معرفی آستونمارتین DBX S با قدرت بیشتر و وزن کمتر

معرفی آستونمارتین DBX S با قدرت بیشتر و وزن کمتر
آستونمارتین DBX S با ۷۲۷ اسب بخار قدرت، وزن کمتر و ظاهر تهاجمیتر، برای رقابت با لامبورگینی اوروس و فراری پوروسانگوئه آمادهتر شده است.
آستونمارتین DBX S جدیدترین نسخه از شاسیبلند لوکس این برند بریتانیایی است که با بهبودهایی چشمگیر نسبت به مدل DBX707 معرفی شده است. پس از حذف مدل پایه DBX با ۵۵۰ اسب بخار در سال گذشته، حالا DBX S با قدرت بیشتر و ویژگیهای پیشرفتهتر به میدان آمده تا جایگاه آستونمارتین را در بازار شاسیبلندهای پرفورمنس تثبیت کند. موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی DBX S با بهروزرسانیهایی که از سوپرکار والهالا الهام گرفته، حالا ۷۲۷ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۲۰ اسب بخار بیشتر از DBX707 است. گشتاور اما همچنان در سطح ۹۰۰ نیوتن متر باقی مانده است.
این افزایش قدرت باعث شده شتاب صفرتاصد بر ساعت همچنان در ۳.۱ ثانیه حفظ شود اما رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت چند دهم ثانیه سریعتر اتفاق میافتد. حداکثر سرعت این شاسیبلند ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است که تنها ۱.۶ کیلومتر بر ساعت کمتر از لامبورگینی اوروس SE، سریعترین شاسیبلند استاندارد دنیا محسوب میشود. گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک DBX S با تنظیمات جدید در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس، تعویض دندههای سریعتر و قاطعتری ارائه میدهد. سیستم فرمان نیز با نسبت سریعتر، پاسخگویی بهتری فراهم میکند تا رانندگی پویاتر شود.
سیستم تعلیق DBX S مشابه مدل DBX707 است اما آستونمارتین یادآوری میکند که این سیستم در بهروزرسانی سال گذشته بهبودهایی تجربه کرده است. ترمزهای کربن سرامیکی با قطر ۴۱۹ میلیمتر در جلو و ۳۸۹ میلیمتر در عقب، قدرت توقف فوقالعادهای به این شاسیبلند ۲۲۰۰ کیلوگرمی میدهند. سیستم چهارچرخ محرک نیز بدون تغییر باقی مانده و میتواند تا ۵۰ درصد قدرت را به محور جلو یا تمام قدرت را به محور عقب منتقل کند.
یکی از جذابترین ویژگیهای DBX S، کاهش وزن است. استفاده از رینگهای ۲۳ اینچی منیزیمی (برای اولین بار در یک شاسیبلند)، سقف فیبر کربنی (بزرگترین قطعه فیبر کربنی استفادهشده توسط استون مارتین) و جلوپنجره لانهزنبوری سبکتر که از مدل DBS 770 Ultimate الهام گرفته، وزن خودرو را حدود ۴۵ کیلوگرم کاهش داده و به ۲۱۹۸ کیلوگرم رسانده است. این کاهش وزن نهتنها عملکرد را بهبود میبخشد، بلکه توزیع وزن را نیز بهینه میکند. قطعات فیبر کربنی دیگری مثل آینههای جانبی و رکابها نیز بهصورت سفارشی در دسترس هستند. البته هیچکدام از این قطعات سبکوزن بهصورت استاندارد ارائه نمیشوند و خریداران باید هزینه اضافی برای این آپشنها بپردازند که با توجه به قیمت بالای منیزیم و فیبر کربن، احتمالاً هزینه قابلتوجهی خواهد بود.
DBX S از نظر ظاهری نیز ارتقا یافته است. نمای جلویی با اسپلیتر تهاجمیتر و جلوپنجره جدید، ظاهری خشنتر پیدا کرده است. در عقب، دیفیوزر برجستهتر و طراحی تمیزتر، همراه با اگزوزهای چهارتایی عمودی، توجه هر بینندهای را جلب میکند. این اگزوزها نهتنها ظاهری اسپرت دارند، بلکه صدای مهیبی تولید میکنند که با شخصیت این شاسیبلند قدرتمند همخوانی دارد.
داخل کابین DBX S تغییرات چشمگیری نداشته و بیشتر به آپشنهای جدید تزئینی و نشان S محدود شده است. کیفیت مواد و طراحی کابین همچنان در سطح بالای خودروهای لوکس آستونمارتین باقی مانده و تجربهای بینقص برای سرنشینان فراهم میکند.
آستونمارتین هنوز قیمت رسمی DBX S را اعلام نکرده، اما با توجه به قیمت پایه حدود ۲۶۰ هزار دلاری برای DBX707 مدل ۲۰۲۵، انتظار میرود قیمت نسخه S با آپشنهای سبکوزن به بیش از ۳۰۰ هزار دلار برسد. تحویل این شاسیبلند از پاییز ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.