چری تیگو کراس هیبریدی به دنبال رقابت با تویوتا کرولا کراس

چری تیگو کراس هیبریدی به دنبال رقابت با تویوتا کرولا کراس
چری تیگو کراس هیبریدی با قیمتی رقابتی و طراحی مدرن، آماده رقابت با تویوتا کرولا کراس، پرفروشترین خودروی هیبریدی آفریقای جنوبی است.
تویوتا کرولا کراس از زمان معرفی در اواخر سال ۲۰۲۱ به لطف نسخههای هیبریدی خود، پرفروشترین خودروی انرژی نو در بازار آفریقای جنوبی بوده است اما حالا، با ورود چری تیگو کراس هیبریدی، این سلطه به چالش کشیده خواهد شد. چری این کراساوور را در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی کرد و قرار است طی یکی دو ماه آینده در آفریقای جنوبی عرضه شود. تیگو کراس درواقع نسخهٔ هیبریدی خودرویی است که در ایران بهتازگی با نام امویام X5 معرفی شده و اساساً فیسلیفتی روی X55 پرو است.
یکی از دلایل موفقیت کرولا کراس، قیمتگذاری جذاب آن بوده است. این کراساوور هیبریدی ژاپنی در آفریقای جنوبی در نسخهٔ پایه Xs قیمت ۲۶,۹۰۰ دلاری و در تیپ Xr قیمت ۲۹,۶۵۰ دلاری دارد. کرولا کراس با موتور ۱.۸ لیتری هیبریدی (۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور بهاضافه ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور از موتور الکتریکی) و گیربکس CVT، مصرف سوخت فوقالعاده ۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به ارمغان میآورد. این مشخصات همراه با حجم صندوق بار ۴۴۰ لیتر و قابلیت یدککشی تا ۷۵۰ کیلوگرم، کرولا کراس را به گزینهای محبوب تبدیل کرده است.
اما چری تیگو کراس هیبریدی آماده است تا با قیمتی رقابتی، معادلات را بر هم بزند. شایعات حاکی از قیمت پایهٔ حدود ۲۶ هزار دلاری است. برای مقایسه، مدل غیرهیبریدی تیگو کراس الیت با قیمت ۲۴,۴۵۰ دلار عرضه میشود. تیگو کراس با طول ۴۳۵۱ میلیمتر، عرض ۱۸۴۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۴۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۱۰ میلیمتر، کمی کوچکتر از کرولا کراس با طول ۴۴۶۰ میلیمتر، عرض ۱۸۲۵ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۴۰ میلیمتر است اما با طراحی مدرن و ویژگیهای پیشرفته، ارزش بالایی ارائه میدهد.
این خودرو در نسخه غیرهیبریدی از موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت اعلامی آن ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است هرچند تستها نشان دادهاند که در حالت اسپرت ممکن است به ۱۰.۲ لیتر و در حالت اکو به ۸.۹ لیتر برسد. حجم بار تیگو کراس دقیقاً مشخص نیست، اما با توجه به ۴۴۰ لیتر X55 پرو، انتظار میرود مشابه باشد. نسخه هیبریدی تیگو کراس از همان موتور ۱.۵ لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی و باتری بهره میبرد و مانند کرولا کراس، یک هیبریدی خودشارژی است که نیازی به شارژ خارجی ندارد.
اگرچه مشخصات نهایی این مدل اعلام نشده اما آزمایش رانندگی در پیست اسلالوم ووهو چین نشان داد که سیستم هیبریدی چری بهخوبی بین حالتهای الکتریکی و بنزینی جابهجا میشود و کالیبراسیون gsxr گاز که معمولاً نقطهضعف خودروهای چینی است، رضایتبخش است. تیگو کراس همچنین مجهز به ویژگیهایی مانند چراغهای LED خودکار، رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی، دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتال، اتصال بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقاط کور و هشدار خروج از خط است.
از نظر گارانتی، تیگو کراس با گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری و گارانتی موتور ۱۰ ساله یا یک میلیون کیلومتری (فقط برای مالک اول) عرضه میشود درحالیکه کرولا کراس دارای گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری و گارانتی ۸ ساله باتری هیبریدی است.