علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
توسعهدهندهی بازی The Day Before مدتی پیش مورد حملۀ بیرحمانهی گیمرها قرار گرفته است و در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع از زوایای مختلف نگاهی بیندازیم.
متأسفانه، صنعت بازیهای ویدیویی فهرستی بلند بالا و طولانی از توسعهدهندگان و کارمندانی دارد که هر کدام به نحوی مورد سوءرفتار قرار گرفتهاند. همچنین، برخی از این افراد گاهی از سوی مقامات ارشد خود احترام خاصی نمیبینند و ممکن است به اندازهی زحماتشان پول دریافت نکنند. این موضوع برای صنعتی که سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد و به شکل تصاعدی رشد میکند مایه شرمساری و خجالت است.
به احتمال زیاد در طول سال گذشته نام بازی The Day Before را شنیدهاید. این عنوان توسط یک توسعهدهندهی مستقر در سنگاپور به نام فنتستیک (Fntastic) در ماه ژانویهی سال 2021 معرفی شد و بیدرنگ توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این بازی که در آمریکای پساآخرالزمانیِ مملوء از زامبیها و تعداد کمی از بازماندگان شیوع یک ویروس مرگبار در جریان است، نوید یک تجربهی MMO در قالب یک بازی AAA را میدهد. این بازی سعی دارد تا محیط جهان آزاد خود را با گیمپلی آنلاین و گروهی و مکانیکهای وحشت-بقاء ترکیب کند.
با توجه به چیزهایی که دیدهایم، این بازی بسیار جاهطلبانه است و بر اساس جزئیاتی که تاکنون در مورد آن منتشر شده و ویدیویی که از گیمپلی آن دیدهایم، میتوان روی ادعای مذکور پافشاری کرد. همانطور که اشاره شد، این بازی در زمان معرفی خود در سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد و در واقع این سر و صدا به قدری زیاد بود که برای مدتی در صدر فهرست مورد انتظارترین بازیهای فروشگاه استیم نامش دیده میشد.
بدون شک پروژهای به این بزرگی کارهای بزرگتر و زمان بیشتری را برای ساخت طلب میکند و اگر روزی انگیزهی این افراد بنا به هر دلیلی کاهش پیدا کند، بدون تردید با تاخیر و افت کیفیت محصول نهایی روبهرو خواهیم شد. شاید خیلی ساده لوحانه باشد که بدبین بودن گیمرهای امروزی نسبت به اکثر توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی را یک ادعای کذب قلمداد کنیم.
در واقع، استودیوی فنتستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدتی پیش به دلیل اشتباه خود، به سرتیتر اخبار بازیهای ویدیویی تبدیل شد، چرا که مقامات ارشد این استودیو اعلام کردهاند که برخی از کارمندانشان بدون هیچ حقوقی در حال کار روی این پروژه هستند و توسعهدهندگان شاغل در آن هر کدام به صورت داوطلبانه گوشهای از این پروژه را دست گرفتهاند.
وبسایت رسمی این توسعهدهنده چنین توضیح میدهد که هر یک از کارمندان خود را به صورت داوطلبانه استخدام کرده است. در واقع، دو نوع داوطلب در این استودیو در حال فعالیت هستند: داوطلبانی که به صورت تمام وقت با حقوق کارمندی در حال فعالیت در این شرکت هستند و داوطلبان پاره وقتی که بدون دریافت حقوق روی پروژهی این استودیو فعالیت میکنند و تنها مزایای آنها «پاداش، گواهی مشارکت و کدهای رایگان» است
وبسایت این توسعهدهنده میگوید:
داوطلبان پارهوقت در فنتستیک فعالیتهای مختلفی از ترجمه گرفته تا نظارتها را انجام میدهند. آنها همچنین میتوانند از مهارتهای منحصر به فرد خود برای بهبود شرایط پروژههای ما یا خلق ویژگیهای خاص جدید استفاده کنند.
موضوع اصلی این است که موضع این استودیو در قبال افراد فعال چندان عادلانه نیست و هر کارمند و کارگری در هر صنعتی که فعالیت دارد باید در ازای کاری که انجام میدهد دستمزد دریافت کند و زحماتش جبران شود. این به معنای واقعی کلمه اساسیترین قانون در زمینهی کار است. در این شرایط، یک استودیو داریم که تقریباً صد کارمند به صورت تمام وقت از سراسر جهان در آن کار میکنند و در حال توسعهی یک بازی MMO جهان آزاد عظیم هستند و این استودیو بدون هیچ تعارفی اعتراف میکند که به کارمندانش حقوق ثابت نمیدهد. حال اگر این بازی منتشر شود و به موفقیت عظیمی برسد، چه تضمینی برای پرداخت حق و حقوق کارمندانش وجود دارد؟
موضوعی که اوضاع را بدتر کرد، پاسخ استودیوی فنتستیک به این جنجال بود. این استودیو نه تنها هیچ وعدهای برای تغییر در سیاست عجیب و غریب خود نداد، بلکه از آن دفاع کرد. این استودیو در بیانیهای به رسانهی استرالیایی Well Played گفت بخشی که کارمندان به صورت داوطلبانه در آن فعالیت دارند به امور مربوط به کدنویسی یا خود پروژه مربوط نمیشود، بلکه روی مواردی مانند بومیسازی و اعتدال تمرکز دارد.
حال که چه؟ اشکالی ندارد که این افراد حقوقی دریافت نمیکنند؟ فنتستیک تمام تلاش خود را میکند تا چنین به نظر برسد که مواردی نظیر بومیسازی بخش مهمی از توسعهی بازی نیستند، اما لازم نیست درک کاملی از روند مرسوم توسعهی یک بازی داشته باشید تا متوجه شوید که این موضوع نمیتواند حقیقت داشته باشد و حتی ممکن است اهمیت آن برای این بازی دو چندان باشد. بازی The Day Before یک اثر MMORPG است که بر اساس تعاملات آنلاین و اجتماعی ساخته شده و این بدان معنی است که اعتدال و بومیسازی بخشی مهم از این پروژه خواهد بود.
بدون مواردی نظیر بومیسازی و اعتدال، این بازی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. به ادعای وبسایت این استودیو، داوطلبانی که بدون مزد در حال کار روی این پروژه هستند، میتوانند مهارتهای منحصربهفرد خود را برای بهبود شرایط پروژه یا ایجاد ویژگیهای منحصر به فرد جدید به کار بگیرند؛ به این معنی که کار آنها لزوماً محدود به تعدیل و بومیسازی نخواهد بود.
در همین حال، این توسعهدهنده طی بیانیهای به Eurogamer توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت:
سال گذشته، ما بومیسازی (بازی) Propnight را به یک استودیوی بزرگ معروف و متخصص در این زمینه واگذار کردیم، اما نتیجهی کار آنها چندان خوب نبود. بیشترِ آن باید با کمک داوطلبان مشتاق ما دوباره انجام میشد و ما به کمک این افراد باگهای Propnight را یافتیم، با متقلبان برخورد کردیم و حتی Discord خود را سازماندهی کردیم.
جالب است که آنها به این دلیل از سیاست غلط خود دفاع میکنند چون پیشتر آن را انجام دادهاند و نتیجهی خوبی حاصل شده است. بنابراین ادامه دادن به این سیاست مشکلی ندارد. طبعاً روند بومیسازی بازی قبلی این استودیو با پرداخت هزینه صورت گرفت و رضایت بخش نبود، در حالی که کار روی بومیسازی این بازی توسط داوطلبان بدون مزد رضایتبخش بود، بنابراین آنها ترجیح میدهند که به مورد دوم پایبند باشند؟
بازی The Day Before یک اثر بزرگ و جاهطلبانه است که توسعهی آن را استودیویی برعهده دارد که پیشتر تجربهی ساخت بازیای در این مقیاس را نداشته است. این بازی تنها چند هفته قبل از تاریخ عرضهی ابتدایی خود تا ماه مارس سال 2023 تاخیر خورد تا روند انتقال آن به موتور Unreal Engine 5 انجام شود. با نگاهی به همهی این عوامل در کنار هم، نمیتوان در مورد بازی و آن چه که در پشت صحنهی آن در حال رخ دادن است، شک نکرد.
این که آیا The Day Before به وعدههای بلند پروازانهی خود عمل میکند یا نه، هیچ جوابی ندارد. نگرانکنندهترین چیز در این مقطع زمانی، سیاستهای اتخاذ شده توسط استودیوی فنتستیک است، زیرا درخواست کمک از مردم بدون پرداخت هیچ مزدی مشکلساز خواهد بود. امید است که این استودیو در سیاستهای خود تغییر بزرگی اعمال کند و حداقل مزد ممکن را برای کارمندانش در نظر بگیرد.