
این استانداردها الزاماتی در زمینه عدد اکتان، میزان گوگرد، ترکیبات آروماتیک و میزان اکسیژن سوخت دارند که چندان رعایت نمیشود. نتیجه این است که خودروهایی که در بازار جهانی از راندمان بالا، مصرف سوخت کم و آلایندگی محدود برخوردارند، در ایران با مصرف سوخت بیشتر، خرابی زودرس و آلایندگی بالاتر شناخته میشوند.
یکی از مهمترین مشکلاتی که ناشی از بنزین بیکیفیت است، رسوب کربن در سیستم احتراق و روی سوپاپهاست. این رسوبات بهویژه در موتورهای توربو که دمای کاری بالایی دارند، سریعتر شکل میگیرد و باعث اختلال در پاشش سوخت، کاهش راندمان احتراق و افزایش مصرف میشود.