تولید بوئینگ ۷۴۷، اسطوره صنعت هوانوردی پس از ۵۴ سال خاتمه یافت
تولید بوئینگ ۷۴۷، اسطوره صنعت هوانوردی پس از ۵۴ سال خاتمه یافت
پس از ۵۴ سال تولید و ساخت ۱۵۷۴ فروند، سرانجام داستان بوئینگ ۷۴۷ با تحویل آخرین فروند آن به شرکت اطلس ایر به پایان میرسد.
بوئینگ فصل مهمی در تاریخ هوانوردی را بست. این شرکت اعلام کرده که ساخت آخرین فروند ۷۴۷ را در تأسیسات خود در واشنگتن به پایان رسانده است. تولید این هواپیمای دوطبقه در سال ۱۹۶۷ آغاز شد و تأثیر بسیار مهمی بر سفرهای هوایی گذاشت. ۷۴۷ که اولین هواپیمای دو راهرویی محسوب میشد، بسیار بزرگتر از اکثر هواپیماهایی بود که در اواخر دههٔ ۶۰ در فرودگاهها دیده میشدند. این غول پرنده همچنین باعث کاهش ترافیک در فرودگاههای سراسر جهان شد. ۷۴۷ میتوانست در بالاترین ظرفیت خود بیش از ۵۰۰ مسافر را حمل کند درحالیکه مدل قدیمی بوئینگ ۷۰۷ ظرفیت حمل تنها حدود ۲۰۰ نفر را داشت.
به همین دلیل، برای ۷۴۷ تقاضای زیادی پدید آمد. شرکت هواپیمایی Pan Am اولین نمونههای این غول پهنپیکر را دریافت کرد و به آسمان فرستاد و سپس بهسرعت سفارشات خرید از سوی سازمانهای دولتی و خطوط هوایی مختلف جهان به سمت بوئینگ سرازیر شد. این شرکت نهایتاً ۱,۵۷۴ فروند از ۷۴۷ تولید کرد که برای چنین هواپیمای بزرگی رقم بسیار بالایی است. برای مقایسه، ایرباس پیش از آنکه به تولید مدل ناموفق A380 در سال ۲۰۲۱ پایان دهد، تنها ۲۵۱ فروند از آن تولید کرد.
آخرین فروند هواپیمای غولپیکر بوئینگ یک ۷۴۷-۸F باری است که بجای حمل مسافر به جابجایی بار میپردازد. این هواپیما حدود ۷۶ متر طول و ظرفیت حمل ۱۳۳ تن را دارد. شرکت اطلس ایر در نیویورک در سال ۲۰۲۳ آخرین ۷۴۷ را تحویل و بلافاصله آن را به کار خواهد گرفت. در دنیای خودروها، آخرین دستگاه مدلهای نمادین اغلب راهی موزه میشوند اما در دنیای هوانوردی داستان متفاوت است زیرا یک هواپیما بسیار گرانتر از یک خودرو بوده و نگهداری آن در یک موزه نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. بااینحال، هنوز هم تا سالها مسافران میتوانند با ۷۴۷ سفر کنند زیرا همچنان بیش از ۴۰۰ فروند از این هواپیما در حال خدمت هستند که ۲۷ فروند آنها متعلق به شرکت لوفتهانزا است.