هاست پرسرعت
خودرو

نقش اصلی این نوع کلاچ، انتقال پایدار قدرت موتور به گیربکس حتی در زمان‌هایی است که بار یا توان خروجی موتور از حالت استاندارد فراتر می‌رود. به همین دلیل، دیسک و صفحه تقویتی نه تنها در خودروهای اسپرت و تیونینگ شده، بلکه در وسایل نقلیه سنگین مانند وانت‌ها، کامیونت‌ها و خودروهای آفرود نیز کاربرد گسترده دارد.

در این دسته از خودروها، شرایط رانندگی اغلب همراه با بار زیاد، مسیرهای دشوار یا شتاب‌گیری‌های ناگهانی است و همین امر نیاز به قطعات مقاوم‌تر را دوچندان می‌کند. در نتیجه، انتخاب و استفاده صحیح از دیسک و صفحه تقویتی می‌تواند تضمین‌کننده عمر بیشتر مجموعه انتقال قدرت و افزایش ایمنی و کارایی خودرو باشد.

انواع دیسک و صفحه تقویتی

پس از آشنایی با این قطعه مهم نوبت به معرفی انواع دیسک و صفحه تقویتی می‌رسد.

این نوع لنت از مواد سرامیکی با مقاومت حرارتی بالا ساخته شده و برای خودروهای با عملکرد بالا، مانند مدل‌های اسپرت، طراحی شده است. ویژگی برجسته آن، کاهش تولید گردوغبار و سایش کمتر دیسک است که طول عمر سیستم کلاچ را افزایش می‌دهد. نسخه‌های سرامیکی برای رانندگی‌های طولانی یا در شرایط دمای بالا مناسب هستند اما هزینه تولید و نصب آن نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

این لنت با ترکیب ۷۰ درصد گرافیت و مواد مکمل، مقاومت خوبی در برابر حرارت و اصطکاک ارائه می‌دهد و اغلب در خودروهای سنگین یا مسابقه‌ای استفاده می‌شود. خاصیت روان کنندگی گرافیت باعث کاهش سایش و افزایش نرمی تعویض دنده می‌شود، اما ممکن است در شرایط عادی رانندگی شهری کارایی کمتر و نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد.

دیسک و صفحه مجهز به سیستم پری دمپر، با استفاده از فنرهای دوبل یا چندلایه، لرزش‌ها و شوک‌های ناشی از تعویض دنده را جذب می‌کند. این ویژگی برای خودروهای با موتور قوی یا در جاده‌های ناهموار مفید است و نرمی کلاچ را بهبود می‌بخشد. کاربرد اصلی آن در خودروهای خانوادگی و شاسی‌بلندهای شهری است.

این طراحی شامل چهار لنت اصطکاکی به‌جای دو لنت استاندارد است که سطح تماس را افزایش داده و گشتاور بیشتری منتقل می‌کند. دیسک و صفحه 4 لنت برای خودروهای با بار زیاد یا عملکرد بالا مانند وانت‌ها و کامیونت‌ها مناسب است، اما احتمال دارد به دلیل فشار بیشتر، عمر مفید دیسک را کاهش دهد و نیاز به تنظیم دقیق داشته باشد.

دیسک و صفحه گازی با بهره‌گیری از گازهای محبوس‌ در سیستم کلاچ، فشار یکنواخت‌تری ایجاد می‌کند و برای خودروهای مسابقه‌ای یا با شتاب بالا طراحی شده است. این نوع به کاهش حرارت اضافی کمک می‌کند، اما نصب و تعمیر آن پیچیده‌تر بوده و بیشتر در خودروهای حرفه‌ای یا وارداتی لوکس کاربرد دارد.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا