هاست پرسرعت
خودرو

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

با هایپرکاری که برای بخش زیادی از جامعه قابل خریداری است آشنا شوید: شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07. شاید فقط این شورلت باشد که می‌تواند پرفورمنس بالا با سطحی فوق‌العاده از شتاب، ترمز گیری و چسبندگی جانبی را در اختیار صدها هزار نفر قرار دهد. اولین تجربهٔ رانندگی ما با Z06 با نسخهٔ کانورتیبل بود اما این یکی ۴۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد، به رینگ‌های فیبر کربنی سبک‌وزن مجهز است که حدود ۴.۵ کیلوگرم وزن غیر فنر سوار هر گوشه از خودرو را کم می‌کند و بجای لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S ZP از نمونه‌های پایلوت کاپ ۲ R ZP بهره می‌برد که تغییر مهمی است.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

مجموع این تغییرات، عملکرد Z06 در پیست Figure-8 را از ۲۲.۷ ثانیه و میانگین شتاب جانبی ۰.۹۳ جی به تنها ۲۱.۸۵ ثانیه و شتاب جانبی ۰.۹۹ جی رسانده است. در تایم دوم صدم ثانیه را هم ذکر کردیم تا نشان دهیم Z06 رکورد این پیست را شکسته است زیرا رکورددار قبلی، مک‌لارن سنای یک میلیون دلاری با تایم ۲۱.۹۰ ثانیه بود. البته متأسفانه این رکورد تنها چند دقیقه دوام آورد زیرا یک مک‌لارن دیگر یعنی ۷۶۵LT اسپایدر با قیمت ۴۹۰ هزار دلاری، ۲۰۵ کیلوگرم وزن کمتر و لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R پس از کوروت راهی همین پیست شد و آن را ۰.۰۵ ثانیه سریع‌تر از Z06 طی کرد.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

در خط مستقیم اما Z07 کوپهٔ ما کمی از همتای کانورتیبل خود عقب افتاد و ۴۰۰ متر را ۰.۲ ثانیه دیرتر طی کرد. افرایش داون‌فورس ناشی از پکیج ۱۰,۴۹۵ دلاری کربن آئرو همین‌طور لاستیک‌های چسبنده‌تر ممکن است دلیل این اختلاف جزئی باشد اما Z07 کوپه در آزمایش چسبندگی جانبی با ثبت عدد ۱.۱۶ جی جبران کرد درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ کانورتیبل ۱.۱۰ جی بود. این چهارمین چسبندگی بالایی است که تاکنون ثبت کرده‌ایم. پورشه ۹۱۱ GT3 با ۱.۱۹ جی و مک‌لارن ۷۶۵LT با ۱.۱۷ جی خودروهایی هستند که چسبندگی بیشتری نسبت به Z06 داشته‌اند.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

عجیب اینکه کوروت C7 گرند اسپرت هم با ۱.۱۸ جی بالاتر از Z06 جدید قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که شورلت هنگام معرفی این خودرو اظهار داشت ممکن است Z06 جدید نتواند تمام لپ تایم‌هایی که توسط بهترین کوروت‌های موتور جلو ثبت شده را شکست دهد اما ازآنجایی‌که آن خودروها بشدت به لاستیک‌ها متکی بودند، فقط برای یک یا دو دور می‌توانستند اوج پرفورمنس خود را ارائه کنند اما تعادل بهتر C8 به دوام لاستیک‌های آن کمک می‌کند و بنابراین میانگین لپ تایم‌های آن بهتر خواهد بود. بااین‌حال، از دید ما، Z06 با پکیج Z07 در تیپ سبک‌تر ۱LZ ممکن است بتواند رکورد پیست Figure-8 را از مک‌لارن پس بگیرد.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

کوروت Z06 Z07 در ترمز گیری هم عالی است. این ماشین با ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ و قدرتمند از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در تنها ۲۸.۹ متر متوقف شد که ۱.۲ متر از نسخهٔ کانورتیبل بهتر است و فاصلهٔ زیادی با مسافت توقف ۲۸.۳ متری ۷۶۵LT ندارد. برای مقایسه، بهترین توقف در بین همهٔ خودروهای تولیدی که آزمایش کرده‌ایم را پورشه ۹۱۱ GT2 RS با ۲.۴ متر مسافت کمتری نسبت به کوروت داشته است.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

هنگام رانندگی نیز ما بشدت تحت تأثیر این کوروت جدید قرار گرفتیم و از چسبندگی بالای آن شگفت‌زده شدیم. این باعث افزایش اعتمادبه‌نفس راننده و همین‌طور سرعت در هنگام ورود به پیچ‌ها می‌شود. ترکیبی از قدرت بالای پیشرانه با گشتاور وحشیانهٔ کمتر نیز هنگام شتاب گیری‌های تهاجمی برای خروج از پیچ‌ها باعث کاهش قابل‌توجه بیش‌فرمانی می‌شود. پشت غربیلک فرمان خودرو gsxr‌های تعویض دندهٔ خوب و زیبایی تعبیه شده اما برنامه‌ریزی تعویض دنده‌های گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه آن‌قدر هوشمندانه انجام گرفته که نیازی به آن‌ها نخواهید داشت به‌جز برای اینکه در تونل‌ها چندین دنده معکوس دهید تا فریاد اگزوزها فضا را پر کند

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

کوروت خصوصاً در کنار پورشه‌هایی که همیشه با آن‌ها مقایسه می‌شود خودروی بزرگی است و ۳۵۷ لیتر فضای بار را در اختیار راننده قرار می‌دهد که می‌توان پانل سقف را در آن قرار داد. همچنین ازآنجایی‌که سوپرکار شورلت از فیبر کربن ساخته نشده و امکاناتی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و عایق‌های صدا را ارائه می‌کند، از خودروهای هم‌اندازه‌ای مثل مک‌لارن سنگین‌تر است؛ بنابراین، در پیست‌های بزرگ‌تری از Figure-8 ما، لپ تایم Z06 از این سوپرکارهای سبک‌تر یا قوی‌تر بیشتر خواهد شد ولی همان‌طور که اشاره شد، ممکن است بتوان این اختلاف را با انتخاب یک Z06 سبک‌تر و ساده‌تر کاهش داد.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

این کار نه‌تنها پرفورمنس خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه به ‌حساب بانکی خریدار هم کمک می‌کند زیرا یک کوروت Z06 Z07 از تیپ پایهٔ ۱LZ با قطعات فیبر کربنی رنگ‌شده بجای رنگ نشده، تنها ۱۳۷,۱۸۰ دلار قیمت دارد که ۲۷,۶۲۵ دلار کمتر از خودروی ما و حدود یک‌سوم قیمت مک‌لارن ۷۶۵LT است. البته در این صورت، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کوروت Z06 یعنی راحتی در رانندگی‌های روزمره از بین می‌رود. در این ماشین، وقتی کمک‌فنرهای مغناطیسی روی حالت تور قرار داده شود، راحتی سواری تقریباً از هر سوپرکار یا هایپرکار دیگری بهتر خواهد بود. این ویژگی، کوروت Z06 را به خودروی عجیبی تبدیل کرده است زیرا رانندگی با آن در تمام جاده‌ها به اندازهٔ پیست لذت‌بخش است.

پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

مشخصات فنی شورلت کوروت Z06

Chevrolet Corvette Z06 Z07

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۳ میلی‌متر
طول ۴,۷۲۲ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۷۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۴۰ به ۶۰ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۳۵۷ لیتر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه
توقف از ۹۶ ۲۸.۹ متر
شتاب جانبی ۱.۱۶ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۱.۹ ثانیه
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۲۷,۱۸۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۶۴,۸۰۵ دلار

 

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا