آیا تویوتا انقلاب بعدی خودروهای برقی را رقم خواهد زد؟
آیا تویوتا انقلاب بعدی خودروهای برقی را رقم خواهد زد؟
مقالات زیادی درباره نقش کمرنگ تویوتا در بازار خودروهای برقی به نگارش درآمده است. در واقع عقبماندگی بزرگترین خودروساز دنیا در مسابقه تولید و فروش محصولات بدون آلایندگی اکثر دوستداران این برند را رنج میدهد.
تسلا، فولکسواگن و برندهای چینی بازیگران جدید این عرصه هستند؛ اما آیا تجربه بیست و چند ساله تویوتا در زمینه تولید محصولات هیبریدی و باتری آنها به درد نخواهد خورد؟ با فروش ۲۲۳۰۰ دستگاهی خودروهای برقی در سراسر جهان، تویوتا جایگاه ۲۹ دنیا در زمینه فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. برندهای کوچکتری همچون رنو، بی ام و، فورد و بسیاری از تازهواردهای چینی خودروهای برقی بیشتری را نسبت به این غول ژاپنی فروختهاند. در حقیقت محصولات برقی تنها ۰.۲ درصد از کل فروش ۱۰.۴۸ میلیون دستگاهی تویوتا در سال قبل را به خود اختصاص دادهاند.
سبد محصولات برقی تویوتا فقط به سه شاسیبلند C-HR، bZ4X و لکسوس UX و برخی ونهای تجاری محدود است. در مقابل باید گفت بی وای دی به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در چین ۱۳ محصول برقی مختلف به علاوه ونهای متنوع را عرضه میکند. گروه بی ام و نیز در حال حاضر تولید کننده ۸ خودروی برقی است و این رقم در استلانتیس به ۹ محصول سواری و ۱۵ ون میرسد. اگرچه اکثر رقبای غربی تویوتا روی همهگیری سریعتر خودروهای برقی تمرکز دارند این خودروساز ژاپنی مشغول بهبود تکنولوژی هیبریدی خود است.
تویوتا پریوس با عرضه در دسامبر ۱۹۹۷ به اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه دنیا بدل شد. پریوس نتیجه تحقیقاتی بود که این شرکت در سال ۱۹۹۲ کلید زد. اسناد آن دوران نشان میدهد هدف ژاپنیها عرضه محصولاتی با آلایندگی پایین بوده است. اواخر دهه ۹۰ میلادی آلایندگی محصولات خودروسازان خیلی به چشم نمیآمد و به اندازه امروز در سرخط خبرها قرار نداشت. بد نیست بدانید تا سپتامبر ۲۰۲۲ تویوتا ۵.۰۵ میلیون دستگاه پریوس را در ۴ نسل تحویل مشتریان داده است. اما واقعیت این است که تویوتا توسعه و تولید خودروهای برقی را شروع کرده و در طول این سالها به دنبال کاهش آلایندگی متوسط سبد محصولات خود بوده است. همچنین سابقه تویوتا در تولید قوای محرکه برقی و باتریها بیشتر از اکثر برندهایی است که امروز در مسابقه تولید چنین محصولات جلوتر از ژاپنیها حرکت میکنند. اگر تنها یک عبارت باشد که بتواند تویوتا را توصیف کند، آن عبارت توانایی درک بازارهای جهانی خواهد بود. برخلاف دیگر خودروسازان، تویوتا به لطف طیف وسیعی از محصولات که سلایق اکثر مشتریان را پوشش میدهند تقریباً در تمامی کشورها حضور دارد.
تویوتا انتخاب اولین خریداران خودروهای صفرکیلومتر در آفریقا، خاورمیانه، ژاپن، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه است. این شرکت جذابترین برند غیر آمریکایی در این کشور محسوب میشود و دومین خودروساز محبوب چین، سومین خودروساز محبوب آمریکای لاتین و پنجمین برند محبوب اروپاست. خودروهای تویوتا به خاطر قابلیت اطمینان بالای خود محبوب هستند و مشتریان به آنها اعتماد دارند. به نظر ما تویوتا خودروسازی نیست که دستکم گرفته شود. برنامههای برقی سازی این شرکت چندی پیش اعلام شد و شامل تولید باتریهایی با توان پیمایش حدود ۱۲۰۰ کیلومتر در آیندهای نزدیک است. هدف تویوتا ملحق شدن به دسته برندهای برقی در زمانی است که تقاضا بهطور کامل تثبیت شده باشد. زمانی که همهچیز در جای خود قرار گیرد این خودروساز میتواند آماده هجوم به بازار باشد زیرا قابلیتهای تولید بالا، دانش کافی و حضوری پررنگ در دنیا دارد، سه موردی که تسلا هنوز در حال برنامهریزی برای دستیابی به آنهاست…