هاست پرسرعت
خودرو

تجربه رانندگی با شورولت سیلورادو برقی RST؛ فقط باتری و دیگر هیچ!

تجربه رانندگی با شورولت سیلورادو برقی RST؛ فقط باتری و دیگر هیچ!

برای اولین بار فرصت نشستن پشت فرمان وانت پیکاپ برقی شورولت سیلورادو برقی تیپ RST فراهم شده اما آیا این خودرو می‌تواند انتظارات مشتریان را برآورده سازد؟
تجربه رانندگی با شورولت سیلورادو برقی RST؛ فقط باتری و دیگر هیچ!

سیلورادو برقی کار خود را به خوبی انجام خواهد داد. این محصول تازه‌نفس قول داده شعاع حرکتی قابل‌توجهی داشته باشد و از برخی ترفندها برای بهبود کارایی خود سود ببرد. همچنین وانت بدون آلایندگی شورولت می‌تواند از قدرت کافی برای بکار انداختن ابزارهای برقی و حتی لوازم منزل برخوردار باشد؛ اما واضح است که چنین توانایی‌هایی با قیمت بالا همراه می‌شوند.

وزن وانت موردبحث به حدود ۴۰۸۲ کیلوگرم می‌رسد و سواری آن حداقل در تریم RST باب میل نیست. کابین خودرو نیز هم در حد و اندازه‌های یک وانت پیکاپ ۱۰۰ هزار دلاری ظاهر نمی‌شود. با این پول مطمئن نیستیم که شورولت سیلورادو برقی بتواند انتظارات را برآورده سازد. البته به نظر می‌رسد رقابت در این کلاس فشرده باشد و محصول جدید شورولت نیز به خاطر توانایی‌های خود نظر افراد زیادی را جلب کند. سیلورادو بدون آلایندگی اولین وانت پیکاپ برقی جنرال موتورز است که می‌خواهد مأموریت‌های واقعی را انجام دهد. تعداد محدودی از نمونه‌های پایه این خودرو یعنی تریم WT راهی خیابان‌ها شده‌اند و شورولت هم‌اکنون مدل لوکس RST را معرفی کرده که پر از تجهیزات گوناگون و سطح بالاست. ابتدا بهتر است ببینیم نقاط قوت این خودرو چیست چراکه مشخصات فنی آن نظرات را جلب می‌کند.

باتری ۲۱۳.۷ کیلووات ساعتی خودرو اگرچه رقم قابل‌توجهی است اما ظرفیت قابل استفاده آن حدود ۲۰۴ کیلووات ساعت خواهد بود. همین منبع انرژی بزرگ جزو اصلی پازل است. به منظور متقاعد کردن خریداران برای انتخاب یک وانت برقی شما باید شعاع حرکتی مناسب و توانایی شارژ سریع را ارائه کنید. این باتری هر دو مورد را تأمین می‌کند به گونه‌ای که امکان استفاده از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی وجود دارد. شعاع حرکتی ۷۰۸ کیلومتری آن از همه رقبا بیشتر است. سیلورادو برقی همچنین ۷۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۶۴ نیوتون متر گشتاور دارد.

باتری موردبحث مشکلات مربوط به حمل بار و تریلر وانت شورولت را نیز حل می‌کند. انتظار می‌رود شعاع حرکتی تمامی وانت‌های برقی در زمان حمل بارهای سنگین به نصف کاهش یابد. البته حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو به ۴۵۳۶ کیلوگرم می‌رسد که رقم بسیار خوبی است. در صورتی که برای کشیدن این میزان بار اصلاً در جایگاه‌های شارژ هم توقف نکنید بی‌شک شورولت بهترین گزینه خواهد بود. این‌گونه است که شورولت می‌خواهد مشکلات مربوط به شارژ وانت خود به همراه تریلر را حمل کند: استفاده از باتری بزرگ و شعاع حرکتی قابل‌توجه!

اما باتری موردبحث ابعاد بزرگ و وزن بالایی دارد و به همین خاطر فاصله بین محوری سیلورادو باید بیشتر باشد. این موضوع مشکلی ندارد و مدل RST از فرمان پذیری چرخ‌های عقب برای کاهش دایره گردش استفاده می‌کند؛ اما اگر از رینگ‌های عادی استفاده کنید ظاهر خودرو با توجه به طول آن خیلی جالب نخواهد بود. برای حل این مشکل شورولت رینگ‌های ۲۴ اینچی استاندارد را ارائه کرده است که البته آن‌هم با افزایش وزن همراه شده است. موتورهای برقی سنگین‌وزن نیز روی ساب فریم‌ها جا خوش کرده‌اند.

خبری هم از سیستم تعلیق بادی تطبیقی یا شوک‌های مغناطیسی برای حل مشکلات یاد شده وجود ندارد و در تمامی حالت‌های مختلف تنظیم سیستم تعلیق این وانت پیکاپ هنگام رد شدن از روی دست‌اندازها ناراحت می‌شود. در نرم‌ترین حالت نیز لرزش‌ها به کابین راه پیدا می‌کنند و اگرچه با اندکی اغماض می‌توان سواری شورولت سیلورادو برقی را پذیرفت اما هنوز خیلی خوب نیست. در حالت اسپرت نیز متوجه کوچک‌ترین ناهمواری‌ها خواهید شد. البته مشخص نیست که چرا یکی از سنگین‌وزن‌ترین وانت‌های دنیا با تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق عرضه شده است. وزن بالای سیلورادو برقی RST عملکرد آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. قطعاً قدرت ۷۵۴ اسب بخاری برای یک وانت رقم بسیار خوبی خواهد بود و زمانی که می‌خواهید سریع حرکت کنید حس هشدار دهنده وزن خودرو القا می‌شود. لانچ کنترل که به‌طور اختصاری WOW نامیده می‌شود احساس‌برانگیز است و در مجموع شتاب گیری سنگین سیلورادو حس اعتمادبه‌نفس را به راننده القا می‌کند.

اما به کابین بپردازیم که شاید به اندازه قیمت ۱۰۰ هزار دلاری وانت شورولت احساس‌برانگیز عمل نکند. صندلی‌های گرم و سرد شونده در تریم RST وجود دارند و نمایشگر بزرگ ۱۷ اینچی به همراه پشت آمپرهای ۱۱ اینچی هم عرضه می‌شوند. به لطف فاصله بین محوری زیاد، فضای پای بخش عقب کابین نیز زیاد است و کف تخت کابین به همراه سقف شیشه‌ای بزرگ باعث شده‌اند فضای دل‌نشینی وجود داشته باشد. البته ما با یک وانت پیکاپ طرف هستیم و اگر علاقه‌ای به این نوع خودرو ندارید می‌توانید جی ام سی سیرا برقی با کابینی متفاوت را انتخاب کنید. صدای بادی چیزی است که با وجود طراحی بدنه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و طبیعتاً زمانی که تصمیم بگیرید پانل موسوم به میدگیت را باز کنید بیشتر هم به گوش خواهد رسید. میدگیت پانلی در بخش عقب بدنه است که کابین را از فضای بار جدا می‌کند و کاملاً کاربردی است.

ویژگی دیگر شورولت سیلورادو برقی RST به توانایی انتقال انرژی آن به سایر ابزار و وسایل مربوط می‌شود. جنرال موتورز این ویژگی را با انتقال برق به یک کمپر بزرگ در پشت خودرو نشان داده است. به‌طور خلاصه باید گفت باتری بزرگ سیلورادو نقاط قوت زیادی دارد اما آنچه مایه تأسف است وزن بالای خودروست. البته سیلورادو تقریباً در تمامی بخش‌های کلیدی از رقبا برتر ظاهر می‌شود اما آیا این امر برای چشم بستن روی نقاط ضعفش کفایت می‌کند؟ ما فکر می‌کنیم اکثر افراد به ویژه خریداران سازمانی و ناوگانی تریم WT را از نظر وزن، سواری و هندلینگ گزینه بهتری خواهند دانست.

در تریم های فول همچون مدل تست شده RST مطمئن نیستیم که چنین اتفاقی رخ دهد. اگر خواهان یک هیولای برقی بزرگ هستید می‌توانید هامر برقی را انتخاب کنید و به زودی جی ام سی سیرا برقی نیز عرضه خواهد شد. سیلورادو برقی می‌توانست برنده باشد اما فکر نمی‌کنیم افراد زیادی ۱۰۰ هزار دلار را برای وانتی که این حس را منتقل نمی‌کند بپردازند. زمانی که بحث پرداخت چنین مبلغی برای یک خودرو مطرح می‌شود، گزینه مدنظر باید بتواند در مقایسه با رقبا و به ویژه خودروهای درون‌سوز چیز ویژه‌ای ارائه کند.

مشخصات شورولت سیلورادو برقی RST
پیشرانه دو موتور برقی، چهار چرخ محرک
باتری (کیلووات ساعت) – تخمینی ۲۰۴
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۵۴/۱۰۶۴
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۴.۵
وزن (کیلوگرم) – تخمینی ۴۰۸۲
شعاع حرکتی (کیلومتر) ۷۰۸
زمان شارژ (دقیقه) ۳۶
ظرفیت حمل بار/یدک کشی (کیلوگرم) ۶۸۰/۴۵۳۶
قیمت پایه (دلار) ۹۶,۴۹۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

حتما بخوانید : همه چیز درباره فونیکس

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا