هاست پرسرعت
خودرو

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

در حال حاضر تنها سه خودرو در جهان وجود دارند که می‌توانند مثل چلنجر دیمن ۱۷۰ در کمتر از دو ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اعداد پرفورمنس دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ با هر قیمتی که حساب کنیم خیره‌کننده به نظر می‌رسد. اگر حتی این یک هایپرکار الکتریکی ۱۰ میلیون دلاری بود، بازهم همهٔ ما از شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱.۶۶ ثانیه و ۴۰۰ متر ۸.۹۱ ثانیه دچار سرگیجه می‌شدیم؛ اما موضوع شگفت‌انگیزتر اینکه اعداد مذکور توسط یک خودروی محرک عقب چهارنفره با قیمت صد هزار دلاری به دست آمده‌اند.

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

دیمن ۱۷۰ با ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت، ۹۶,۶۶۶ دلار قیمت دارد که البته مبلغ کمی نیست ولی در قبال پرفورمنسی که ارائه می‌کند ناچیز به نظر می‌رسد. فقط سه خودروی تولیدی دیگر ادعا کرده یا در آزمایش‌های مستقل ثابت شده که می‌توانند در کمتر از دو ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند و دوتا از این خودروها ۲۰ برابر گران‌تر از دوج هستند. همچنین هیچ‌کدام از این خودروها پیشرانهٔ درون‌سوز ندارند.

پینین‌فارینا باتیستا

شتاب: ۱.۷۹ ثانیه

قیمت: ۲.۲ میلیون دلار

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

هایپرکار پینین‌فارینا باتیستا حتی از خودروی فوق‌العاده سریعی که بر اساس آن ساخته شده یعنی ریماک نورا هم سریع‌تر است. چهار موتور الکتریکی باتیستا مجموعاً ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. طی آزمایش‌هایی که با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲R انجام شد، این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۱.۷۹ ثانیه ثبت کرد و ۴۰۰ متر را در ۸.۵۵ ثانیه پیمود. البته مثل اعداد دوج، شتاب باتیستا هم طبق قوانین مسابقات درگ ثبت شده و بنابراین، رول‌اوت ۳۰ سانتی‌متری ابتدای مسیر در تایم آن محاسبه نشده است. اکثر مجله‌های خودروی آمریکایی شتاب خودروها را با همین روش ثبت می‌کنند درحالی‌که مجلات و اکثر خودروسازان اروپایی شتاب را از حالت سکون کامل ثبت می‌کنند. رول‌اوت معمولاً بین دو تا سه‌دهم ثانیه از تایم کمی می‌کند.

ریماک نورا

شتاب: ۱.۸۵ ثانیه

قیمت: ۲.۲ میلیون دلار

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

ریماک نورا کمی از برادرخواندهٔ خود، پینین‌فارینا قوی‌تر است اما کمی هم کندتر عمل می‌کند. این خودرو مجموعاً ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما هایپرکار کروات‌ها برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۱.۸۵ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این شتاب روی پیست مخصوص درگ با اصطکاک بالا و همین‌طور احتساب رول‌اوت ثبت شده است.

تسلا مدل S پلد

شتاب: ۱.۹۹ ثانیه

قیمت: ۱۰۹,۹۹۰ دلار

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

تسلا نیز برای ثبت شتاب ۱.۹۹ ثانیه با مدل S پلد سه موتورهٔ ۱۰۲۰ اسب بخاری از پیست درگ فوق‌العاده چسبناک استفاده کرد. زمانی که کارانددرایور این خودرو را در آسفالت معمولی آزمایش کرد، توانست شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۲.۱ ثانیه و ۴۰۰ متر را در ۹.۴ ثانیه طی کند. البته این زمان‌ها هم با احتساب رول‌اوت ۳۰ سانتی‌متری است که و درواقع باید ۰.۲ ثانیه به آن‌ها اضافه کرد. علاوه بر این، برای ثبت شتاب زیر ۲ ثانیه با پلد یک شرط دیگر هم وجود دارد. برای اینکه کار، خودرو باید در حالت Drag Strip قرار گیرد که شامل گرم‌کن کردن باطری‌ها تا رساندن به دمای مطلوب می‌شود و می‌تواند چند دقیقه طول بکشد.

کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر ۲ ثانیه؛ از دیمون ۱۷۰ تا ریمک و تسلا پلد

بنابراین، مدل S پلد با قیمت ۱۱۰ هزار دلاری هم به‌اندازهٔ دیمن ۱۷۰ سریع نیست ولی هنوز هم سرعت وحشتناکی دارد و همچنین نباید فراموش کرد که اعداد دیمن هم روی پیست چسبندهٔ درگ با احتساب رول‌اوت و با سوخت E85 ثبت شده‌اند. اگر باک خودرو با بنزین پر شود خروجی موتور به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می‌کند. دوج نگفته که آیا دیمن ۱۷۰ با این قدرت کمتر هنوز هم می‌تواند ظرف حدود دو ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد یا نه ولی به‌عنوان تنها خودروی درون‌سوز این جمع، مطمئن هستیم که تک‌چرخ زدن با یک ماسل کار V8 بسیار هیجان‌انگیزتر از ثبت شتاب زیر دو ثانیه با خودروهای الکتریکی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۱ رای

منبع

CarScoops

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا