هاست پرسرعت
بازی

وضعیت کاری و کرانچ در استودیوی فرام سافتور چگونه است؟

وضعیت کاری و کرانچ در استودیوی فرام سافتور چگونه است؟

به دنبال موفقیت گستردۀ Elden Ring، برخی نقدهای منفی حول وضعیت کاری فرام سافتور در توییتر مشاهده شد، اما سلامت کاری و وضعیت کرانچ در این استودیو چگونه است؟

نقدهای اعضای استودیو از وضعیت کاری فرام سافتور (From Software) در وبسایت Glassdoor موجود و قابل مطالعه است که البته از سال 2012 تا 2019 را پوشش می‌دهد. در این نقد‌ها، تعدادی از اعضای استودیو به کرانچ در طول توسعۀ بازی‌ها اشاره کرده‌اند. این موضوع باعث شد تا بحث همیشگی، «اضافه‌کاری» و «حقوق کم» در ژاپن، مطرح شود.

وبسایت GameIndustry.biz با تعدادی از کارمندان حال حاضر و سابق فرام سافتور صحبت کرده است تا درک بهتری از وضعیت کاری در این استودیو شکل گیرد. به یاد داشته باشید که استودیوی فرام سافتور به هیچ عنوان اجازۀ مصاحبه را به اعضای تیم خود چه در زمان فعالیت و چه زمانی که از تیم جدا شده باشند را به آن‌ها نمی‌دهد؛ به همین دلیل، این افراد ناشناس باقی خواهند ماند.

یکی از این افراد «کار فراتر از زمان استاندارد» را رد کرد و متذکر شد که چنین چیزی حقیقت ندارد:

حول رشته‌های مختلفی که فعالیت کرده‌ام و طبق تجربۀ شخصی، ژاپن در آن حدی که متصور می‌شود فراتر از استانداردها از نیروی کار خود بهره نمی‌برد. ژاپن تعطیلات زیادی دارد و قانونی وجود دارد مبنی بر آن که اعضای فرام سافتور نباید بیشتر از ساعت 10 شب در استودیو بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند و در 90 درصد اوقات، اعضای تیم تنها تا 9 شب کار می‌کنند.

اکثر کمپانی‌ها و ادارات از 9 تا 5 عصر فعال هستند، اما فرام سافتور رویه‌ای متفاوت دارد. این استودیو بازۀ 11 صبح تا 5 عصر را برای فعالیت انتخاب کرده است؛ اگرچه آن را «ساعات کاری انعطاف‌پذیر» توصیف می‌کند.

تبلیغات

اعضای دیگر اما، متذکر شدند که تا حدی، کرانچ در فرام سافتور وجود دارد. به نظر می‌رسد که کرانچ در همۀ دپارتمان‌ها رخ نمی‌دهد و تنها تعدادی از آن‌ها مجبور به کرانچ هستند. فردی در این باره گفت:

در دوره‌های حساس و نزدیک به عرضۀ یک بازی، من مجبور بودم که صبح زود کار کنم و برای دو تا سه ماه فراتر از زمان استاندارد فعالیت داشته باشم.

اما فرام سافتور برای اضافه‌کاری‌ها چه مزایا و پرداخت حقوقی را در نظر می‌گیرد؟ بر اساس صحبت‌های یکی از اعضای این استودیو، اصولاً هر ساعت اضافه‌کاری به اندازۀ حقوق اصلی (برای هر ساعت کار عادی) است، اما بعد از نیمه شب، هر ساعت اضافه‌کاری، پرداختی معادل نصف حقوق ساعات عادی را دارد. این رویکرد در کمپانی‌های ژاپنی غیرعادی است، چرا که اصولاً برای کار بعد از نیمه‌شب، حقوق برای هر ساعت باید بیشتر از حقوق اصلی باشد.

در هر صورت، این موضوع با نرخ پرداخت پایین‌تر از میانگین فرام سافتور هماهنگی دارد. البته، یکی از اعضای تیم فرام سافتور تاکید کرد که فرام سافتور یک «سازمان بزرگ» نیست که البته این موضوع حقیقت دارد؛ به عبارتی، تا مه 2022، فرام سافتور تنها 349 کارمند داشته است.

با توجه به داده‌های Career Connection، میانگین حقوق سالانه در فرام سافتور 3.41 میلیون ین (25 هزار دلار) بوده که بسیار کمتر از حقوق 5.2 میلیون ینی (38 هزار دلاری) اعضای شرکت Atlus است. یکی از این اشخاص ناشناس در این باره توضیح داد که حقوق پرداختی فرام سافتور با توجه به هزینه‌های زندگی در توکیو، «ناکافی است». افراد دیگری که مورد مصاحبه قرار گرفتند نیز از پرداختی‌ها چندان راضی نیستند. به عنوان مثال، هزینۀ اجارۀ آپارتمانی یک خوابه در توکیو 1,477 دلار و هزینۀ زندگی، به طور میانگین 1,008 دلار خواهد شد.

شرکت باندای نامکو در ماه فوریۀ گذشته اعلام کرد که حقوق ماهانۀ خود را 362 دلار افزایش می‌دهد و به دنبال این اعلامیه، حقوق کارمندان این کمپانی از 1,681 دلار به 2,101 دلار رسید. با این وجود، به نظر نمی‌رسد که افزایش حقوقی در استودیوی فرام سافتور اعمال شده باشد.

با وجود کرانچ و حقوق پایین، چرا همچنان رضایت شغلی در فرام سافتور برقرار است؟

با وجود کرانچ جزئی و حقوق پایین، به نظر می‌رسد که رضایت شغلی در فرام سافتور بسیار بالا است و بسیاری از اعضای این تیم با وجود نقدهایی که وارد کردند، همچنان تجربه‌‎‌ای خوشایند از کار در این استودیو داشته‌اند. یکی از آن‌ها متذکر شد که ساعات کاری طولانی درست به مانند بازی کردن Dark Souls است. وی در این باره گفت:

از برخی جهات شرایط سختی حکم‌فرما است. تلاش‌های زیادی رخ می‌دهد تا همه چیز به خوبی پیش برود، اما رد شدن از موانع و شرایط سخت در این استودیو بسیار رضایت‌بخش است؛ درست به مانند شکست دادن یک باس در Dark Souls.

یکی از افراد متذکر شد که کار در فرام سافتور «یک تجربۀ عالی بوده است» و دیگری حول این موضوع توضیح زیر را ارائه داد:

کار در این استودیو رضایت‌بخش است، زیرا نه تنها روی یک عنوان AAA کار می‌کنید، بلکه همکارانی خواهید داشت که بسیار بااستعداد بوده و به شدت در مورد بازی‌هایی که خلق می‌کنند ذوق و شوق دارند و با تمام وجود به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

نظر شما در این باره چیست؟

DARKSIRENگیمرهای دو دوتا پنج تاFernandoTlou part 2 game of the centuryProfessor genkiA SlashAshen undead the bearerAlirezaEllie MillerCapitanPlaystation Tشبح gsxr 🏴هالک ایرانیmasoud pc gamerLonesome guyA,,shBig Hat LoganعلیMr.BadGuyAMFisGONEmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا