هاست پرسرعت
خودرو

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

هردو این خودروها با هدفی یکسان وارد بازار شده‌اند اما تفاوت نسل و سازنده آن‌ها روی عملکردشان تاثیر مهمی دارد.
با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

با پیشرفت فناوری، خودروهای چینی روبه‌روز بهبود پیدا کردند و امروزه به حدی رسیده‌اند که محصولات کره‌ای و گاه اروپایی را به چالش می‌کشند. یکی از این محصولات، شاسی‌بلند تازه‌وارد بستیون است که با قیمت بالایی که دارد، عملا پا در کفش بزرگان کرده است. هر چند نام این خودرو جدید به نظر می‌رسد اما در حقیقت همان فاو-بسترن آشنا محسوب می‌شود که برای ارائه خودروی تازه در بازارهای خارج از چین مانند ایران، با نامی جدید ظهور پیدا کرده است.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

اما مسئله اینجا است که با پرداخت مبلغی بیش از ۲ میلیارد تومان می‌توان خودروهای بسیاری خرید؛ خودروهای به‌نامی که کیفیت، کارایی و عملکرد خوبشان را به مردم ثابت‌ کرده‌اند اما کمی از عمر آن‌ها گذشته است. از جمله این خودروهای به‌نام، می‌توان هیوندای توسان پرطرفدار اشاره کرد که نسخه ۲۰۱۲ آن امروزه با قیمت نزدیک به بستیون T77 به فروش می‌رسد. حال خریدار باید به سراغ کدام محصول برود؟ یک چینی تازه‌وارد و نو یا یک کره‌ای کارکرده و مطمئن؟ پیش از مقایسه، بهتر است به هر دو خودرو نگاهی گذرا داشته باشیم.

 

آشنایی با هیوندای توسان ۲۰۱۲

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

نسل دوم شاسی‌بلند توسان در میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به ایران رسید و با دو نام توسان و ix35 عرضه شد. با گذشت بیش از ۱۰ سال از زمان تولید این مدل از توسان، همچنان خودرویی با بازار دست‌دوم مناسب است که با تکیه‌بر پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۷۶ اسب بخاری خود، نیازهای مالکانش را به‌خوبی برطرف می‌کند. نکته قابل‌توجه در خرید این خودرو تجهیز آن به آپشن‌های گوناگون است که در زمان عرضه، توجه زیادی را به خود جلب کرد. بهره‌مندی از طراحی گیرا، سطح خوب امکانات و استهلاک پایین برگ برنده توسان در برابر رقبا بود.

آشنایی با بستیون T77 2023

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

محصول تازه بستیون سال ۲۰۱۹ دیده به جهان گشود و امروزه با نام مدل ۲۰۲۳ در کشور عرضه می‌شود. واردکننده این خودرو، بهمن موتور، محسوب می‌شود که برای عرضه T77، شرکت تازه «بی ام کارز» را تاسیس کرده است. این شاسی‌بلند ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با تکیه‌بر طراحی به‌روز، امکانات گسترده کابین، تجهیزات ایمنی جدید و خدمات‌پس از فروشی که یک خودروی نو می‌تواند از آن بهره‌مند شود، می‌تواند رقیبی چالش برانگیز برای مدل‌های کارکرده باشد اما آیا واقعا ارزش خرید خواهد داشت؟

 

مقایسه طراحی بستیون T77 و هیوندای توسان

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

از محصول کارکشته کره‌ای شروع می‌کنیم. هر چند طراحی توسان قاعده‌مند است اما شکی در آن نیست که تکراری و از مد افتاده شده است. مدل‌های جدیدتر از ۲۰۱۴ این خودرو به‌لطف فیس‌لیفت‌های متعدد چهره دلپسندتری پیدا کردند اما نسخه ۲ میلیاردی این خودرو به یک دهه گذشته تعلق دارد. نمای جلو میزبان المان‌های محصولات گذشته هیوندای مانند خطوط مرکزگرای روی کاپوت و سپرها، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره و مه‌شکن آشنای هیوندای شده است. نمای جانبی صاف و یکدست طراحی شده است؛ تنها نکته خاص آن را می‌توان گلگیرهای پلاستیکی دانست که تا عقب خودرو ادامه دارد و به زیرسپر می‌رسد. حجم‌پردازی سپر و صندوق شیب‌دار عقب مناسب و هدفمند است و برخلاف خودروهای چینی حس اضافه‌بودن خطوط را به کاربر نمی‌‌رساند.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

در سوی دیگر، بستیون با نگاه به المان‌های رایج ۵ سال گذشته طراحی شده است و هر چند می‌توانست به‌روزتر هم باشد، اما در مقایسه با توسان جذاب‌تر به نظر می‌رسد. مش گرافیکی کرومی جلوپنجره و ورودی هوای کنار سپر، طراحی عضلانی‌تر بدنه به‌همراه خطوط استخوانی روی کاپوت و چراغ‌های جدید نمایی دلچسب‌تر را خلق می‌‌کنند. نمای جانبی این خودرو با همان روند طراحی شده و تنها می‌توان به گلگیرها هم‌راستا با زیرسپر جلو و عقب، نوار کرومی روی گلگیر و رنگ‌آمیزی سیاه پشت ستون C اشاره کرد. متاسفانه قسمت عقب گیرایی چهره این خودرو را ندارد شاهد یک طراحی متداول هستیم که شامل یک چراغ کشیده، شیشه شیب‌دار و اسپویلر سقفی و زیرسپر غیرفلزی بزرگ می‌شود. تنها المان متمایز این قسمت، حجم‌پردازی شکسته و عضلانی سپر و طراحی تازه چراغ‌های مه‌شکن عقب است.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

با وجود اینکه بخش عقب T77 سردرگم طراحی شده است اما باور داریم طراحی تازه و عضلانی آن بیشتر موردپسند خریداران ایرانی است.

 

مقایسه پیشرانه بستیون T77 و هیوندای توسان

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر هیوندای ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ تیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌شود اما نمی‌توان از آن انتظار عملکرد آفرود داشت. از آنجا که با یک شاسی‌‌بلند طرف هستیم، نمی‌توان انتظار راندمان نرم یک سدان را از آن داشت و این جهت خشک به‌نظر می‌رسد. با این همه، توسان سواری یکدستی را ارائه می‌دهد که در مصارف شهری خوب و مناسب به نظر می‌رسد اما توانایی انجام مانورهای سنگین و شتابگیری خیره‌کننده‌ای ندارد.

فرمان‌پذیری مناسب، ترمزهای خوب و تعویض دنده‌های مناسب و به‌موقع باعث می‌شود که به‌جز دید نه‌چندان کافی راننده نسبت‌به اطراف خودرو، نتوان خرده دیگری از این کراس‌اوور کره‌ای گرفت.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

بستیون T77 خودرویی ۱۶۶ اسب بخاری و ۲۵۸ نیوتن متری به شمار می‌رود که به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر خود تکیه کرده است. قدرت این موتور از طریق جعبه‌دنده ۷ سرعتی دوکلاچه‌ی تر خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که گشتاور بیشتر این خودرو را هم توجیه می‌کند؛ تعویض دنده‌های آن نرم و مناسب هستند اما سرعت DSG فولکس‌واگن را ندارد. دید راننده در این خودرو بهتر از توسان ارزیابی می‌شود اما مانند رقیب کره‌ای خود، عاری از توانایی‌های آفرودی است و می‌تواند سواری شهری مناسبی را ارائه دهد.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

هدف از طراحی هیچ‌کدام از این دو خودرو سرعت بالا، آفرود یا مانورپذیری بالا نبوده و صرفا خودروهای شهری بلندقامت هستند. توسان به کم‌استهلاک بودن و فراوانی قطعات شناخته می‌شود و بستیون هم خدمات پس‌ازفروش شرکتی دارد. کیفیت نهایی سواری T77 زمانی مشخص می‌شود که چند سال کار کند؛ اما فعلا خودرویی تازه است و عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارد.

 

مقایسه امکانات بستیون T77 و هیوندای توسان

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

توسان در زمان عرضه، خودرویی با آپشن‌هایی فراوان به شمار می‌رفت. بهره‌مندی از صندلی‌های برقی، ۲ کیسه‌هوا، شیب‌سنج،کروز کنترل، حالت رانندگی اقتصادی، حسگر برخورد عقب و فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، چراغ‌های خودکار، فرمان برقی، نمایشگر مرکزی ۶.۵ اینچی (سفارشی) و دوربین دید عقب باعث می‌شد توسان جای خود را در دل بسیاری باز کند. نسخه به‌اصطلاح فول این خودرو به آپشن‌های دیگری چون ۴ کیسه‌هوا دیگر، سیستم تهویه دوگانه خودکار، ورود بودن کلید، استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی، سانروف پانوراما، آینه‌های برقی تاشو، ESP و TCS، کنترل سرعت در شراشیبی و… مجهز بود.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

با این وجود وقتی صحبت از آپشن باشد، حتی توسان کره‌ای هم در برابر خودروهای چینی کم می‌آورد. بستیون T77 به مجموعه‌ گسترده‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز شده است که از میان آن‌ها می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سرعت سرعت در شیب و ایستایی خودرو در سربالایی، ESP و TCS، دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، حسگر برخورد از جلو و عقب، حسگر باد تایر و خواب‌آلودگی راننده، توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری هوشمند، اتوهولد، چراغ خودکار، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان برقی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مرکزی و نمایشگر روبه‌روی راننده، دوربین دید عقب، ۶ کیسه‌هوا، ورود بدون کلید و… اشاره کرد که همه به‌صورت استاندارد در آن قرار گرفته‌اند و برخلاف توسان، دیگر خبری از نسخه نیمه‌فول و فول نیست.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

بنابراین هر چند توسان فول هم امکانات مناسبی دارد اما بستیون به‌روزتر و پر امکانات‌تر از هیوندای است و کابین جذاب‌تری هم دارد.

 

قیمت و نتیجه گیری

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

بستیون T77 هیوندای توسان خودروهایی هستند که با هدف یکسانی به بازار عرضه شده‌اند؛ هر دو کراس‌اوورهای سایز متوسط شهری با محدوده قیمت ۲ تا ۲.۲ میلیارد تومان هستند که با ارائه امکانات درخور، راندمان شهری مناسب و پیشرانه بی‌دردسر می‌خواهند زندگی مشتریانشان را راحت‌تر کنند.

با 2 میلیارد تومان چی بخریم؟ بررسی و مقایسه بستیون T77 در برابر هیوندای توسان

هر چند بستیون هنوز آزمون خود را در بازار پس نداده است و نمی‌توان از آینده بازار دست‌دوم، راندمان و کیفیت ادوات آن در درازمدت با اطمینان سخن گفت اما به‌عنوان یک خودروی تازه و به‌روز خوب ظاهر شده است. در نقطه مقابل، هیوندای توسان چیزی برای پنهان‌کردن ندارد و عملا تمام ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن بر مشتریان ایرانی روشن شده است و از همین جهت، طرفداران زیادی هم دارد. شاسی‌بلند بستیون خودرویی به‌روزتر، زیباتر و پر امکانات‌تر است درحالی‌که توسان می‌تواند برای راننده خود همراهی مطمئن باشد.

مقالات مرتبط:

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا