هاست پرسرعت
فناوری

هویت سازنده بیت‌کوین همچنان پنهان ماند

هویت سازنده بیت‌کوین همچنان پنهان ماند

دادگاه عالی لندن روز پنجشنبه در پی محاکمه‌ای که به درخواست «اتحادیه ثبت اختراع آزاد رمزارز» (کوپا-COPA) برگزار شد، اتحادیه‌ای غیرانتفاعی که اعضایش جک دورسی بنیان‌گذار توییتر را شامل می‌شود، ادعاهای دکتر رایت را رد کرد.

دکتر رایت مدعی شده بود که او ساتوشی ناکاموتو است، نویسنده‌ اوراق سفید بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ که برای اولین جهان را با رمزارز آشنا کرد. دادستان‌ها رایت را متهم کردند که در تلاش برای تعقیب قضایی توسعه‌دهندگان بیت‌کوین به‌دلیل استفاده از این فناوری، مرتکب جعل در «سطح صنعتی» شده است. 

قاضی جیمز ملور روز پنجشنبه گفت که رایت ساتوشی نیست و او دلایل کامل این تصمیمش را در تاریخ بعدی ارائه خواهد کرد.

سخنگوی کوپا گفت: «این تصمیم به‌منزله پیروزی برای توسعه‌دهندگان، کل جامعه مدل متن باز، و حقیقت است.»

 

هویت سازنده بیت‌کوین همچنان پنهان ماند
کریگ رایت، دانشمند استرالیایی علوم رایانه، که مدعی بود سازنده بیت‌کوین است‌

«دکتر رایت و حامیان مالی‌ او بیش از هشت سال در مورد هویتش به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو دروغ گفتند و از آن دروغ برای زورگویی و ارعاب توسعه‌دهندگان در جامعه بیت‌کوین استفاده کردند. این مسئله امروز با حکم دادگاه که کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو نیست، به پایان می‌‌رسد.»

سایر چهره‌های این صنعت نیز از این حکم استقبال کردند، و گفتند چنین حکمی به حفاظت از ماهیت مدل متن باز بیت‌کوین کمک خواهد کرد.

سخنگوی صرافی رمزارز کراکن (Kraken) به ایندیپندنت گفت: «ساتوشی ارزش تمرکززدایی را درک کرد و بیت‌کوین را به گونه‌ای ساخت که تحت کنترل فقط یک فرد یا نهاد نباشد.» 

«مایه خوشحالی است دادگاه شواهد فراوان قانع‌کننده‌ای را که قاطعانه مشخص می‌کند رایت ساتوشی نیست، تایید کرد.»

قاضی ملور به این نتیجه رسید که شواهد علیه دکتر رایت «فراوان و قانع‌کننده» است، و حکم داد که او نه نویسنده اوراق سفید بیت‌کوین است، نه شخصی که نام مستعار ساتوشی ناکاموتو را برگزیده بود و تحت این نام فعالیت می‌کرد، و نه نویسنده نسخه‌های اولیه نرم‌افزار بیت‌کوین.

جاناتان هوک، وکیل کاپا، با اشاره به ادعای استفاده رایت از چت جی‌پی‌تی برای تولید مدارک جعلی، گفت «بخش‌هایی از رفتار دکتر رایت به نمایشی مضحک تنه می‌زند».

اما در ادامه افزود: «رفتار دکتر رایت همچنین بسیار جدی و خطرناک بود. او براساس ادعای متقلبانه‌اش مبنی بر اینکه که ساتوشی است، در پی مطالباتی بالغ بر میلیاردها دلار از جمله علیه شمار زیادی از اشخاص حقیقی بوده است.»

بیت‌کوین در هفته جاری با قیمت‌های بالا و رکوردشکن معامله شده است، اما بیش از ۱۵ سال از خلق آن می‌گذرد و هنوز مشخص نیست چه کسی اولین رمزارز جهان را اختراع کرد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا