تسلط بیامو بر بازار خودروهای الکتریکی؛ جلوتر از آئودی و مرسدس بنز

تسلط بیامو بر بازار خودروهای الکتریکی؛ جلوتر از آئودی و مرسدس بنز
بیامو در سال ۲۰۲۴ توانست از دو رقیب اصلی خود، آئودی و مرسدس بنز، در فروش خودروهای برقی پیشی بگیرد. اما این موفقیت چگونه رقم خورد؟
بیامو، پیشتاز الکتریکیسازی در آلمان
در سال ۲۰۲۴، بیامو موفق شد ۳۶۸,۴۷۵ دستگاه خودروی الکتریکی در سراسر جهان به فروش برساند، رقمی که بیش از مجموع فروش خودروهای برقی آئودی و مرسدس بنز است. این عملکرد چشمگیر در حالی رقم خورد که بیامو تنها چند سال پیش بهصورت جدی وارد رقابت در این بازار شد.
البته این آمار تنها مربوط به برند بیامو است و شامل گروه بیامو (BMW Group) نمیشود؛ بنابراین، فروش برندهای رولزرویس و مینی در این آمار لحاظ نشده است. البته حتی اگر این برندها هم اضافه شوند، تأثیر چندانی بر رقم کلی فروش نخواهند داشت، چراکه مینی بهتازگی وارد مسیر الکتریکیسازی شده و رولزرویس یک برند فوق لوکس با مخاطبان خاص است.
مقایسه فروش بیامو با آئودی و مرسدس بنز
🔹 بیامو: ۳۶۸,۴۷۵ دستگاه
🔹 آئودی: بیش از ۱۶۴,۰۰۰ دستگاه
🔹 مرسدس بنز: ۱۸۵,۰۵۹ دستگاه
با توجه به این آمار، مجموع فروش آئودی و مرسدس بنز بین ۳۴۹,۰۶۰ تا ۳۵۰,۰۵۸ دستگاه بوده که حداقل ۱۸,۴۱۷ دستگاه کمتر از بیامو است. درحالیکه فروش خودروهای برقی بیامو ۱۳.۵ درصد افزایش داشته، آئودی و مرسدس بنز با کاهش ۸ و ۲۳ درصدی مواجه شدهاند.
عملکرد گروه بیامو در بخش خودروهای برقی
علاوه بر برند بیامو، سایر برندهای گروه نیز افزایش فروش داشتهاند:
✅ مینی: ۵۶,۱۷۱ دستگاه (افزایش ۲۴.۳ درصدی)
✅ رولزرویس: ۱,۸۹۰ دستگاه از مدل الکتریکی اسپکتر (در مقایسه با ۳۲۶ دستگاه در سال ۲۰۲۳)
با این حال، فروش کلی گروه بیامو در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۴ درصدی به کمتر از ۲.۵ میلیون دستگاه رسید. خودروهای برقی اکنون ۱۷.۴ درصد از کل فروش بیامو را تشکیل میدهند که نشاندهنده رشد تدریجی این بخش است.
در بازار آمریکای شمالی، مدل بیامو i4 تقریباً نیمی از فروش سری ۴ را به خود اختصاص داده است. این موضوع اهمیت بالایی دارد زیرا بیامو قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، نیمی از فروش خود را به خودروهای برقی اختصاص دهد.
برنامه آینده بیامو: پروژه Neue Klasse
بیامو به دنبال تحولی اساسی در خودروهای برقی خود است. اولیور زیپسه، مدیرعامل بیامو، پروژه Neue Klasse را «بزرگترین پروژه آیندهنگرانه در تاریخ بیامو» معرفی کرده است. این پلتفرم جدید، که هم برای سدانها و هم برای شاسیبلندها طراحی شده، شامل فناوریهای جدید باتری و طراحی نوآورانه خواهد بود.
همچنین، بیامو هنوز از نسل جدید iX3، نسخه برقی شاسیبلند محبوب X3، رونمایی نکرده است که میتواند تأثیر زیادی بر فروش آینده این برند داشته باشد.
جمعبندی
بیامو در سال ۲۰۲۴ با عملکردی قوی در بخش خودروهای برقی، فاصله خود را با رقبا افزایش داد. با معرفی پلتفرم Neue Klasse در اواخر سال جاری، این برند میتواند جایگاه خود را در بازار خودروهای برقی بیش از پیش تقویت کند. تا آن زمان، بیامو میتواند از موفقیت خود در برابر آئودی و مرسدس بنز لذت ببرد.