ابرخودروهایی با دور موتور فراتر از 10 هزار دور در دقیقه

ابرخودروهایی با دور موتور فراتر از 10 هزار دور در دقیقه
درحالیکه پیشرانههای توربوشارژ و الکتریکی قدرتهای عظیم را در حجمهای کم ارائه میدهند، هنوز هم ابرخودروهایی هستند که با دور موتورهای بالای ۱۰ هزار rpm، عملکرد و صدایی بینظیر ارائه میکنند.
در گذشته، حجم پیشرانه معیاری برای عملکرد خودرو بود، اما با پیشرفت توربوشارژرها و سیستمهای الکتریکی، پیشرانههای کوچکتر نیز قدرتهای عظیمی تولید میکنند. بااینحال، دور موتور بالا همچنان نشانهای از مهندسی پیشرفته و تجربه رانندگی هیجانانگیز است. صدای غرش پیشرانههای فرمول یک با دور موتور ۲۰ هزار rpm در دهه ۲۰۰۰، جذابیتی وصفناشدنی داشت. در این مقاله، به بررسی شش ابرخودرو میپردازیم که با دور موتورهای بالای ۱۰ هزار rpm، تجربهای نزدیک به فرمول یک ارائه میدهند.
۶-لامبورگینی تمراریو
ردلاین: ۱۰,۰۰۰ rpm
لامبورگینی تمراریو سال گذشته بهعنوان جانشین هوراکان محبوب معرفی شد اما بهجای پیشرفتی تدریجی که خودروسازان معمولاً در نسل جدید ارائه میدهند، لامبورگینی همهچیز را تغییر داد. نتیجه سوپراسپرتی است با عملکردی که چند سال پیش تنها هایپرکارهایی مانند مکلارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر ارائه میدادند. کلید عملکرد تمراریو، پیشرانه جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۸۰۰ اسب بخار قدرت در ۱۰ هزار rpm تولید میکند. طبق ادعای لامبورگینی، این پیشرانه از نظر فنی توانایی رسیدن به ۱۱ هزار rpm را دارد. سه موتور الکتریکی (دو موتور در جلو و یکی در عقب) با سیستم پلاگینهیبریدی، قدرت کل را به ۹۲۰ اسب بخار میرسانند.
۵-زینگر 21C
ردلاین: ۱۱,۰۰۰ rpm
زینگر با اولین مدل خود، ابرخودروی 21C، پیشرانهای V8 اختصاصی ارائه کرده که تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد و یکی از بالاترین نسبتهای قدرت به حجم را در بین همهٔ پیشرانههای تولیدی تاریخ داد. این پیشرانه ۲.۹ لیتری با میللنگ تخت، ۹۵۰ اسب بخار تولید میکند و با دو موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ جلو)، قدرت کل به ۱۲۵۰ اسب بخار میرسد. کوین زینگر، بنیانگذار شرکت، مغز متفکر شرکت دایورجنت است که در ساخت قطعات پیچیده با چاپ سهبعدی تخصص دارد. در 21C، او این مفهوم را به کل خودرو، ازجمله پیشرانه، گسترش داد. قطعات بهصورت جداگانه با چاپ سهبعدی ساخته شده و طی فرآیندی به هم متصل میشوند. زینگر تنها ۸۰ دستگاه از 21C تولید میکند.
۴-مرسدس AMG One
ردلاین: ۱۱,۰۰۰ rpm
بسیاری از خودروسازان از فناوری فرمول یک در خودروهای خود صحبت کردهاند اما مرسدس AMG با نصب پیشرانه واقعی فرمول یک در ابرخودروی One، گامی بیسابقه برداشت. این پیشرانه ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژ، همانی است که لوئیس همیلتون را در سال ۲۰۱۵ به قهرمانی جهان رساند. این پیشرانه ۵۷۴ اسب بخار قدرت در ۹ هزار rpm تولید میکند و با سه موتور الکتریکی (یکی برای در عقب و دو تا روی محور جلو)، قدرت کل به ۱۰۶۳ اسب بخار میرسد. درحالیکه پیشرانههای فرمول یک فراتر از ۱۵ هزار rpm دور میگیرند، در One برای دوام و رعایت قوانین آلایندگی به ۱۱ هزار rpm محدود شده است. سختترین چالش توسعه، سازگاری این پیشرانه با قوانین جادهای بود و تغییر قوانین آلایندگی اتحادیه اروپا در میانه توسعه، عرضه را به تأخیر انداخت.
۳-استون مارتین والکری
ردلاین: ۱۱,۱۰۰ rpm
آستونمارتین والکری پروژه شخصی آدریان نیوی، طراح برجسته فرمول یک بود. این خودرو با همکاری ردبول ریسینگ توسعه یافت که آستونمارتین در مراحل اولیه اسپانسر آن بود، هرچند این همکاری پیش از تکمیل توسعه پایان یافت، زیرا استون مارتین تیم فرمول یک خود را تشکیل داد. پیشرانه والکری توسط کاسورث ساخته شده است. این پیشرانه یک V12 تنفس طبیعی با زاویه ۶۵ درجه بین سیلندرها است که امکان جایگیری در بدنه پایین و کشیده والکری را فراهم میکند. پیشرانه بهتنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار در ۱۰,۵۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۷۳۸ نیوتن متر در ۷ هزار rpm تولید میکند. استفاده گسترده از مواد سبک مانند تیتانیوم، وزن پیشرانه را به تنها ۲۰۶ کیلوگرم رسانده است.
۲-گوردون موری T.50
ردلاین: ۱۲,۱۰۰ rpm
گوردون موری، طراح F1 افسانهای، برای ساخت جدیدترین ابرخودروی خود، شرکت گوردون موری اتوموتیو را تأسیس کرد. مشخصات T.50 نشان میدهد که جانشین واقعی F1 است. شباهتها شامل موقعیت رانندگی مرکزی، بدنه فیبر کربنی سبک، گیربکس دستی شش سرعته و پیشرانه V12 تنفس طبیعی با ردلاین ۱۲, ۱۰۰ rpm است. موری برای پیشرانه سراغ کاسورث رفت و یک موتور ۳.۹ لیتری با شاتونهای تیتانیومی، سیستم روغنکاری کارتل خشک و سیستم القایی رمایر با چهار دریچه گاز دریافت کرد. این پیشرانه ۶۵۴ اسب بخار تولید میکند سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم فن عقب خودرو را برای تنظیم خواص آیرودینامیکی تغذیه میکند. T.50 در حال تولید است و تمام ظرفیت تولید آن و مدل بعدی T.33 (با همان پیشرانه اما محدود به ۱۱,۱۰۰ rpm) فروخته شده است.
۱-ردبول RB17
ردلاین: ۱۵,۰۰۰ rpm
تیم فرمول یک ردبول سال گذشته اولین خودروی خود برای فروش عمومی را معرفی کرد؛ یک هایپرکار مخصوص پیست افراطی به نام RB17 که توسط آدریان نیوی طراحی شده و از پیشرانه V10 کاسورث بهره میبرد. این نام از خودروی مسابقهای لغو شده ردبول برای فصل ۲۰۲۱ فرمول یک (به دلیل شیوع کرونا) گرفته شده و توسعه آن برای تحویل در سال ۲۰۲۶ ادامه دارد. هدف، خلق تجربه رانندگی واقعی فرمول یک است. موتور V10 این خودرو ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و با کمک سیستم هیبریدی، قدرت کل به ۱۲۰۰ اسب بخار میرسد. موتور الکتریکی علاوه بر افزایش قدرت، برای پر کردن گشتاور در تعویض دندهها و دندههای یک و عقب استفاده میشود تا وزن گیربکس کاهش یابد. گازهای اگزوز نیز برای تقویت دیفیوزر دمنده هدایت میشوند، ویژگیای از فرمول یک که داونفورس را افزایش میدهد.