هاست پرسرعت
خودرو

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

در این مقاله اصلی‌ترین دلایل قطع و وصل شدن کولر ماشین را بررسی کرده و بهترین روش‌های رفع آن را به اطلاع شما می‌رسانیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

هنوز فصل تابستان به پایان نرسیده است و موج گرما گهگاه مهمان مناطق مختلف کشور می‌شود. در این شرایط استفاده از کولر خودرو به یک «باید» در رانندگی تبدیل شده است که زندگی در خیابان‌ها بدون آن ناممکن است؛ به‌ویژه اگر در شهرهای بزرگی چون تهران زندگی کنید. متاسفانه کیفیت پایین ساخت خودروهای امروزی بازار کشور ما تاثیر بالایی بر خرابی و نقص قطعاتی چون کولر دارد اما تنها دلیل آن نیست؛ پس در ادامه این مطلب به دلایلی خواهیم پرداخت که موجب قطع و وصل شدن کولر ماشین شما خواهند شد تا با رفع آن‌ها، تجربه بهتری از رانندگی در هوای گرم داشته باشید.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

اتمام گاز مبرد کولر

خودرو یک وسیله مصرفی به شمار می‌رود. قطعات آن هم از این قاعده مستثنی نیستند. اجزای کولر خودرو ممکن است در طی زمان یا به هر دلیل دیگری کارایی خود را از دست بدهند. اتمام عمر مفید یا خرابی قطعات داخلی سیستم سردکن خودرو می‌تواند منجر به نشتی گاز کولر شود. به‌همین دلیل نشتی گاز کولر به‌عنوان یک اتفاق نسبتا شایع شناخته می‌شود. این مسئله با شارژ دوباره مخزن گاز کولر رفع می‌شود اما پیش از آن حتما باید دلیل نشتی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. برای آشنایی بیشتر با این مسئله مقاله «علائم نشتی گاز کولر خودرو چیست؟» را مطالعه کنید.

خرابی شیر انبساط کولر هم باعث قطع و وصل شدن تداومی سیستم کولر خودرو می‌شود. اگر نقص این قطعه توسط متخصص مکانیک تایید شد، باید آن را تعویض کنید.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

نشتی گاز مبرد کولر

اگر سیستم کولر شما صدا تولید کرده و عملکرد ضعیفی را از خود نمایش می‌دهد احتمالا با مشکل نشتی یا خرابی موتور این سیستم مواجه شده‌اید. از دیگر علائم این نقیصه می‌توان به نفوذ رطوبت به سیستم کولر، کهنگی و خرابی قطعات کولر شاره کرد. دیگر علامت روشن از دست رفتن غیرعادی گاز کولر، نشت یک مایع سبز و زرد از زیر ماشین است که ادامه مسیر آن می‌تواند محل نشت را مشخص کند. برای آشنایی بیشتر با این مشکل مقاله «علائم نشتی گاز کولر خودرو چیست؟» را مطالعه کنید.

گاز مبرد اضافه

سیستم کولر به اندازه معینی از گاز کولر نیاز دارد و پر کردن بیش‌ازاندازه آن منجر به عملکرد ناقص آن خواهد شد. توجه داشته باشید که در پرکردن دوباره آن حد معین را رعایت کنید. بیش‌ازاندازه پر شدن گاز مبرد کولر می‌تواند نتایجی چون قطع و وصل شدن کولر یا گرمی باد آن را به‌همراه داشته باشد.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

خرابی کمپرسور

کمپرسور یک جزء نسبتا حساس در سیستم کولر به شمار می‌رود که درصورت نقص در فن یا همان پره‌های هوا یا کاهش فشار گاز مبرد با مشکل روبه‌رو می‌شود. از آنجا که کمپرسور نیروی محرک کولر را تامین می‌کند باید به مشکلات آن توجه جدی داشت. رفع نقیصه‌های آن هم نیازمند تخصص است پس حتما برای عیب‌یابی و رفع مشکلات آن به متخصص مکانیک مراجعه کنید. درصورتی که تمایل دارید با این بخش از سیستم کولر بیشتر آشنا شوید مقاله «کمپرسور کولر خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟» را مطالعه کنید.

انسداد مجرای هوا

همان‌طور که می‌دانید سیستم تهویه هوای خودرو و کولر آن از مجراها و لوله‌ها برای انتقال باد خنک استفاده می‌کند. با ایجاد گرفتگی در این مجموعه هوای خنک به میزان کافی به کندانسور نرسیده و درنتیجه، بیش از حد معمول گرم می‌شود؛ بنابراین حیاتی است که از باز بودن مسیرهای انتقالی اطمینان حاصل کرد.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

خرابی پره خنک کننده

پره یا فن یکی از اجزای اصلی سیستم کولر و جمع‌آوری کننده هوا به شمار می‌رود. اگر کار این بخش به‌دلیل آلودگی یا مشکلات سیستم برق خودرو با خلل مواجه شود یا حتی یکی از دو پره کارایی خود را از دست بدهد، شاهد قطع و وصل شدن کولر خواهید بود. شست‌وشوی پره‌ها، تعمیر عیب‌ها و شکستگی‌ها و عیب‌یابی تعمیر مشکلات برقی مربوط به این بخش راه مناسب راه‌اندازی دوباره آن‌ها است.

خرابی رله

رله خودرو یک قطعه الکتریکی به شمار می‌رود که در نقش یک کلید الکترومغناطیسی عمل کرده و مانع از سیم‌کشی بیش از اندازه می‌شود؛ خرابی این جزء می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن سیستم کولر شود که با تعمیر یا تعویض رله رفع می‌شود.

نقص موتور فن بخاری و کولر

اگر کولر خودروتان به‌صورت یکسره یا قطع و وصل شونده کار می‌کند احتمالا با خرابی یا نقص در موتور فن مواجه شده است. اگر موتور این فن خراب باشد باتری خودروی شما را هم بیش‌ازاندازه عادی مصرف می‌کند تا آنکه شارژ آن را تمام کند. اگر این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید حتما سلامت فن کولر را بررسی کنید و درصورتی خرابی آن، اقدام به تعویض کنید.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

تسمه یا لوله آب معیوب

اگر حجم گاز سردکن در سیستم کولر بیشتر یا کمتر میزان موردنیاز و استاندارد باشد، می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی تسمه یا شیلنگ سیستم کولر خودرو شده شود. برای رفع این ایرادات به متخصص مکانیک مراجعه کنید.

خرابی یا نقص سوئیچ چرخش پره

اگر سوئیچ فن دچار مشکل شده باشد احتمالا فن سیستم کولر اصلا روشن نخواهد شد؛ درصورت روشن شدن هم با قطعی و وصلی همراه است. در این صورت باید به متخصص مکانیک مراجعه کنید تا سوئیچ فن سیستم کولر شما را تعویض کنند.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

خرابی کندانسور

کندانسور یا چگالنده، نوعی مبدل حرارتی و یک بخش مهم از سیستم خنک‌کاری به شمار می‌رود که وظیفه سردکردن و میعان گازهای عبورکننده از خود را دارد. پس کندانسور هوای گرم درون موتور را به بیرون می‌برد. وجود مشکل در این بخش موجب افزایش دمای موتور و نهایتا قطع و وصل شدن سیستم سرمایش خواهد شد. یکی از علل نقص در کندانسور کثیفی و نشست آلودگی در پره‌های آن است که با شستن و تعویض رفع می‌شود. مشکلات کندانسور سیستم کولر یکی از اصلی‌ترین دلایل گرمای کولر به شمار می‌رود.

برای آشنایی بیشتر با عواملی که باعث گرم‌شدن باد کولر خودروی شما می‌شوند، می‌توانید مطلب «دلایل باد گرم کولر ماشین» را مطالعه کنید. اگر شما هم در این‌باره تجربه یا دانشی دارید، آن را ازطریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان gsxr در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا