
مراحل تعویض میل فرمان
1. در ابتدا بهتر است برای جلوگیری از فعال شدن ایربگ یا اتصالات برقی خودرو سر باتری جدا شود.
2. در مرحله بعدی قابهای پلاستیکی اطراف ستون فرمان باز میشود تا دسترسی به محل اتصال میل فرمان فراهم شود.
3. در برخی خودروها برای دسترسی بهتر باید غربیلک فرمان باز و ایربگ با احتیاط جدا شود.
4. میل فرمان معمولاً با پیچ یا خار به شفت جعبهفرمان و قسمت بالایی ستون فرمان وصل شده است و با باز کردن این پیچها میل فرمان آزاد میشود.
5. پس از بیرون آوردن میل فرمان قدیمی، قطعه جدید در جای خود نصب شده و پیچها یا خارها محکم میشوند.
6. در این مرحله باید هم راستی درست فرمان انجام شود تا در زمان رانندگی فرمان کج یا نامیزان نباشد.
7. قطعات باز شده همچون ایربگ و قابهای پلاستیکی مجدداً در جای خود نصب میشوند.
8. باتری خودرو وصل شده و وضعیت عملکرد فرمان تست میشود تا از نظر لقی و صدای اضافی مشکلی وجود نداشته باشد.
نکات افزایش عمر میل فرمان
گریس کاری دورهای هر 6 ماه
استفاده از گریس با کیفیت در هر شش ماه، سایش چهارشاخ فرمان و شفتها را کاهش داده و عمر مفید آنها را بهبود میبخشد.
بررسی گردگیرها هر 12 ماه
بازرسی سالانه گردگیرها برای جلوگیری از پارگی و نفوذ گردوغبار، از زنگزدگی و سایش مفاصل در دماهای بالا جلوگیری کرده و دوام سیستم را افزایش میدهد.
پرهیز از چرخش شدید فرمان درجا
اجتناب از چرخش کامل فرمان در حالت ثابت، فشار اضافی به شفتها وارد نکرده و از خمشدگی یا خرابی زودهنگام جلوگیری میکند.
استفاده از قطعات اصلی
نصب قطعاتی مانند شفتها و چهارشاخ فرمان با استاندارد مدنظر سازنده، از فرسودگی ناشی از قطعات غیراصل جلوگیری میکند.
سرویس دورهای سیستم فرمان
بازرسی سالانه سیستم فرمان توسط تکنسین، شامل تنظیم چهارشاخ و بررسی بلبرینگها، از لقی یا سفتی غیرعادی پیشگیری کرده و ایمنی خودرو را تضمین میکند.
مقایسه میل فرمانهای اصلی و غیراصل
میل فرمان اصلی از فولاد با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای کارخانه سازنده تولید میشود و طول عمر بالایی دارد. این نوع میل فرمان دقت بالایی در انتقال حرکت فرمان فراهم میکند و در صورت بروز تصادف، طراحی ایمن آن موجب جذب ضربه و حفاظت از راننده میشود. تجربه رانندگی با میل فرمان اصلی نرم و دقیق است و تقریباً هیچ لقی یا صدای اضافهای ایجاد نمیکند، اما قیمت آن نسبتاً بالاتر است.