
در صورت رسیدن فشار به بیشتر از 17 بار، کلید سه کاره دستور افزایش دور فنها به حالت تند را صادر میکند تا از فشار بیش از حد و گرمای اضافی جلوگیری شود. باید دانست در صورت رسیدن فشار به 23 بار، مکانیسم ایمنی فعال میشود تا کمپرسور خاموش شود. این تنظیمات به ویژه در مناطق گرم کشورمان که فشار زیادی روی سیستم کولر خودرو وارد میشود از اهمیت ویژهای برخوردار است. وظیفه اصلی قطعه یاد شده حفاظت از کمپرسور کولر در برابر تغییرات فشار و تنظیم دمای کابین است. همچنین کلید سه کاره با هماهنگی ECU به کاهش مصرف سوخت و فشار وارده بر موتور خودرو کمک میکند. این موضوع در خودروهای داخلی با موتورهای کمحجم و کمتوان بسیار مهم است.
نشانههای خرابی کلید سه کاره کولر
پس از آشنایی با وظایف و عملکرد این کلید نوبت به بررسی نشانههای خرابی آن میرسد.
عدم روشن شدن کمپرسور یا کولر
در صورتی که کمپرسور با وجود فشار مناسب فعال نشده و کولر روشن نشود احتمال دارد کلید معیوب باشد.
کار نکردن فنها یا خاموش و روشن شدن غیرعادی
در صورت خرابی کلید سه کاره کولر ممکن است فنها تنها در دور کند یا تند کار کنند و به تنظیمات پاسخ ندهند.
افزایش دمای موتور به دلیل فشار غیرمجاز
خرابی این کلید و افزایش بیش از حد فشار سیستم میتواند باعث افزایش دمای موتور شود که خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.
صدای تقه یا قطع شدن کولر در ترافیک
شنیده شدن صدای کلیک مداوم و یا زوزه از سیستم کولر میتواند نشان دهنده مشکل در کنتاکت های داخلی کلید باشد.
نشانه خرابی | توضیحات |
عدم روشن شدن کولر | کمپرسور با وجود فشار مناسب فعال نمیشود و کولر خنک نمیکند |
کار مداوم فن در یک دور | فن تنها در دور کند یا تند کار میکند و به تنظیمات فشار پاسخ نمیدهد |
روشن و خاموش شدن متناوب | کمپرسور بهصورت غیرعادی قطع و وصل میشود و خنککنندگی ناپایدار است |
گرم شدن بیش از حد کابین | عدم فعالسازی به موقع فن تند باعث ناکارآمدی کولر در دماهای بالا میشود |
صداهای غیرعادی | شنیده شدن صدای کلیک مداوم یا زوزه از سیستم کولر به دلیل مشکل در کنتاکت ها |
تشخیص دقیق خرابی این کلید نیازمند بررسی با دستگاه دیاگ و تست فشار سیستم توسط کارشناسان فنی است. عواملی همچون فرسودگی کنتاکت ها، نفوذ رطوبت یا اتصال کوتاه از دلایل اصلی خرابی کلید سه کاره کولر هستند.
همچنین بخوانید: دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟