. پتنت‌های فراری یک پیشرانهٔ V12 را نشان می‌دهند درحالی‌که هایپرکار جدید F80 این شرکت به موتور V6 مجهز است. این یعنی احتمالاً فراری این پیشرانهٔ جدید را برای خودروهای دیگر خود در نظر گرفته و احتمالاً به دنبال توسعهٔ یک قوای محرکهٔ V12 هیبریدی جمع‌وجور است. البته در حال حاضر مدل‌های V12 پوروسانگوئه و دودیچی چیلیندری هیچ‌کدام قوای محرکهٔ هیبریدی ندارند ولی در آینده به این سیستم نیاز پیدا خواهند کرد.

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

یکی دیگر از نوآوری‌های جالب در پتنت جدید فراری مربوط به شاتون‌ها است. در پیشرانه‌های معمولی کنونی، هر پیستون یک شاتون دارد که جدا از پیستون‌های دیگر به میل‌لنگ متصل می‌شود ولی در پیشرانهٔ فراری، شاتون‌های دو پیستون مقابل به یکدیگر متصل هستند. در این طرح، یکی از شاتون‌ها به میل‌لنگ متصل می‌شود و شاتون پیستون مقابل از طریق یک مفصل به شاتون اول متصل می‌شود.

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

فراری اما اولین شرکتی نیست که به فکر ساخت پیشرانه با پیستون بیضی‌شکل افتاده است زیرا در اواخر دههٔ ۷۰، هوندا یک پیشرانهٔ V4 با پیستون‌های بیضی‌شکل تولید کرد که برای موتورسیکلت مسابقه‌ای NR500 در نظر گرفته شده بود. هوندا با این کار به دنبال تولید پیشرانهٔ چهار زمانه‌ای بود که بتواند به‌صورت دو زمانه هم کار کند. البته در پیشرانهٔ هوندا، جهت قرارگیری پیستون‌ها برعکس طرح فراری بود و قسمت طولانی‌تر پیستون موازی با میل‌لنگ قرار می‌گرفت. در این پیشرانه، هر پیستون دو شاتون داشت و برای تنفس بهتر، برای هر سیلندر هشت سوپاپ در نظر گرفته شده بود ولی موتور هوندا از مشکل عدم آب‌بندی مناسب رینگ پیستون رنج می‌برد و هیچ‌گاه نتوانست به اهداف خود برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا