پشت پرده جدایی کارلوس تاوارس از استلانتیس، استعفا یا اخراج؟

پشت پرده جدایی کارلوس تاوارس از استلانتیس، استعفا یا اخراج؟
کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، میگوید اخراج نشده و با انتخاب خود کنار رفته است. وی همچنین از اشتباهاتش حرف زده است.
با نگاه به گذشته، اشتباهات اغلب واضحتر به نظر میرسند. کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، تأکید دارد که با وجود اختلاف با برخی افراد در شرکت، اخراج نشده است. او میگوید پس از گفتوگویی «بسیار بالغانه» با جان الکان، رئیس هیئتمدیره استلانتیس و فراری، تصمیم به ترک گرفت. تاوارس در دسامبر ۲۰۲۴، با وجود قرارداد مدیرعاملی که تا اوایل ۲۰۲۶ اعتبار داشت، استعفا داد. تاوارس اعتراف کرده است که میتوانست «خیلی کارها» را متفاوت انجام دهد. بزرگترین پشیمانی او عدم جلب حمایت نمایندگیهای آمریکا برای برنامههایش بود که بر کاهش هزینهها متمرکز بود اما در مصاحبه با اتو نیوز او گفت گذشته «مهم نیست» چون «شرکت سودآور است».
بااینحال، سود خالص استلانتیس در سال گذشته نسبت به ۲۰۲۳، کاهشی ۷۰ درصدی داشته است. تاوارس اظهار داشت:
من با کسی مشکلی ندارم، حتی کسانی که زندگیام را بهعنوان مدیرعامل استلانتیس سختتر کردند. در مقطعی، مسیرها جدا میشود و کسی تصمیم میگیرد که زمان جدایی فرارسیده. این اشکالی ندارد
پس از جستوجوی ششماهه، استلانتیس هفته گذشته مدیرعامل جدید خود را معرفی کرد. آنتونیو فیلوسا، مدیر سابق جیپ، از ۲۳ ژوئن کار خود را آغاز میکند. تاوارس از جانشین خود بهعنوان گزینهای «منطقی و معتبر» یاد کرد، اما به چالشهای پیش رو، بهویژه در میان هرجومرج ناشی از جنگهای تعرفهای، اشاره کرد. فیلوسا وظیفه پیچیده مدیریت مجموعهای گسترده از برندها را به عهده دارد که برخی از آنها عملکرد ضعیفی دارند. هنوز مشخص نیست که آیا همه این برندها زیر چتر استلانتیس باقی میمانند یا خیر. شایعات فروش مازراتی بهسرعت تکذیب شد، اما بازسازی لانچیا کند پیش میرود و برندهایی مانند دیاس و آبارث نیز شرایط چندان خوبی ندارند. در آمریکا، احیای کرایسلر بهعنوان برندی فراتر از مینیونها باید در اولویت باشد. ترمیم روابط تیره با نمایندگیها نیز حیاتی است. با خروج تاوارس، احتمال عرضه مدلهای بیشتر با موتور V8 در آمریکا میتواند به بهبود این روابط کمک کند.
تاوارس ابراز امیدواری کرد که فیلوسا از حمایت کامل هیئتمدیره برخوردار باشد تا این تصمیمات را پیش ببرد. این تغییر مدیریت در زمانی رخ میدهد که به گفته تاوارس، صنعت خودرو در «حالت بقا» قرار دارد. او چند هفته پیش از کنارهگیری هشدار داد که خودروسازان سنتی تنها در صورتی زنده میمانند که هزینه تولید خودروهای الکتریکی و بنزینی برابر شود. درنهایت، تاوارس در دورهای پرتلاطم کنار رفت تا فضا برای فیلوسا فراهم شود تا کشتی استلانتیس را به مسیر درست بازگرداند. بدون شک، مدیرعامل جدید با چالشی بزرگ روبهرو است. او باید اشتباهات سالهای اخیر را اصلاح کند درحالیکه با تعرفهها، رقابت شدید و فشارهای اروپا برای شتاب در الکتریکیسازی دستوپنجه نرم میکند.