هاست پرسرعت
خودرو

شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور در ایران، روی شاهین پلاس نصب می‌شود. این خودرو مجهز به گیربکس ۵ سرعته ساخت داخل خواهد بود.

در مطالب متنوع منتشر شده در gsxr، بارها به نارسایی موتور در شاهین اشاره کردیم. از دیدگاه نگارنده، یک نمونه ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی بهترین گزینه برای این خودرو معرفی شد؛ چراکه مدل‌های مشابه ساخت چین و دیگر کشورهای آسیایی، با چنین شرایطی در بازار جهانی به موفقیت رسیدند.

اصولا نصب موتور توربوشارژ برای خودروهای اقتصادی با ابعاد کوچک، چالش‌هایی برای تولیدکننده و خریدار ایجاد می‌کند. برای مشتریان کلاس سدان کوچک، قیمت نهایی، مصرف سوخت و هزینه استهلاک، بیشترین اهمیت را دارد. به همین دلایل، موتور ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، به دلیل تعمیرات ساده و تولید آسان‌تر نسبت به نمونه‌های توربو شارژ، مورد توجه سازندگان سدان‌های کامپکت اقتصادی است.

کابین شاهین

از ابتدا مشخص بود که اضافه شدن توربوشارژ به پیشرانه ساینا –تیبا تصمیمی عجولانه و فاقد منطق مهندسی است. ظاهرا، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت موتور جدید، گرفته شد تا محرک شاهین، خلق شود. سایپا ادعا کرد، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر برای این خودرو فراهم شده است؛ اما زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاهین، آمار فنی منتشر شده توسط شرکت سازنده را زیر سوال برد.

امروز در همایش مگاموتور (زیرمجموعه سایپا) موتور و گیربکس جدید رونمایی شد. این تجهیزات، مخصوص شاهین هستند و پیشرانه مذکور، روی شاهین اتوماتیک نیز ارائه می‌شود. از مجموع اخبار موجود می‌توان نتیجه گرفت استفاده از گیربکس CVT تحت لیسانس شرکت پانچ بلژیک، منتفی است و جعبه دنده ساخت DAE  چین، روی شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد. سایپا ادعا می‌کند که جعبه‌دنده چینی با فناوری آیسین ژاپن تولید شده و به ایران وارد می‌شود.

سایپا شاهین نمای عقب

یکی از عجیب‌ترین موارد فنی که در موتور شاهین وجود داشت، استفاده از ساختار ۲ سوپاپ برای هر سیلندر بود که منسوخ شده و دور از فناوری روز به نظر می‌رسید. این شرایط، خصوصا برای موتور توربوشارژ، عجیب و سوال‌برانگیز بود. احتمالا به همین دلیل موتور جدید شاهین پلاس، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است.

موتور ۱۵۸۷ سی‌سی برای شاهین پلاس، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب در ۵۸۰۰ و ۴۲۰۰ دور بردقیقه حاصل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو با گیربکس جدید ۵ سرعته دستی، ۷ لیتر در صد کیلومتر و هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عنوان شده است. وزن خالص شاهین پلاس با تجهیزات مذکور، ۱۲۶۰ کیلوگرم خواهد بود و تفاوت چندانی با شاهین اصلی، نخواهد داشت.

سایپا شاهین

شرکت سازنده ادعا می‌کند پروژه پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شده و براساس دانش فنی منتقل شده از همکاری سال‌ها قبل سایپا –سیتروئن، به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشت، گروه خودروسازی سایپا توانست به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود به نام ME16 دست یابد.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا