هاست پرسرعت
خودرو

تست و بررسی تخصصی رانا پلاس

تست و بررسی تخصصی رانا پلاس

رانا پلاس، فیس لیفت خفیف رانای ایران خودرو است که با امکانات بیشتر و در دو مدل با سقف معمولی و پانوراما وارد بازار شده است. نگاهی به ویژگی‌های مهم این خودرو، تجهیزات و قوای فنی، معایب و مزایا، رقبا و ارزش خرید آن داریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مقدمه

این روزها که قیمت خودرو سر به فلک کشیده و امکان خرید خودروهای به‌روز چینی هم برای اکثر افراد جامعه وجود ندارد، یا باید به سراغ خرید خودروهای ایرانی برویم و یا خودروهای کارکردۀ قدیمی که استهلاک بالایی دارند و وضعیت لوازم یدکی آن‌ها هم مشخص نیست را انتخاب کنیم. یکی از به‌صرفه‌ترین خودروهای ایرانی جدید رانا پلاس است، خودرویی که ایران‌خودرو سال قبل آن را معرفی کرده و فیس‌لیفت رانا است.

در سال ۱۳۸۴ بود که شرکت پژو در نمایشگاه فرانکفورت از خودرویی رونمایی کرد که به همراه شریک ایرانی‌اش ساخته شده بود: یک ناچ‌بک یا همان سدان و آن چیزی نبود، جز پژو SD206 که یک روز بعد از نمایشگاه فرانکفورت در ایران به نام ۲۰۶ آریان رونمایی شد؛ اما شرکت پژو که از این نام‌گذاری بسیار عصبانی شده بود، گفت ما تمایلی به استفاده از نام‌های نژادپرستی نازی نداریم! ایران‌خودرو هم زیر بار نرفت و گفت نه آریان، نه سدان بلکه SD. این خودرو با پژو ۲۰۶ CC که نسخۀ کوپه است، شباهت زیادی دارد. در اواخر دهۀ ۸۰ در ایران پژو ۲۰۶ SD میان مشتریان محبوب شد. بعدها ایران‌خودرو که پلتفرم، موتور، گیربکس و … را آماده دید و ازآنجاکه قصد داشت جای خالی پیکان را با خودروی جدیدی پر کند، شروع به کار کرد و خودرویی با فرمول پیکان و مشابه ۲۰۶ SD ساخت.

طرح نهایی این خودرو در سال ۱۳۹۱، تأییدیه گرفت و سال بعد با نام رانا به بازار راه پیدا کرد؛ خودرویی که با دو تیپ EL و LX عرضه شد و تیپ LX آن آپشن‌های بیشتری داشت؛ اما بااین‌همه، محصول خاص و دل‌چسبی نبود. علاوه بر آن در سال ۱۳۹۸ ترمز دیسکی عقب آن هم حذف شد. تا اینکه در اواخر سال گذشته ورق برگشت و ایران‌خودرو رانا پلاس را معرفی نمود که یک فیس‌لیفت مفید و مناسب بود و این بار به‌غیراز طراحی، آپشن و امکانات و پیشرانه و کابینش هم تغییراتی داشت که به محبوبیت آن کمک زیادی کرد.

چه تغییراتی در طراحی رانا پلاس اتفاق افتاده است؟

رانا پلاس

رانا نسبت به پژو ۲۰۶ طراحی بسیار مشابهی دارد و تقریباً یک کپی ایرانی از پژو ۲۰۶ است؛ اما رانا پلاس در مقایسه با رانای اصلی پیشرفت نسبتاً خوبی داشته است.

رانا و رانا پلاس خودروهایی با طراحی پر جزئیات و عجیب‌وغریب نیستند و همۀ ما حداقل یک بار آن‌ها را در خیابان‌ها تماشا کرده‌ایم. در این مقاله به سراغ تفاوت میان رانا و رانا پلاس می‌رویم.

شما در جلوی خودرو شاهد تغییر رنگ کاسه چراغ‌ها هستید. این رنگ مشکی با تغییر کوچکی در جلوپنجره‌ها به جذابیت آن افزوده است. دستگیره در و زه جانبی که در رانا مشکی بود، در رانا پلاس هم‌رنگ بدنه شده؛ روی آیینه‌های جانبی یک نوار باریک راهنما کشیده شده و چهار قالپاق ساده با طرح جدید هم نمای تازه‌‌تری به خودرو داده است. در عقب طرح کاسه چراغ‌ها عوض شده و تقریباً نسبت به رانا زیباتر شده است. در گوشۀ در صندوق هم نوشتۀ رانا پلاس خودنمایی می‌کند.

کابین و امکانات رانا پلاس

کابین رانا پلاس

شما در طراحی کابین شاهد تحولی اندک هستید که در مقایسه با رانا کاربردی و زیباتر شده. فرمان رانا پلاس مشابه فرمان پژو ۲۰۷ است. دو صفحۀ آنالوگ که یکی سرعت‌شمار و دیگری نشان‌دهندۀ دور موتور است در صفحه‌کیلومتر دیده می‌شود. میان آن‌ها یک کامپیوتر سفری و در بالای آن چراغ‌های هشدار در صفحه‌ای ذوزنقه شکل جای گرفته است. هنگامی‌که چراغ‌ها را روشن کنید، نور نارنجی رنگی صفحه کیلومتر را روشن می‌کند. بر روی داشبورد طرح کربن زده شده که سبب جذابیت اتاق خودرو می‌شود، اما شاید با ذات چنین خودرویی همخوانی نداشته باشد. دکمۀ روشن کردن چراغ سقفی دقیقاً همانند پژو ۲۰۶ است و ای‌کاش بعد از این همه سال تغییری در آن اتفاق می‌افتاد! دکمۀ قفل درها، چراغ خطر و صندوق‌پران بر روی داشبورد است، البته تا زمانی که خودرو روشن نباشد، کار نمی‌کند. بالای دریچۀ کولر در مرکز داشبورد هم یک صفحه نمایش دیجیتال قرار دارد که تقریباً همانند پژو ۲۰۶ است.

صندلی‌ها روکش پارچۀ جیر دارند و مجهز به ایزوفیکس در عقب هستند که در پژو ۲۰۷ هم دیده می‌شود. دکمه‌های شیشه‌بالابر عقب و جلو در کنسول میانی با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد نصب شده است. محل قرارگیری شیشه‌بالابر جلو قابل قبول است، اما برای سرنشینان عقب اصلاً راضی‌کننده نیست و از صندلی‌های عقب فاصلۀ زیادی دارد و حتی ممکن است دست سرنشین عقب به کلیدها نرسد. فضای پا و سر برای سرنشینان عقب نظیر پژو ۲۰۶ است که جای تعریف ندارد، اما فضای صندوق برای خودرویی در این اندازه عالی است.

در رانا پلاس شما می‌توانید از امکاناتی چون: کروز کنترل، سنسور عقب، آیینۀ جانبی برقی، چهار شیشۀ برقی و کنسول میانی بهره ببرید.

مشخصات فنی

موتور رانا پلاس

رانا پلاس از موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتر TU5 معروف پژو سود می‌برد. ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور و یک جعبه دندۀ شش سرعته دستی دارد که می‌تواند در ۱۲ ثانیه از سکون به سرعت صد برسد و با حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ این خودرو ۱۱۰۹ کیلوگرم وزن، ۴۲۹۲ سانتی‌متر طول و ۱۶۸۴ سانتی‌متر عرض و ۱۴۵۳ سانتیمتر ارتفاع دارد. فاصلۀ دو محور آن هم ۲۴۴۵ سانتی‌متر است.

رانا پلاس از یک باک ۵۰ لیتری بهره‌مند است و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به‌طور ترکیبی ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند که عدد مناسب و قابل قبولی است.

تجربۀ رانندگی با رانا پلاس

رانندگی با رانا پلاس

اگر قبلاً رانا یا پژو ۲۰۶ سوار شده باشید، با نشستن پشت فرمان رانا پلاس تفاوت خاصی احساس نمی‌کنید، پس نباید از آن انتظار خاصی داشته باشیم.

عایق‌بندی ناچیز سبب شده شما در کابین سر و صدا بشنوید، هرچند این سر و صدا آزاردهنده نیست. ترمزهای عقب خودرو کاسه‌ای است. متأسفانه پس از سال ۱۳۹۸ ترمز دیسکی از این خودرو حذف شد و ترمز کاسه‌ای جای آن را گرفت. با این حال ترمزها راضی‌کننده‌اند. در سر پیچ‌ها سر خودرو کمی به اطراف متمایل می‌شود. اگر رانندۀ معمولی با سرعت متناسب هستید، واکنش دور موتور نسبت به‌کندی gsxr گاز شما را آزار نمی‌دهد؛ اما اگر از آن دسته رانندگانی هستید که به gsxr گاز فشار مضاعف می‌آورید، واکنش gsxr گاز کمی کند است و از پس انتظار شما برنمی‌آید. آیینه‌ها نسبت به پژو ۲۰۶ متفاوت است و به دید راننده کمک شایانی می‌کند؛ اما همچنان دید وسیع و مناسبی با آن‌ها ندارید و ای‌کاش آیینه‌های بزرگ‌تری در این خودرو به کار می‌رفت. دید ستون A به‌واسطۀ باریکی آن قابل قبول است. کروز کنترل برای خودرو‌های دنده دستی خیلی قابل استفاده نیست و بیشتر در خودروهای اتوماتیک کاربرد دارد. هنگامی‌که در صندوق را باز می‌کنید، متوجه آسیب‌هایی می‌شوید که بر روی دیوارۀ صندوق کناره چراغ دیده می‌شود. بااینکه خودروی مورد بررسی ما کمتر از ۵۰۰ کیلومتر حرکت کرده، کنترل کیفی ایران‌خودرو در موارد این‌چنینی بسیار ضعیف عمل می‌کند و چنین اشکالاتی در اکثر محصولات شرکت دیده می‌شود. حتی وقتی‌که در کاپوت را بالا می‌زنید، متوجه می‌شوید رنگ برخی از نقاط بدنه رفته و آهن‌بری نقاط از یکدیگر جدا شده که در یک خودروی صفرکیلومتر این موارد عجیب است!

در کل رانا پلاس نسبت به رانا تغییر زیادی ازلحاظ فنی ندارد و بیشتر ازنظر ظاهری و امکانات رفاهی تغییر کرده است. ازآنجاکه مالک به‌تازگی این خودرو را خریداری کرده، فعلاً استهلاکی نداشته، اما ممکن است به دلیل شباهت مشخصات فنی با پژو ۲۰۶ استهلاکی مشابه با آن داشته باشد.

نتیجه‌گیری

عکس رانا پلاس

باید بگویم رانا پلاس نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد؛ به‌طوری‌که پژو ۲۰۶ SD با آپشن‌های کمتر و طراحی قدیمی و ساده‌تر حدود ۱۰۰ میلیون از رانا پلاس گران‌تر است. اگر بخواهیم آن را با رقبای خارجی کارکرده مقایسه کنیم، کیفیت نسبتاً پایین‌تری دارد، اما خدمات پس از فروش قابل‌دسترس و لوازم یدکی ارزان‌تری دارد. همین موارد سبب می‌شود در انتخابتان حساسیت بیشتری خرج کنید تا بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. رقبای رانا پلاس عبارت‌اند از: کوییک اتومات، سمند سورن پلاس، پژو ۲۰۶ SD، برلیانس H230 دنده‌ای و اگر هزینۀ بیشتری کنید می‌توانید به سراغ شاهین G و اچ سی کراس هم بروید.

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
رانا پلاس معمولی ۲۱۵,۰۶۶,۰۰۰ ۴۷۱,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس پانوراما ۲۲۸,۵۷۸,۰۰۰ ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰

در پایان از جناب آقای بصیر کوشان بابت صرف وقت و همکاری با مجلۀ gsxr بی‌نهایت سپاسگزاریم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۴۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا