هاست پرسرعت
خودرو

توضیحات ایران خودرو درباره حذف هواکش کاپوت پژو ۲۰۷

توضیحات ایران خودرو درباره حذف هواکش کاپوت پژو ۲۰۷

شرکت ایران خودرو توضیحاتی در خصوص حذف هواکش روی کاپوت پژو ۲۰۷ ارائه داد.

به گزارش gsxr، هواکش روی کاپوت (هود کاپوت) به عنوان یکی از المان‌های جذاب در طراحی خودروهای اسپرت بشمار می‌رود. جدای از بحث زیبایی این دریچه‌ها عموما به دلیل خنک کاری محفظه موتور خودرو و یا تأمین هوای داخل کابین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توضیحات ایران خودرو درباره حذف هواکش کاپوت پژو ۲۰۷

در روزهای گذشته تصاویری از خط تولید محصول ۲۰۷ منتشر شده که نشان می‌دهد نمونه‌های جدید تولید شده از این خودرو بدون هواکش روی کاپوت هستند. یکی از جلوه‌های تمایز خانواده محصول ۲۰۶ و ۲۰۷ نسبت به سایر خودروهای ایرانی استفاده از این دریچه بوده و حس اسپرتی را در نگاه اولیه به خودرو ایجاد می‌کرد. انتشار این تصاویر بازخوردهای منفی بسیاری ایجاد کرد و این شائبه پیش آمد که ایران خودرو در جهت کاهش هزینه‌های تولید اقدام به این کار کرده است.

ایران خودرو نیز در جوابیه‌ای نسبت به این اقدام توضیحاتی را ارائه کرده است. در توضیحات ایران خودرو آمده است: جابه‌جایی هواکش از روی درب موتور محصول پژو ۲۰۷ بر اساس الزامات استاندارد ۸۵ گانه و به منظور اجرای استاندارد حفاظت از عابر پیاده و حذف اجسام سخت و برآمده روی در موتور اعمال شده است.

در محصولات خانواده ۲۰۷، با اعمال استاندارد حفاظت از عابر پیاده، محل عبور هوا مانند محصول رانا به صورت شبکه‌ای بر روی حصیری زیر شیشه جلو در نظر گرفته شده است.

براساس استاندارد حفاظت از عابر پیاده، حذف زائده‌های روی سطح درب موتور الزامی است، زیرا فرض بر این است که در برخورد سپر جلو با پای عابر پیاده، عابر باید روی سطح درب موتور پرتاب شود و هر گونه زائده و برجستگی روی در موتور باعث‌ صدمه به ناحیه سر می‌شود و به همین دلیل دریچه روی درب موتور ۲۰۷ جابه‌جا شده است.

فرآیند اصلاحات طراحی در سایر محصولات ایران خودرو از جمله اصلاحات سپر خودروهای پارس و دنا نیز در حال پیاده‌سازی بوده و تا انتهای سال تمامی خودروهای تولیدی می‌بایست استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت نمایند.

نکته مبهم در چنین استانداردی این است که اگر صرف وجود یک هواکش روی کاپوت باعث کاهش ایمنی خودرو می‌شود، چرا چنین خودروهایی در دنیا هنوز تولید شده و امتیازات ایمنی خوبی نیز دریافت می‌کنند. به عنوان مثال سوبارو WRX باوجود هواکش روی کاپوت بالاترین امتیاز ایمنی یعنی Top Safety Pick+ در سال ۲۰۲۲ را از IIHS دریافت کرده است.

سوبارو WRX باوجود هواکش روی کاپوت بالاتری امتیاز از IIHS را دریافت نموده است
سوبارو WRX باوجود هواکش روی کاپوت بالاتری امتیاز از IIHS را دریافت نموده است

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۳۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا