هاست پرسرعت
بازی

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: چهار اثر برای افراد علاقه‌مند به گربه‌ها

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: چهار اثر برای افراد علاقه‌مند به گربه‌ها

گربه‌ها انقدر معرکه و دوست‌داشتنی هستند که براساس تحقیقات، نگه‌داری از آن‌ها باعث افزایش سلامتی قلب انسان می‌شود. هرچند نگاه کردن به آن‌ها هم برای اثبات این نظریه کافی است و نیاز خاصی به انجام تحقیقات ندارد.

هر چهار اثری که در شماره‌ی ۲۷۵ سری مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» خواهید دید، یک گربه را به‌عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی معرفی می‌کنند. سه گربه از میان آن‌ها واقعی و یک گربه دیجیتالی است. البته که گربه‌ی دیجیتالی بیشترین معروفیت و محبوبیت را بین آن‌ها دارد.

تنها دلیل انتخاب چهار اثر نام‌برده توسط gsxr برای این مقاله‌ی معرفی فیلم سینمایی، وجود گربه‌ها در آن‌ها نیست. فیلم Harry and Tonto در چهل‌وهفتمین دوره‌ی مراسم اسکار، جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد سال را تقدیم آرت کارنی کرد؛ درحالی‌که رقبای او داستین هافمن، جک نیکلسون و آل پاچینو بودند.

پس از هری و تانتو به محصول دیزنی می‌رسیم که در سال ۱۹۹۳ میلادی اکران شد؛ اثری که توانایی به گریه انداختن انسان‌های مهربان با حیوانات را دارد. گارفیلد را نمی‌توان تماشا نکرد و در آخر فیلمی را داریم که براساس یک داستان واقعی ساخته شد.

آرت کارنی با پیراهن سفید و گربه در فیلم Harry and Tonto، محصول سال ۱۹۷۴ میلادی

Harry and Tonto (1974)

پیر شدن تجربه‌ای است که انسان‌ها یا در بخش‌هایی از زندگی به آن فکر می‌کنند، یا در حال تجربه‌ی آن هستند یا هیچ‌وقت به تجربه‌ی آن نمی‌رسند. در این بین شاید یکی از ترسناک‌ترین و زشت‌ترین کلیشه‌های رواج‌یافته راجع به افراد سالمند در جوامع امروز، مربوط‌به گروه‌بندی کورکورانه‌ی آن‌ها باشد؛ مربوط‌به اشخاصی که به اشتباه فکر می‌کنند هر وقت سن افراد از فلان عدد بیشتر شد، دیگر آن‌ها فقط می‌توانند چند فعالیت مشخص و ساده داشته باشند. Harry and Tonto به‌دنبال حمله به این کلیشه است؛ به‌دنبال فریاد زدن این حقیقت که انسان در هر سنی اجازه دارد آن‌طور که صلاح می‌داند زندگی کند. هیچ‌کس نباید به‌صورت پیش‌فرض تصوراتی درباره‌ی توان جسمی یا خواسته‌های افراد مسن داشته باشد. اگر یک مرد جوان امروز می‌تواند تصمیم بگیرد که به مسافرتی ناگهانی برود، تصمیم‌گیری یک پیرمرد در این رابطه نیز به کسی ارتباط ندارد.

البته هری در مقام شخصیت اصلی داستان وقتی از خانه‌ی خود در منهتن بیرون می‌افتد، دیگر چاره‌ای جز سفر ندارد. او پیش پسر خود هم نمی‌ماند و به همراه گربه‌ای به اسم تانتو، به دل جاده می‌زند. او مقاصد مختلفی دارد. افرادی را می‌بیند که دیگر متفاوت با خاطرات وی به نظر می‌رسند. امیدواری، ناامیدی، فریب و دوستی را تجربه می‌کند. در تمام این مدت، گویا اصلی‌ترین و قابل اعتمادترین همراه هری به جز خودش، تانتو است و بس.

دو سگ و یک گربه در طبیعت فیلم Homeward Bound: The Incredible Journey، محصول شرکت دیزنی

Homeward Bound: The Incredible Journey (1993)

وقتی اعضای خانواده برای سفر از خانه فاصله می‌گیرند، سه حیوان خانگی فکر می‌کنند که دیگر رها شده‌اند؛ گربه‌ای به اسم سسی، سگی به نام شدو و سگی به اسم چنس. این سه موجود بامزه وارد سفری باورنکردنی برای پیدا کردن انسان‌های صاحب خود می‌شوند و خانواده تازه وقتی آن‌ها فاصله‌ی زیادی از خانه گرفته‌اند، بالاخره می‌فهمند که چه اتفاقی رخ داده است. این مسیر خطرناک می‌تواند آسیب‌های زیادی به سه حیوان خانگی ساده‌ی داستان بزند.

فیلم Homeward Bound: The Incredible Journey قدرت را از تفاوت سه شخصیت حیوانی خود می‌گیرد. این موجودات واقعا رفتارهای خاص خود را دارند و نوع واکنش آن‌ها به شرایط گوناگون متفاوت است. دستاورد فیلم در این زمینه وقتی بیشتر به چشم می‌آید که می‌بینیم تیم سازنده به فیلم‌برداری از حیوانات واقعی پرداخت و با استفاده از صداپیشگی‌های جذاب توانست هویت‌های تعریف‌شده‌ای را به آن‌ها بدهد؛ طوری که شیمی بین آن‌ها جذاب از آب دربیاید.

فیلم Garfield سال ۲۰۰۴ میلادی | گربه نارنجی چاق به اسم گارفیلد در حال استفاده از کنترل

Garfield (2004)

به یاد ماندنی، سرگرم‌کننده و بامزه. از به بازی گرفتن سگ بیچاره‌ی هم‌خانه تا جلوگیری از تلاش جان برای برقرار کردن رابطه‌ی عاطفی درست‌وحسابی. گارفیلد که لازانیا را نه یک غذا بلکه یک سبک زندگی می‌داند، بی‌نهایت تنبل و خودخواه است. اما وقتی سگ جدید و بی‌گناه جان دزدیده می‌شود، گربه‌ی چاق نارنجی برای نجات دادن او تلاش می‌کند؛ درحالی‌که گارفیلد قبلا به جان ثابت کرده است که حتی حوصله‌ی گرفتن موش در خانه را هم ندارد.

بیل موری در این فیلم وظیفه‌ی صداپیشگی در نقش گارفیلد را دارد. البته بسیاری از مخاطب‌ها در ایران این فیلم را با دوبله‌ی فارسی تماشا کرده‌اند و با آن نسخه خاطره دارند.

در هر حالت گارفیلد نیازی به معرفی ندارد. سرگرم نشدن با این فیلم واقعا کار سختی به نظر می‌آید.

یک گربه خیابانی به اسم باب در آغوش جیمز در فیلم A Street Cat Named Bob، محصول سال ۲۰۱۶ میلادی

A Street Cat Named Bob (2016)

انسان‌ها زندگی خاص خود را زندگی می‌کنند. آن‌ها به مدل‌های خاص خود در برخی از تله‌های زندگی گرفتار می‌شوند و قرار نیست راه‌های فرار یکسانی را بیابند. فیلم A Street Cat Named Bob که البته در داستان‌گویی ضعف‌هایی هم دارد، درباره‌ی انسانی است که یک گربه او را از شرایط بحرانی روحی و روانی نجات داد. این گربه ناگهان از پنجره وارد شد و مهربانانه با مردی برخورد کرد که دنبال یک راه برای بهتر شدن در زندگی می‌گشت.

جیمز به‌دنبال آشنایی با باب فرصت آشتی کردن با گذشته‌ی خود، دور شدن از دردهای پیاپی و حتی خلق اثر هنری بهتر را به‌دست می‌آورد. این یک قصه‌ی رویایی نیست. A Street Cat Named Bob بر پایه‌ی داستانی حقیقی ساخته شده است.


مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا