
نقش اصلی این نوع کلاچ، انتقال پایدار قدرت موتور به گیربکس حتی در زمانهایی است که بار یا توان خروجی موتور از حالت استاندارد فراتر میرود. به همین دلیل، دیسک و صفحه تقویتی نه تنها در خودروهای اسپرت و تیونینگ شده، بلکه در وسایل نقلیه سنگین مانند وانتها، کامیونتها و خودروهای آفرود نیز کاربرد گسترده دارد.
در این دسته از خودروها، شرایط رانندگی اغلب همراه با بار زیاد، مسیرهای دشوار یا شتابگیریهای ناگهانی است و همین امر نیاز به قطعات مقاومتر را دوچندان میکند. در نتیجه، انتخاب و استفاده صحیح از دیسک و صفحه تقویتی میتواند تضمینکننده عمر بیشتر مجموعه انتقال قدرت و افزایش ایمنی و کارایی خودرو باشد.
انواع دیسک و صفحه تقویتی
پس از آشنایی با این قطعه مهم نوبت به معرفی انواع دیسک و صفحه تقویتی میرسد.
این نوع لنت از مواد سرامیکی با مقاومت حرارتی بالا ساخته شده و برای خودروهای با عملکرد بالا، مانند مدلهای اسپرت، طراحی شده است. ویژگی برجسته آن، کاهش تولید گردوغبار و سایش کمتر دیسک است که طول عمر سیستم کلاچ را افزایش میدهد. نسخههای سرامیکی برای رانندگیهای طولانی یا در شرایط دمای بالا مناسب هستند اما هزینه تولید و نصب آن نسبت به انواع دیگر بالاتر است.
این لنت با ترکیب ۷۰ درصد گرافیت و مواد مکمل، مقاومت خوبی در برابر حرارت و اصطکاک ارائه میدهد و اغلب در خودروهای سنگین یا مسابقهای استفاده میشود. خاصیت روان کنندگی گرافیت باعث کاهش سایش و افزایش نرمی تعویض دنده میشود، اما ممکن است در شرایط عادی رانندگی شهری کارایی کمتر و نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد.
دیسک و صفحه مجهز به سیستم پری دمپر، با استفاده از فنرهای دوبل یا چندلایه، لرزشها و شوکهای ناشی از تعویض دنده را جذب میکند. این ویژگی برای خودروهای با موتور قوی یا در جادههای ناهموار مفید است و نرمی کلاچ را بهبود میبخشد. کاربرد اصلی آن در خودروهای خانوادگی و شاسیبلندهای شهری است.
این طراحی شامل چهار لنت اصطکاکی بهجای دو لنت استاندارد است که سطح تماس را افزایش داده و گشتاور بیشتری منتقل میکند. دیسک و صفحه 4 لنت برای خودروهای با بار زیاد یا عملکرد بالا مانند وانتها و کامیونتها مناسب است، اما احتمال دارد به دلیل فشار بیشتر، عمر مفید دیسک را کاهش دهد و نیاز به تنظیم دقیق داشته باشد.
دیسک و صفحه گازی با بهرهگیری از گازهای محبوس در سیستم کلاچ، فشار یکنواختتری ایجاد میکند و برای خودروهای مسابقهای یا با شتاب بالا طراحی شده است. این نوع به کاهش حرارت اضافی کمک میکند، اما نصب و تعمیر آن پیچیدهتر بوده و بیشتر در خودروهای حرفهای یا وارداتی لوکس کاربرد دارد.