اعلام نظر وزارت صمتدرخصوص باز نشدن ایربگها خودروها!
اعلام نظر وزارت صمتدرخصوص باز نشدن ایربگها خودروها!
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: بررسی آخرین گزارشات از باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه تصادف محور بهبهان – رامهرمز و بازخوانی ACU ایربگها نشان می دهد در هیچ یک از خودروهای یاد شده مشکل از عملکرد کیسه هوا نبوده است!
«سهیل معمارباشی» صبح روز شنبه در گفت و گویی افزود: همانظور که بارها در رسانهها توضیح داده شد برای باز شدن کیسه هوای خودروها، شتاب منفی خاصی لازم است…
وی اضافه کرد: با بازخوانی پارامترهای ACU ایربگ خودوها نشان می دهد که شتاب منفی و شرایط لازم برای باز شدن آن ها بهجز یک مورد خودروی سمند سورن در سایر خودرو ها ایجاد نشده بوده و در نتیجهباز نشدن ایربگ ها درست به دلیل نقص فنی آن ها نبوده است.
معمارباشی ادامهداد: همچنین در چند مورد شاهد له شدن کامل یا آتش گرفتن خودروها در این تصادف بودیم که هیچ اطلاعاتی از ACU این خودروها نتوانستیم به دست آوریم.
وی یادآور شد: پس از این حادثه، تصادف دیگری در یکی از محورهای مواصلاتی کشور با برخورد هشت دستگاه خودرو به وقوع پیوست که در آن ایربگ اکثر خودروها باز شده بود.
این مقام مسوول خاطرنشانکرد: سالیانه بیش از سههزار مورد تعویض ایربگ خودروها در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت میرسد و این به معنای آن است که سیستم ایربگ خودروهای تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار که تحت هر شرایطی باید کیسههای هوا باز شوند منطقی نیست.
۲۰ دیماه امسال در نتیجه تصادف زنجیرهای در در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگهای خودروهای تولید داخل بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیقتر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد. همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است و نوک تیز پیکان انتقادات به سمت خودروسازان بزرگ کشور رفت.
با این حال، ردپای شرکت قطعهساز به عنوان یکی از متهمان اصلی در موضوع نقص فنی ایربگها دیده میشود، چراکه گفته میشود شرکت یاد شده با انحصار در واردات قطعه حساس ACU و ادعای داخلیسازی، تخلفات زیادی مرتکب شده است.
بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردیترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر میکند.