جدیدترین پیکاپهای بازار ایران
جدیدترین پیکاپهای بازار ایران
در بازار خودروی کشورمان، اوضاع بخش پیکاپها بهمراتب بدتر است و از عدم تنوع شدیدی رنج میبرد. در این بازار، بخش پیکاپهای ارزانقیمت تحت سلطهٔ مدلهای فسیلشدهٔ نیسان و مزدا است و کسانی که خواهان پیکاپ مدرنتر و مجهزتری باشند نیز انتخابی جز چینیها با قیمتهای میلیاردی نخواهند داشت. بااینحال، طی چند وقت اخیر، چند پیکاپ جدید راهی بازار شده یا بزودی خواهند شد تا به این بخش بیروح و متروک کمی طراوت ببخشند؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه با جدیدترین پیکاپهای بازار ایران آشنا شویم.
مکث کلوت
قیمت دستی: ۹۸۷ میلیون تومان
قیمت اتوماتیک: ۱ میلیارد ۲۳۷ میلیون تومان
مکث موتور درواقع زیرمجموعهٔ شرکت ماموت است و پیکاپ کلوت اولین محصول آن محسوب میشود که در سال ۱۴۰۰ راهی بازار شد. کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو در اصل محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد. این پیکاپ برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ راهی بازار چین شد و سپس در سال ۲۰۲۰، شرکت دایون نسخهٔ ریبج شدهٔ آن را با نام V5 به بازار فرستاد. همچنین نسخه شاسیبلند این پیکاپ هم با همین ظاهر و ویژگیها با نام Y5 تولید میشود که آن خودرو نیز توسط شرکت ایلیا در کشورمان عرضه شده است.
کلوت در ایران با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو تحت لیسانس میتسوبیشی عرضه میشود که ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه، کلوت را به قویترین پیکاپ بازار کشور تبدیل کرده است. این پیکاپ در ابتدا گیربکس شش سرعتهٔ دستی به بازار عرضه شد اما در شهریور امسال مکث موتور فروش نسخهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک آن را هم آغاز کرد. کلوت پیکاپی دو دیفرانسیل است که در عقب از قفل دیفرانسیل بهره میبرد و ظرفیت حمل یک تن بار را دارد. نمایشگر لمسی ۹ اینچی، کروز کنترل، گرمکن آینههای جانبی، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالاییها هم ازجمله تجهیزات کلوت هستند.
زامیاد زاگرس
قیمت: نامشخص
همانطور که گفته شد، کلوت درواقع نسخه ریبج شده پیکاپ فودی F22 است و عجیب اینکه زامیاد قصد دارد همان F22 را با نام زاگرس در ایران عرضه کند. اینکه چرا باید یک پیکاپ توسط دو تولیدکننده در کشورمان عرضه شود سؤالی است که احتمالاً هیچکس جواب آن را نمیداند. درهرحال، فودی همان شرکتی است که زامیاد سالها است با آن همکاری دارد و از اتاق پیکاپهای آن برای مدلهای شوکا و پادرا که بر اساس نیسان آبی ساخته شده بودند استفاده میکرد. حدود سه سال است که زامیاد قصد عرضه F22 را دارد اما این پروسه آنقدر طولانی شد که مکث موتور زودتر کلوت را راهی بازار کرد آنهم درحالیکه پروژهٔ کلوت بعد از زاگرس آغاز شده بود. زاگرس آخرین بار اوایل آبان امسال در نمایشگاه حملونقل تهران دیده شد و زامیاد خبر از عرضهٔ آن در آیندهای نزدیک داد.
هرچند زاگرس و کلوت در ظاهر و داخل تقریباً بهطور کامل باهم یکسان هستند اما در بخش فنی تفاوتهای مهمی بین آنها دیده میشود زیرا زامیاد قصد دارد این پیکاپ را با پیشرانههای بنزینی و دیزلی به بازار عرضه کند. پیشرانهٔ بنزینی زاگرس برخلاف کلوت، یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی است که در کاپرا ۲ و آمیکو آسنا هم به کار رفته و ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخه دیزلی این پیکاپ هم با یک پیشرانه ۲ لیتری توربو ارائه خواهد شد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد و برخلاف کلوت، خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده اما با توجه به سطح پایینتر قوای محرکه نسبت به کلوت، قیمتی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای آن پیشبینی میشود که در این صورت میتواند سهم مناسبی از بازار پیکاپهای کشور را به خود اختصاص دهد.
زامیاد کارون
قیمت: ۴۹۹ میلیون تومان
زامیاد ۲۴ یا همان نیسان آبی خودرویی نامیرا در صنعت خودروسازی کشورمان محسوب میشود! این وانت از سال ۱۳۴۹ در ایران بدون تغییر چندانی در حال تولید است اما زامیاد از اواخر دههٔ ۸۰ شمسی، با استفاده از اتاق وانتهای شرکت فودی، مدلهای جدیدی از نیسان آبی را با نامهای شوکا و پادرا به بازار فرستاد که هردو ناموفق بودند. سپس در سال ۱۴۰۰، مدل پادرا پلاس با اتاقی جدیدتر به بازار آمد و در تیرماه امسال نیز زامیاد مدل دو کابین کارون را معرفی کرد. این وانت درواقع نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس محسوب میشود و همچنان بر اساس شاسی نیسان آبی ساخته شده است.
اتاق کارون از وانت فودی F16 گرفته و روی شاسی نیسان نصب شده است. این یعنی کارون همچنان از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی تنفس طبیعی قدیمی با تنها ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود. بااینحال، ظرفیت بار کارون ۱۶۲۰ کیلوگرم اعلام شده که از تمام وانتهای دو کابین بازار کشور بیشتر است. اواخر مرداد امسال، زامیاد برای اولین بار اقدام به فروش این پیکاپ با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان کرد. در حال حاضر نیز کارون با قیمت ۴۹۹ میلیون تومان، پس از وانت کارا (مزدا)، ارزانترین وانت دو کابین بازار کشور محسوب میشود.
کینگلینگ تاگا
قیمت: نامشخص
شرکت نوپایی بنام صنایع خودروسازی پادرا در اوایل تیرماه امسال پیکاپ تاگا را در ایران رونمایی کرد. این پیکاپ محصول یک شرکت چینی بنام کینگلینگ موتورز است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و کار خود را با مونتاژ محصولات تجاری ایسوزو آغاز کرد. رفتهرفته کینگلینگ به بازوی فروش ایسوزو در چین تبدیل شد و هماکنون ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت ژاپنی است. پس از سالها مونتاژ محصولات ایسوزو، کینگلینگ در سال ۲۰۱۷ پیکاپ تاگا را بهعنوان اولین محصول با برند خودش معرفی کرد. این پیکاپ بر اساس نسل قبلی ایسوزو D-Max ساخته شده و از لحاظ فنی و تکنولوژی بشدت مبتنی بر پیکاپ ایسوزو است. در ژانویهٔ ۲۰۲۱ نیز کینگلینگ نسخهٔ جدیدی از پیکاپ خود را با نام تاگا H معرفی کرد. پادرا دیزل قصد دارد همین نسخهٔ جدید تاگا H را در ایران عرضه کند که از لحاظ طراحی، کابین و تجهیزات یک سر و گردن از تمام همتایان چینی خود در کشورمان بالاتر قرار میگیرد.
این پیکاپ درواقع نسخهٔ چینی ایسوزو D-Max محسوب میشود و پادرا دیزل نیز بسیار روی بهرهمندی تاگا از تکنولوژی ایسوزو تأکید دارد تا از این موضوع بهعنوان یک برگ برنده در برابر دیگر رقبای چینی حاضر در بازار کشور استفاده کند. تاگا با دو پیشرانه شامل ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۳ لیتری توربودیزل چهار سیلندر با ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه خواهد شد. انتقال نیروی هردو موتور هم فعلاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما قرار است بهزودی گیربکس اتوماتیک هم برای آن ارائه شود. هنوز قیمت تاگا برای عرضه در ایران اعلام نشده اما با توجه به سطح تجهیزات و قوای محرکه، قطعاً بیش از یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
فوتون تونلند فیسلیفت
قیمت: ۱ میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان
ایرانخودرو از اواسط دهه ۹۰ شمسی عرضه پیکاپ فوتون تونلند را آغاز کرد. این پیکاپ در آن سالها به خاطر اشتراک پلتفرم با تویوتا هایلوکس و قیمت گرانتر، در بازار ایران در سطح بالاتری نسبت به وانتهایی مثل کاپرا و دانگفنگ ریچ قرار میگرفت؛ اما با ورود رقبای جدیدی به بازار همچون آمیکو آسنا و کیامسی T8، ایرانخودرو نیز باید تونلند را ارتقاء میداد تا بتواند با این پیکاپهای تازهنفس و مجهزتر رقابت کند. به همین دلیل، این شرکت در جریان نمایشگاههای سال جاری، نسخهٔ فیسلیفت تونلند را به نمایش درآورد و فروش آن را از نیمهٔ اول امسال آغاز کرد. این نسخهٔ فیسلیفت برای اولین بار توسط فوتون در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی شده بود.
تونلند فیسلیفت علاوه بر چهرهٔ جدید، از تجهیزات بیشتری هم بهره میبرد و کابین مدرنتری دارد. ایرانخودرو این پیکاپ چینی را با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربودیزل ساخت کامینز عرضه میکند که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و قویترین پیکاپ دیزلی بازار محسوب میشود. انتقال نیروی این موتور اما از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. حدود یک سال پیش گزارشاتی در مورد عرضهٔ نسل جدید تونلند در کشورمان هم مطرح شد اما تا به امروز خبری از این خودرو نیست.
آریسان ۲
قیمت: ۲۸۵ میلیون تومان
آریسان در سال ۱۳۹۴ بهعنوان جایگزین وانت پیکان به بازار عرضه شد اما این وانت ارزانقیمت که بر اساس پژو روآ ساخته شده بود و از پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری OHV پیکان با انتقال قدرت محرک عقب استفاده میکرد، به دلیل مشکلات متعددی مثل ضعف شاسی و کیفیت پایین قوای محرکه نتوانست چندان موفق عمل کند. به همین دلیل، ایرانخودرو در سال ۱۳۹۹ به تولید آریسان پایان داد و پروژهٔ توسعهٔ نسخهٔ جدید آن را آغاز کرد. این نسخهٔ جدید که با نام آریسان ۲ شناخته میشود، چند ماه پیش رونمایی شد و بهتازگی فروش آن با قیمت ۲۸۵ میلیون تومان آغاز شده تا پس از پراید ۱۵۱، ارزانترین وانت بازار کشور لقب گیرد.
تغییر مهم آریسان ۲ تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ XU7 پژو ۴۰۵ است که ۹۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد و نسبت به موتور قبلی با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور قویتر است. همچنین نیروی این موتور بجای عقب به چرخهای جلو منتقل میشود. این یعنی حالا آریسان ۲ به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده که برای یک وانت چندان ایدهآل به نظر نمیرسد. حداکثر ظرفیت بار این خودرو با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم و ظرفیت بار خالص آن ۶۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.