اولین تجربه رانندگی با سوبارو پرو درایو P25 ؛ تبدیل رویا به واقعیت!
اولین تجربه رانندگی با سوبارو پرو درایو P25 ؛ تبدیل رویا به واقعیت!
یکی از خودروهای شاخص چند سال اخیر را میتوان پرو درایو P25 دانست که بر پایه سوبارو WRX شکل گرفته است. اخیراً فرصتی دست داد تا پشت فرمان این خودرو نشسته و تواناییهای آن را محک بزنیم.
پس از پروازی هشت ساعته از دیترویت به لندن رسیدیم و سه ساعت نیز زمان برد تا از آنجا به بدفورد برویم. پرو درایو P25 که داخل آن نشستیم جزو بیادعاترین خودروهای بازار محسوب میشود. با وجود رنگ آبی شیک و جذاب، خودروی موردبحث به راحتی میتواند با سوبارو WRX های تمیز ۱۹۹۸ اشتباه گرفته شود؛ اما زیر کاپوت آن داستان دیگری وجود دارد به گونهای که پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری EJ25 مدرن آن ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این نیروگاه آهنین با گیربکس ۶ سرعته سکونشئال همکاری دارد و نیرو را از طریق دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی به تمامی چرخها میفرستد.
صدای جذاب پیشرانه با رسیدن به ردلاین خود هیجان انگیزتر میشود و زمانی که بخواهید با P25 شروع به حرکت کنید شاهد یک لانچ تمامعیار خواهید بود. پرو درایو به دنبال ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۵ ثانیه یا کمتر از آن بوده است هرچند یکی از طرفداران سرسخت پرو درایو به نام جرالد میگوید در اولین تست به زمان ۲.۸ ثانیه رسیدهاند که عملکردی بسیار خوب برای این خودرو محسوب میشود. البته باید گفت P25 فقط در پیشرانه پرقدرت خود خلاصه نمیشود.
شرکت سازنده برای توسعه این محصول از خودروی رالی WRC97 پرو درایو که اواخر دهه ۹۰ میلادی برای سوبارو ساخته شده بود الهام گرفته است. رنگ آبی بدنه روی پانلهای فیبر کربنی نشسته است، پانلهایی که تقریباً در تمامی بخشها از جمله اطراف شیشههای مشکی وجود دارند. از آنجایی که به خاطر پرواز و عدم استراحت کمی احساس خوابآلودگی داشتیم بنابراین راندن پرو درایو P25 نیازمند دقت بیشتری بود. خوشبختانه گیربکس دستی سکونشئال خودرو نیاز ماهیچههای بدن من برای کار کردن با گیربکس الگوی H نصب شده در سمت چپ را حذف میکند. در واقع شیفتر تک gsxrی در سمت راست فرمان دیده میشود. وقتی شیفتر را به بالا بدهید دنده سبک شده و در صورت حرکت به سمت پایین معکوس میدهد. gsxr کلاچ هم وجود دارد اما تنها برای توقف و شروع به حرکت مورد استفاده قرار میگیرد. نکته بهتر اینکه کلاچ بهصورت برقی فعال میشود و بازخورد آن مشابه صفحهنمایش آیفون است.
صحبت از سیستمهای الکترونیکی مدرن شد و باید گفت در پرو درایو P25 موارد برجستهای وجود دارد. برای مثال میتوانیم از سیستم ضد تأخیر فابریک برای توربو نام ببریم که حتی در زمان برداشتن پا از روی gsxr گاز عمل میکند و سیستم اگزوز تیتانیومی فعال ساخت آکراپوویچ نیز وجود دارد که مالک میتواند در زمان بازگشت به خانه صدای آن را کاهش دهد. اگر شما در موقعیتی بودید که تقریباً ۵۰۰ هزار دلار را صرف خرید یک سوبارو با حس و حال رترو کنید، همسایههای شما احتمالاً جزو افرادی بودند که نمیخواستند صدای چنین پیشرانهای را بشوند. البته باید دانست تمامی ۲۵ دستگاه برنامه ریزی شده برای تولید قبلاً فروخته شدهاند. جدای از این مورد سیستم عیبیابی و پشت آمپرهای دیجیتالی P25 نیز مدرن هستند.
حالتهای رانندگی مختلفی نیز وجود دارند هرچند خبری از حالتهای اکو یا برفی نخواهد بود. تنها سه حالت جاده، اسپرت و اسپرت پلاس تدارک دیده شده است که در حالت جادهای قدرت پیشرانه کمی محدود خواهد شد تا خودرو مناسب کاربری روزمره باشد. در حالت اسپرت تمامی ۴۵۰ اسب بخار قدرت پیشرانه آزاد میشود و در حالت اسپرت پلاس میتوانید سیستم ضد تأخیر توربو را نیز در دسترس داشته باشید. کارشناس پرو درایو که زمان تست همراه ما بود ابتدا حالت جادهای را فعال کرد تا ما بتوانیم با این هیولا آشنا شویم و واقعیت این است که از تجربه رانندگی با آن بسیار خشنود شدیم. سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم بیلشتین سطح ناهموار و افتضاح مسیر تست کوتاه میلبروک را به خوبی جذب میکرد و اجازه میداد قدرت پیشرانه را بکار گیریم.
این پیست کمعرض با پیچهای تنگ از بتن فرسوده ساخته شده است و در گوشههای پیست نیز چمن وجود دارد. همچنین خبری از کنارههای مخصوص پیست نیست و زمانی که چرخ خودرو داخل پیچ باشد در بهترین حالت دندانهای شما به یکدیگر برخورد خواهد کرد. اگر جلوتر بروید احتمالاً شاهد شکسته شدن رینگ و پنچر شدن لاستیک خواهید بود؛ اما تمامی این موارد برای ما قابلدرک بودند چراکه درهرصورت پشت فرمان یک خودروی رالی نشسته بودیم. نقطه قوت دیگر پرو درایو P25 به ترمزهای AP ریسینگ با ۶ پیستون در جلو و ۴ پیستون در عقب مربوط میشود که قدرت توقف بالایی داشتند.
با وجود استفاده گسترده از فیبر کربن در کاپوت، سقف، صندوقعقب، آینههای جانبی و گلگیرها، وزن خودرو به کمتر از ۱۱۳۵ کیلوگرم میرسد. خودروی تست شده دارای صندلیهای اسپرت مناسب جاده و کمربندهای ایمنی استاندارد سهنقطهای بود اما دو صندلی فیبر کربنی را نیز میتوان سفارش داد که هریک دارای اتصالات مسابقهای هستند. البته جدای از تمامی تلاشهای صورت گرفته برای کاهش وزن، پرو درایو P25 همچنان با لاستیک زاپاس و جک عرضه میشود. اگر بگوییم تمامی این موارد شبیه تبدیل رویای یک طرفدار خودرو به واقعیت محسوب میشوند بیراهه نرفتهایم. برای افرادی که به دنبال محصولی خاص و تولید محدود هستند و البته قیمت پرداختی نیز برای آنها اهمیت چندانی ندارد، پرو درایو P25 گزینهای مطلوب خواهد بود…