
آمارهای جدید از صنعت خودروسازی ایران، روایتی دوگانه و پر از تناقض از وضعیت تولید خودروهای تجاری در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۴ را به تصویر میکشد. در حالی که بخش تولید کامیون، کامیونت و کشنده با رشد چشمگیر ۴۳ درصدی، روزهای پر رونقی را تجربه میکند، زنگ خطر برای حملونقل عمومی با افت نگرانکننده ۲۷ درصدی در تولید اتوبوس به صدا درآمده است.
این گزارش که وضعیت تولید تا پایان مردادماه را بررسی میکند، نشاندهنده یک شکاف عمیق در استراتژی و تقاضای بازار است. به نظر میرسد نااطمینانیهای اقتصادی، کمبود نقدینگی و چالشهای ارزی که گریبانگیر کل اقتصاد کشور است، تأثیرات متفاوتی بر بخشهای مختلف حملونقل جادهای گذاشته است.
خیزش غولهای جاده و سقوط سنگین اتوبوس
در سمت روشن این ماجرا، تولیدکنندگان کامیون، کامیونت و کشنده قرار دارند. آمارها حاکی از آن است که تولید این دسته از خودروها در پنج ماه نخست امسال به ۹ هزار و ۷۶۳ دستگاه رسیده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل تنها ۶ هزار و ۸۲۰ دستگاه بود. این رشد ۴۳ درصدی، نشان از تقاضای بالا در بخش حملونقل کالا و لجستیک دارد. در این میان، گروه خودروسازی سایپا با ثبت رشد شگفتانگیز ۶۶۸ درصدی در این بخش، نقشی کلیدی در این آمار مثبت ایفا کرده است.