هاست پرسرعت
خودرو

آیا پورشه ۹۶۳ ناجی موتورهای احتراقی در مقابل برقی‌ خواهد بود؟

آیا پورشه ۹۶۳ ناجی موتورهای احتراقی در مقابل برقی‌ خواهد بود؟

ظاهرا پیشرانه پورشه ۹۶۳ با موتور V8 توربو، توانایی فنی مشابه خودروهای برقی فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند حامی بقای مدل‌های احتراقی در سال‌های آینده باشد.

نکات مثبت در خودروهای اسپرت برقی، متعدد هستند. شتابگیری بسیار سریع و ناگهانی، قدرت بالا، آلایندگی بسیار کم و تولید صدای ناچیز، مدل‌های الکتریکی را برتر از سوپراسپرت‌های سنتی نشان می‌دهند. همچنین هزینه‌ی ساخت نمونه‌های تمام برقی که عملکرد نزدیک به سوپراسپرت‌های احتراقی داشته باشند؛ جالب توجه و به‌صرفه است. از سویی دیگر، لذت رانندگی با خودروهای احتراقی مجهز به موتور ۸ یا ۱۲ سیلندر، متفاوت از رقبای الکتریکی محسوب می‌شود.

با تکیه بر موارد فوق بسیاری از کارشاسنان معتقدند، بازار خودروهای شهری یا حتی اسپرت مخصوص پیست در آینده متعلق به تمام برقی‌ها است. ظاهرا، پیشرانه‌های توئین توربوشارژ مدرن، باوجود عملکرد عالی در شتاب‌گیری و نهایت سرعت، شانس بقا در مقابل الکتریکی‌ها ندارند اما نوآوری‌های خودروسازان، امید تازه برای عاشقان سیلندر و بنزین فراهم کرده است.

پورشه 963 هیبرید نمای اصلیترکیب موتورهای کم‌حجم برقی با پیشرانه‌های ۸ سیلندر توئین توربوشارژ، منجر به ظهور خودروهای هیبرید قدرتمند و کم‌مصرف شده است. در این گروه، ظاهرا پورشه ۹۶۳ که سال ۲۰۲۲ برای کلاس مسابقه‌ای استقامت (WEC)  معرفی شد؛ برتری‌ لازم نسبت به تمام برقی‌های امروزی دارد.

پورشه ۹۶۳ از پیشرانه‌ی ۴/۶ لیتر V8  توئین توربوشارژ  و یک موتور –ژنراتور روی محور جلو استفاده می‌کند. مجموع قدرت ۶۷۱ اسب بخار و وزن خالص ۱۰۳۰ کیلوگرم است. مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما بنابر اطلاعات موجود، بیشترین قدرت موتور احتراقی  در ۱۰,۰۰۰ دور بردقیقه تولید می‌شود.

پورشه 963 هیبرید نمای جانبی

در ظاهر، پورشه ۹۶۳ یک خودروی مخصوص پیست برای مسابقات WEC و ایمسا (IMSA)  است که فقط یک متر ارتفاع سقف دارد؛ اما زمانی که متوجه می‌شویم موتور V8 پورشه ۹۱۸ جاده‌ای برای ساخت ۹۶۳ استفاده شده است، شرایط عوض می‌شوند. این موضوع، امید به ساخت سوپراسپرت بعدی پورشه با تجهیزات فنی مشابه ۹۶۳ را قوت می‌دهد.

نصب پیشرانه‌ی بنزینی در عقب وسط، به شکلی است که تعادل بسیار عالی برای ۹۶۳ فراهم می‌کند و مرکز ثقل را پایین می‌آورد. همچنین طراحی و عملکرد سیستم تعلیق را بهبود می‌دهد. دیگر فناوری جالب برای ۹۶۳، استفاده از توربوشارژرهای جدید ساخت شرکت Van der Lee آلمان است که در فشار پایین ۰.۳  بار کار می‌کنند. این طرح، تاخیر توربوها را به حداقل می‌رساند و شبیه رانندگی با یک خودروی مجهز به موتور تنفس طبیعی عمل خواهد کرد.

پورشه 963 هیبرید نمای پشت

پورشه ادعا می‌کند ۸۰ درصد موتور بنزینی ۹۶۳ مشابه ۹۱۸ است. از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری ۸۰۰ ولت ۱/۳۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. تجهیزات الکترونیک و موتور –ژنراتور (MGU) نیز توسط بوش آلمان تامین خواهد شد. گیربکس ۷ سرعته‌ی این خودروها ساخت اکسترک (Xtrac) انگلیس خواهد بود.

پورشه 963

قدرت موتور برقی نصب شده روی محور عقب، ۴۰ تا ۶۷ اسب بخار است و صرفا در زمان کوتاه نیاز به شتاب‌گیری سریع، وارد عمل می‌شود. ظاهرا فناوری جدیدی به نام آتش آبی (Bluefire) طی ماه‌های آینده برای خودروهای WEC جدید استفاده خواهد شد که شارژ بسیار سریع باتری‌، هنگام سوخت‌گیری و تعویض راننده را ممکن می‌کند. این سیستم با قدرت عجیب ۳۷۵۰ کیلووات، تنها ۹۰ ثانیه زمان لازم دارد تا ظرفیت باتری‌ را از ۵ به ۸۵ درصد برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا