هاست پرسرعت
خودرو

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

آستون‌مارتین می‌خواهد چیزی بیش از سازندهٔ گرند توررها باشد اما آیا در این مسیر، جدیدترین مدل پورشه 911 سد راه آن خواهد بود یا نه؟
نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

اکستریم اکستریم

آستون‌مارتین می‌خواهد تصویر خود را تغییر دهد تا دیگر صرفاً به‌عنوان سازندهٔ گرند تورر شناخته نشود. این برند قصد دارد به‌عنوان یک سازنده خودروهای اسپرت شناخته شود و در خیابان‌ها با مک‌لارن و فراری رقابت کند، درست مانند عملکردش در فرمول یک. آستون‌مارتین ونتیج ۲۰۲۵ گواهی بر این فلسفه جدید است. به قول خود شرکت، این خودرو برای رانندگان واقعی مهندسی شده است. این ونتیج جدید، شاسی سفت‌تر، قدرت بیشتر و همان زیبایی و راحتی کلاسیک آستون‌مارتین را دارد. البته، آستون مستقیماً ونتیج را سوپرکار نمی‌نامد اما می‌خواهد این مدل راه را برای رقابت با برترین سازندگان سوپرکار هموار کند اما یک مانع بزرگ به اسم پورشه در این مسیر وجود دارد.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

پورشه در فرمول یک حضور ندارد اما در مسابقات بزرگی مثل لمان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در زمینه خودروهای جاده‌ای، پورشه با مدل ۹۱۱ خود مدت‌ها است که انتخاب پیش‌فرض علاقه‌مندان ثروتمندی است که خودرویی می‌خواهند که هم برای رفت‌وآمد روزانه راحت باشد و هم در آخر هفته‌ها در پیچ‌وخم دره‌ها یا پیست‌های مسابقه بدرخشد. این خودرو، یک ماشین راننده محور است که تجربه‌ای فوق‌العاده جذاب و بدون کم‌وکاست ارائه می‌دهد. پورشه ۹۱۱ کاررا GTS هیبرید ۲۰۲۵ گواه این ادعاست. این مدل نسبت به نسخه قبلی سریع‌تر و کارآمدتر است و قدرتی چشمگیر دارد.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

علاوه بر لیست بلندبالای فناوری‌های پورشه، پیشرانه هیبریدی جدید کلید موفقیت GTS جدید است. این سیستم که صرفاً برای بهبود پرفورمنس طراحی شده (افزایش کارایی فقط یک مزیت جانبی است)، شامل یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت، باتری کوچک در محفظه جلو و یک توربوشارژر الکتریکی به همراه یک موتور الکتریکی کوچک ۵۳ اسب بخاری در محفظه گیربکس هشت سرعته دوکلاچه است. مجموع خروجی این سیستم ۵۴۰ اسب بخار و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور است. چگونگی عملکرد این سیستم جذاب است، اما در این مقایسه، بیشتر به حس رانندگی آن در برابر ونتیج جدید اهمیت می‌دهیم.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

ونتیج ۲۰۲۵ را هم نباید دست‌کم گرفت. آستون‌مارتین تکالیفش را خوب انجام داده است. با کنار رفتن موتور V12 داخلی ۷۰۰ اسب بخاری، این شرکت از مرسدس درخواست قدرت بیشتری برای موتور M177 هشت سیلندر کرد. با دو توربوشارژر بزرگ‌تر، افزایش نسبت تراکم، میل‌سوپاپ‌های جدید و بهبود خنک‌کنندگی (با کمک طراحی جدید دماغه خودرو)، قدرت موتور ۴ لیتری V8 توربو از ۵۱۰ اسب بخار و ۶۸۵ نیوتن متر به ۶۶۵ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. این موتور به گیربکس هشت سرعته ZF متصل شده است؛ اما آیا این‌ها کافی است تا ونتیج ۲۰۲۵ از پورشه ۹۱۱ GTS پیشی بگیرد و به جمع برترین سوپرکارها بپیوندد؟

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

اعداد و ارقام

روی کاغذ، رقابت عادلانه به نظر نمی‌رسد. ونتیج با ۱۲۵ اسب بخار و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر، نسبت وزن به قدرت ۲.۶۸ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار دارد در مقابل ۳.۰۹ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار برای پورشه. بااین‌حال، در هر آزمایشی که انجام دادیم، ۹۱۱ دیفرانسیل عقب با موتور عقب برتری یافت. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ونتیج در ۳.۴ ثانیه چشمگیر است اما زمان ۲.۶ ثانیه‌ای ۹۱۱ برای یک خودروی دیفرانسیل عقب شگفت‌آور است. شروع سریع ۹۱۱ GTS به آن کمک کرد تا در ۴۰۰ متر پیشتاز بماند و زمان ۱۰.۷ ثانیه را ثبت کند. ونتیج جدید مانند دیگر آستون‌مارتین‌ها، در این نقطه تازه شروع به اوج‌گیری می‌کند و زمان ۱۱.۲ ثانیه را ثبت کرد. این نتیجه در سایر تست‌ها ادامه یافت و هرچند ونتیج نتایج چشمگیری داشت، اما ۹۱۱ GTS سریع‌تر شتاب گرفت، قوی‌تر ترمز کرد و با شتاب جانبی بیشتری در پیچ‌ها حرکت کرد.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

احساس

هرچند داده‌های تست‌های ابزاری مهم هستند اما احساسی که خودروهایی مثل ۹۱۱ GTS و ونتیج ایجاد می‌کنند، بسیار مهم‌تر است. ونتیج در این زمینه بسیار موفق است، حتی پیش از شروع رانندگی. این خودرو کوتاه‌تر، عریض‌تر و پایین‌تر از ۹۱۱ است و ظاهری خیره‌کننده دارد. کابین جدید ونتیج ۲۰۲۵ این حس را با چرم باکیفیت، ترکیب زیبای متریال و سیستم اطلاعاتی‌سرگرمی سریع تقویت می‌کند. رانندگی با ونتیج حتی بهتر از ظاهرش است و موتور به‌روزشده آن شایسته تقدیر است. ابتدا شنیدن صدای واضح V8 مرسدس از اگزوزهای آستون کمی عجیب است اما با توجه به اینکه حتی پادشاه انگلستان ریشه آلمانی دارد، به‌سرعت از آن می‌گذرید. مرسدس استاد موتورهای V8 توربوی پرقدرت است و ترکیب Hot V به ونتیج کمک می‌کند قدرت را به‌صورت یکنواخت ارائه دهد و کنترل gsxr گاز را آسان کند.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

دماغه خودرو کمی سنگین‌تر از چیزی است که از یک خودروی اسپرت بریتانیایی انتظار دارید اما برای یک خودروی موتور جلو سریع پاسخ می‌دهد. اگر در ورودی پیچ زیاده‌روی کنید، کمی کم‌فرمانی ظاهر می‌شود، اما ونتیج به‌راحتی با ترمزهای قابل‌کنترل، اصلاح می‌شود. طرفداران این برند نگران سواری راحت آستون نباشند زیرا ونتیج جدید حتی در تنظیمات تهاجمی کمک‌فنرها، سواری نرمی دارد و روی سطوح ناهموار به‌راحتی کنترل می‌شود. این تنظیمات ممکن است ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما با افزایش اعتمادبه‌نفس، عملکرد و چسبندگی فوق‌العاده آن آشکار می‌شود. ایراد کوچک، گیربکس هشت سرعته اتوماتیک است. این گیربکس معمولاً در حالت‌های اسپرت پلاس یا ریس با تعویض دنده‌های تهاجمی تا دور ۷ هزار rpm، تصمیمات هوشمندانه‌ای می‌گیرد، اما هنگام معکوس دادن در این حالت‌ها گاهی کند است

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

پورشه کاملاً متفاوت است. تغییرات ظاهری جدید این مدل آن‌قدر جزئی است که فقط طرفداران پورشه متوجه آن می‌شوند ولی بااین‌حال، فوق‌العاده است؛ مانند همه پورشه‌های ۹۱۱ اخیر، در این مدل شاسی، فرمان، تعلیق و لاستیک‌ها دائماً از طریق فرمان دقیق با شما صحبت می‌کنند و دقیقاً نشان می‌دهند که در کجای محدوده عملکرد هستید. ترمزها نیز با پاسخگویی آنی و قدرت توقف فراوان، فوق‌العاده مؤثرند. پیشرانه T-Hybrid پورشه به‌قدری عالی است که نمی‌دانیم چرا سال‌ها پیش این کار را نکرده بودند. موتور ۵۳ اسب بخاری کوچک در محفظه گیربکس شتابی آنی ارائه می‌دهد، درحالی‌که موتور برقی جداگانه توربوشارژر را تا ۱۲۰ هزار دور در دقیقه می‌چرخاند و موتور اصلی کار را ادامه می‌دهد.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

نتیجه، شتابی انفجاری اما نرم است که انگار هرگز از نفس نمی‌افتد و حتی گاهی لاستیک‌های عقب را تحت‌فشار قرار می‌دهد. هیچ‌گونه ویژگی عجیب‌وغریبی هیبریدی اینجا احساس نمی‌شود و اگر پورشه درباره سیستم T-Hybrid چیزی نگفته بود، جز اطلاعات روی صفحه آمپر، متوجه وجودش نمی‌شدیم. همه‌چیز در ۹۱۱ GTS آنی و طبیعی است و کمی سریع‌تر از ونتیج احساس می‌شود. تجربه GTS جدید، همراه با گیربکس دوکلاچه فوق‌سریع و تعادل بی‌نقص خودرو، آن‌قدر خوب است که باورمان نمی‌شود پورشه چگونه نسل به نسل ۹۱۱ را بهبود می‌دهد.

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

تصمیم سخت

ما آستون‌مارتین را همان‌طور که هست دوست داریم. خوشبختانه، با چابک‌تر کردن ونتیج، آستون‌مارتین چیزی را که عاشقش هستیم خراب نکرده است. ونتیج جدید به‌مراتب چابک‌تر برای رانندگی است اما همچنان راحتی گرند تورینگ و سبک کلاسیک مورد انتظار را حفظ کرده است. با ونتیج ۲۰۲۵، آستون‌مارتین وارد قلمرو واقعی علاقه‌مندان به رانندگی شده است. از سوی دیگر، ۹۱۱ GTS T-Hybrid هم فوق‌العاده است. این مدل چابک‌تر، سریع‌تر و جذاب‌تر از هر ۹۱۱ GTS قبلی است؛ آن‌قدر خوب که نمی‌فهمیم چرا کسی به‌جای این مدل، GT3 یا توربو می‌خواهد؛ بنابراین، ما پورشه را برای پاسخ‌ها و بازخورد رانندگی خالص ترجیح می‌دهیم اما بدون شک هر دو خودروساز مأموریت خود را با موفقیت انجام داده‌اند.

مقام دوم: آستون‌مارتین ونتیج

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

نقاط مثبت: ظاهر خیره‌کننده، پرفورمنس عالی، عالی برای رانندگی

نقاط منفی: چابکی کمتر از ۹۱۱، احساس ترمز ضعیف‌تر از ۹۱۱، تنظیم گیربکس نیاز به بهبود دارد

چکیده: رویکرد جدید آستون‌مارتین در این ونتیج کاملاً می‌درخشد زیرا این شرکت اولویت‌های خود را تغییر داده است

مقام اول: پورشه ۹۱۱ GTS

نبرد آستون‌مارتین ونتیج و پورشه 911 GTS هیبرید، سوپراسپرت برتر کدام است؟

نقاط مثبت: تحویل قدرت شبیه V8، چابکی فوق‌العاده، بهترین ۹۱۱ برای جاده

نقاط منفی: ظاهری که جذابیت آستون را ندارد، شباهت به دیگر مدل‌های ۹۱۱، سرانجام ۹۱۱ هم هیبریدی شد

چکیده: GTS آن‌قدر خوب است که شاید خرید دیگر نسخه‌های ۹۱۱ را بی‌معنی جلوه دهد

مشخصات فنی

آستون‌مارتین ونتیج پورشه ۹۱۱ GTS
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۳.۶ لیتری H6 توربو
قدرت ۶۶۵ اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۶۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۵ میلی‌متر ۲,۴۵۱ میلی‌متر
طول ۴,۴۹۶ میلی‌متر ۴,۵۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۸۱ میلی‌متر ۱,۸۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۷۵ میلی‌متر ۱,۲۹۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۶۰ کیلوگرم ۱۶۳۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۰+۱۰۰ لیتر ۳۲۰ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه ۲.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۲ ثانیه ۱۰.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۲ متر ۲۸.۹ متر
شتاب جانبی ۱.۰۴ جی ۱.۱۱ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۳.۳ ثانیه ۲۲.۴ ثانیه
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۹۴,۵۰۰ دلار ۱۶۶,۸۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۲۶۴,۳۰۰ دلار ۲۰۸,۷۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا