هاست پرسرعت
خودرو

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

WEC سال آینده هم شاهد تغییرات زیادی همچون استفاده از پیست جدید، حذف یک کلاس خودرویی و… خواهد بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

رقابت قهرمانی استقامت یا WEC، یکی از مشهورترین مسابقات خودرویی جهان به شمار می‌رود که اخیراً تغییرات زیادی را به خود دیده است؛ از حذف سریع‌ترین کلاس خودرویی این مسابقات، LMP1، گرفته تا معرفی نسل تازه ابرخودروها با تغییرات ظاهری و فنی بیشتر، همه‌وهمه راهی برای جذب مخاطبان بیشتر محسوب می‌شوند که به‌خوبی نتیجه داده‌اند. مهم‌ترین مسابقه در این رقابت‌ها «مسابقه ۲۴ ساعتی لمان» به شمار می‌رود که شامل بیشترین تعداد خودروها در طی یک فصل خواهد بود.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

ایمولا و اینترلاگوس، میزبانان تازه WEC

با اینکه فصل ۲۰۲۳ این مسابقات هنوز جریان دارد و دو مسابقه فوجی و بحرین پیش روی تیم‌های مشهوری چون تویوتا، فراری، پورشه، پژو و… قرار گرفته، تقویم فصل بعدی منتشر شده است. هیئت برگزاری WEC هرساله تلاش می‌کند با انتخاب پیست‌های متنوع و حفظ پیست‌های محبوب، هیجان را در بالاترین سطح نگاه دارد. مدیران این مجموعه تصمیم گرفته‌اند تا برای سال بعد به‌جای پیست مونزا از خانه گرندپری امیلیا رومانا، «پیست ایمولا»، استفاده کنند.

این تغییر تازه باعث شده تا WEC از سیستم هفت مسابقه‌ای دوباره به هشت مسابقه بازگردد؛ پس یک مسابقه دیگر خارج از اتحادیه اروپا روی خواهد داد. مونزا به‌دلیل کارهای برنامه‌ریزی خود در آوریل سال ۲۰۲۴ توان میزبانی این رقابت‌ها را ندارد. پیست ایمولا پیشتر هم میزبان مسابقات «لمان اروپایی» و «جام اینترکانتیننتال لمان» بوده است.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم
پیست ایمولا درحال میزبانی یک مسابقه F1

پیست ایمولا تنها عضو تازه این تقویم نیست؛ پیست «اینترلاگوس» شهر «سائوپائولو» در برزیل هم پس از ۱۰ سال به WEC بازگشته است. این مسابقه به‌عنوان مسابقه خارج از اتحادیه جایگزین «پورتیمائو» خواهد شد. قرارداد برگزارکنندگان WEC با پیست «سبرینگ» هم به پایان رسیده و حال پیست «آستین آمریکاس» جایگزین آن شده است.

 با حذف سبرینگ، پیست «لوسایل» بحرین در قالب یک مسابقه ۱۰ ساعته ۱۸۱۲ کیلومتری آغازگر فصل آینده WEC خواهد بود؛ بسته به آنکه زمان یا مسافت زودتر به پایان برسد، مسابقه تمام خواهد شد. رئیس کمسیون بخش مسابقات استقامت FIA، «ریچارد مایل»، می‌گوید:

تحولات فصول اخیر تقویم FIA WEC نشان‌دهنده مسیر رو به رشد بالارده‌ترین مسابقه استقامتی جهان است. تقویم سال آینده ترکیبی عالی از پیست‌های مشهور و تازه را برای WEC به ارمغان می‌آورد.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

بازنشستگی رسمی LMP2

از مهم‌ترین اقدامات هیئت برگزاری WEC برای بازسازی این رقابت‌ها می‌توان به جایگزینی کلاس LMH با LMP1، معرفی خودروهای LMDh، حذف کلاس GTE و حال بازنشسته‌کردن کلاس LMP2 اشاره کرد. با حذف بخش «GTEPro» در سال ۲۰۲۳، کلاس «GT3 پرمیوم» رونمایی شد که شامل همان خودروهای GT3 در مسابقات دیگر می‌شود. این اقدام خودروسازان دیگری چون فورد را به WEC بازگرداند.

هیئت برگزاری تغییرات را به خودروهایی GT ختم نکرده و اعلام کرده که خبری از خودروهای «اورکا» در فصل آینده نخواهد بود؛ بنابراین با حذف LMP2 پرتلاطم، رقابت‌های سال آینده تنها با دو کلاس LMH و GT3 برگزار خواهد شد. ناگفته نماند که این مسابقه ۲۴ ساعتی لمان از این قاعده مستثنا خواهد بود و حداقل ۱۵ اورکا LMP2 در آن شرکت خواهند کرد.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

جبران حذف LMP2 با ورود لامبورگینی، بی‌ام‌و و آلپین

شاید تصور کنید که با حذف این کلاس پرتنش و جذاب از مسابقات استقامت تعداد خودروها به شدت کاهش پیدا کند و رقابت کاهش یابد اما این تفکر دقیقا درست نیست. کاهش تعداد شرکت‌کنندگان احتمالا حتمی خواهد بود؛ آنچه که تاکنون مشخص شده، نشان می‌دهد که تنها ۳۸ خودرو برای فصل بعدی اعلام آمادگی کرده‌اند.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

اما این فقدان بزرگ با ورود چند مهمان پرآوازه جبران خواهد شد. تیم‌های مسابقه‌ای خودروسازانی چون لامبورگینی، بی‌ام‌و و آلپین هم‌اکنون از برنامه و خودروهایشان برای شرکت در فصل بعدی WEC پرده‌برداری کرده‌اند؛ این یعنی شرکت‌کنندگان کلاس LMH به ۲۰ خودرو خواهد رسید که در نوع خود بی‌سابقه و به‌شدت تنش‌زا است. «ACO»، برگزارکننده WEC، اعلام کرده که تمام تیم‌های شرکت‌کننده در کلاس ابرخودروها دو خودرو خواهند داشت.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم
ابرخودروی LMH تویوتا GR010 هیبرید

LMH، کانون توجه WEC

تیم SCG یا گلیکنهاوس که یکی از دو شرکت‌کننده ابتدایی کلاس LMH در این رقابت‌ها بود اعلام کرده که درباره ادامه حضور خود در WEC مردد است. موفقیت‌های این تیم آمریکایی علی‌رغم تبلیغات چشمگیر، آنقدر چشمگیر نبوده است که بخواهد ادامه حضورش را در رقابت‌ها توجیه کند.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

از سوی دیگر، تیم پژو همچنان برای رسیدن به جایگاهی درخور دست و پا می‌زند و بعد از مسابقه اعلام می‌کند که این‌بار درس‌های زیادی یاد گرفته و برای مسابقه بعدی آماده‌تر خواهد بود. اگر منصفانه به این داستان نگاه کنیم می‌بینیم که پژو پیشرفت‌های زیادی داشته و حال می‌توان آن را به‌عنوان یک رقابت‌کننده واقعی در نظر گرفت اما راه زیادی تا رسیدن به تیم‌های تویوتا و فراری دارد.

تیم مسابقه‌ای ایتالیایی «آیسوتا» نیز مدتی درحال توسعه یک ابرخودرو برای شرکت در کلاس LMH بود اما چندی بعد توقف پروژه خود را اعلام کرد؛ با این همه دوباره مشخص شد که این خودروساز نه‌چندان پرآوازه مراحل ساخت و توسعه خودروی خود را بیش‌ازپیش جلو برده است و در آینده‌ای نزدیک و نامعلوم به این رقابت‌ها خواهد پیوست.

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

تقویم WEC 2024

فصل بعدی مسابقات استقامت جهان شامل ۸ مسابقه در ۸ کشور و ۴ قاره خواهد بود که در جدول و تصویر زیر می‌توانید تاریخ دقیق و محل برگزاری هر یک را مشاهده کنید. نظر شما درباره فصل بعدی این رقابت‌ها چیست؟

تاریخ محل برگزاری مدت زمان مسابقه
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ لوسایل (قطر) ۱۰ ساعتی/ ۱۸۱۲ کیلومتر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایمولا (ایتالیا) ۶ ساعتی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ اسپا (بلژیک) ۶ ساعتی
۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ لمان (فرانسه) ۲۴ ساعتی
۲۴ تیر ۱۴۰۳ اینترلاگوس (برزیل) ۶ ساعتی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ آستین (آمریکا) ۶ ساعتی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ فوجی (ژاپن) ۶ ساعتی
۱۲ آبان ۱۴۰۳ بحرین (بحرین) ۸ ساعتی

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا