هاست پرسرعت
خودرو

رقابت خودروسازان مختلف برای دستیابی به برد 1000 کیلومتری در خودروهای برقی

رقابت خودروسازان مختلف برای دستیابی به برد 1000 کیلومتری در خودروهای برقی

ب‌ام‌و، مرسدس، نیسان و خودروسازان دیگر در حال آزمایش باطری‌های حالت جامد هستند که می‌تواند برد خودروهای الکتریکی را به بیش از هزار کیلومتر برساند.
رقابت خودروسازان مختلف برای دستیابی به برد 1000 کیلومتری در خودروهای برقی

اکستریم اکستریم

باتری‌های حالت جامد سال‌هاست که به‌عنوان وعده‌ای بزرگ در دنیای خودروهای الکتریکی مطرح هستند. علاقه‌مندان و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که این باتری‌ها تا به امروز شیمی‌های کنونی باتری‌ها مانند LFP و NMC را تقریباً منسوخ خواهند کرد. بااین‌حال، هنوز منتظر دستیابی به این پیشرفت وعده‌ها هستیم. با وجود این، بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هنوز از این فناوری دست نکشیده‌اند. شرکت‌هایی مانند ب‌ام‌و، مرسدس بنز و استلانتیس همچنان منابع قابل‌توجهی را به توسعه فناوری باتری‌های حالت جامد اختصاص می‌دهند چراکه این باتری‌ها می‌توانند خودروهای الکتریکی را به بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ برسانند.

رقابت خودروسازان مختلف برای دستیابی به برد 1000 کیلومتری در خودروهای برقی

ب‌ام‌و اخیراً آزمایش یک پروتوتایپ i7 مجهز به سلول‌های حالت جامد از شرکت آمریکایی سالید پاور را در مونیخ آغاز کرده است. این سلول‌ها از الکترولیت‌های مبتنی بر سولفید استفاده می‌کنند و قرار است در مدل‌های آینده نئو کلاس این خودروساز به کار روند. بااین‌حال، تولید انبوه این خودروها تا دهه ۲۰۳۰ آغاز نخواهد شد. رقیب هم‌وطن ب‌ام‌و، مرسدس بنز، نیز روی خودروهای الکتریکی مجهز به باتری حالت جامد کار می‌کند. این شرکت از فوریه گذشته آزمایش‌های واقعی را روی یک مدل EQS بازسازی‌شده آغاز کرده است که به باتری‌ای از شرکت فکتوریال انرژی مجهز شده است؛ شرکتی که مرسدس بنز سال‌هاست با آن همکاری می‌کند. به گزارش اتو نیوز، این باتری جدید ۲۵ درصد انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های کنونی دارد. همچنین وزن سبک‌تر و ابعاد جمع‌وجورتری خواهد داشت.

رقابت خودروسازان مختلف برای دستیابی به برد 1000 کیلومتری در خودروهای برقی

به گفته رئیس بخش توسعه باتری مرسدس بنز، این ویژگی‌ها بر طراحی مدل‌های آینده مرسدس با باتری‌های حالت جامد تأثیر خواهد گذاشت. او اظهار داشت:

این مزایا نه‌تنها به افزایش برد خودرو منجر می‌شوند، بلکه بر طراحی خودرو، مانند معماری آن، نیز اثر می‌گذارند. سلول‌های حالت جامد همچنین کمتر مستعد داغ کردن هستند.

استلانتیس نیز در تلاش است تا باتری‌های حالت جامد را به بازار عرضه کند. این شرکت مانند مرسدس بنز با فکتوریال انرژی همکاری می‌کند و آزمایش‌ها را از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد. گرچه زمان دقیق عرضه این فناوری توسط استلانتیس مشخص نیست اما تویوتا و نیسان معتقدند که می‌توانند باتری‌های حالت جامد را در آینده نزدیک تجاری‌سازی کنند. تویوتا قصد دارد تولید را در سال ۲۰۲۷ آغاز کند درحالی‌که نیسان اعلام کرده است که می‌تواند باتری حالت جامد را تا سال ۲۰۲۸ عرضه کند. بااین‌حال، با توجه به چالش‌هایی که نیسان در حال حاضر با آن مواجه است، تعویق این تاریخ چندان دور از انتظار نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا