هاست پرسرعت
خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + آموزش عیب یابی و راه حل

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + آموزش عیب یابی و راه حل

پمپ بنزین خودرو یکی از قطعات مهم آن است که اگرچه معمولاً به چشم نمی‌آید اما خراب شدنش می‌تواند به قیمت در راه ماندن راننده و سرنشینان تمام شود. به همین خاطر می‌خواهیم شما را با این قطعه و علائم خرابی و راه‌حل‌های رفع مشکلات آن آشنا کنیم. همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

پمپ بنزین خودرو چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به خرابی پمپ بنزین خودرو نگاهی داشته باشیم بهتر است خود این قطعه را بشناسیم و بدانیم چه‌کاری را انجام می‌دهد. پمپ بنزین قطعه‌ای است که در بسیاری از پیشرانه‌های درون‌سوز بنزینی و دیزلی بکار می‌رود. قطعه موردبحث سوخت را از باک به دستگاهی که وظیفه ترکیب مخلوط سوخت و هوا را دارد می‌رساند. چنین دستگاه یا قطعه‌ای در خودروهای کاربراتوری همان کاربراتور و در خودروهای انژکتوری هم انژکتور سوخت خواهد بود.

پیشرانه‌های کاربراتوری معمولاً از پمپ‌های مکانیکی کم‌فشار نصب شده در پیشرانه استفاده می‌کنند درحالی‌که پیشرانه‌های انژکتوری یا از پمپ‌های بنزین برقی نصب شده در داخل باک (برای سیستم‌های تزریق منیفولد کم‌فشار) یا پمپ‌های مکانیکی پرفشار نصب شده در پیشرانه (برای سیستم‌های تزریق مستقیم پرفشار) استفاده می‌کنند. همچنین باید گفت برخی پیشرانه‌ها اصلاً فاقد پمپ بنزین هستند. در برخی پیشرانه‌های کاربراتوری با تأمین سوخت کم‌فشار می‌توان از طریق سیستم تغذیه گرانشی به انتقال سوخت دست یافت و ساده‌ترین راه نصب باک در ارتفاعی بالاتر از کاربراتور خواهد بود. این روش معمولاً در موتورسیکلت‌های کاربراتوری بکار می‌رود یعنی جایی که باک درست بالای پیشرانه قرار دارد.

پمپ‌های بنزین مکانیکی کم‌فشار

در پیشرانه‌هایی که از کاربراتور استفاده می‌کنند، پمپ بنزین مکانیکی معمولاً به منظور انتقال سوخت از باک به داخل کاربراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها در فشارهای سوخت نسبتاً پایین یعنی ۰.۷ تا ۱ بار کار می‌کنند. دو نمونه از پمپ‌های بنزین مکانیکی که بیشتر از سایرین در خودروها بکار رفته‌اند پمپ‌های دیافراگمی و پمپ‌های پیستونی هستند.

پمپ‌های بنزین مکانیکی پرفشار

پمپ‌های بنزین خودروهای مدرن تزریق مستقیم در فشارهای بالاتر یعنی تا ۲۱۰۰ بار کار می‌کنند و پیکربندی‌های ویژه‌ای همچون پیستون رادیال ریل مشترک، رادیال دو پیستون ریل مشترک، خطی، پورت و مارپیچ و… دارند. پمپ‌های تزریق با بنزین روان کاری می‌شوند و از آلودگی روغن و سوخت جلوگیری می‌کنند. یک نمونه دیگر از پمپ‌های بنزین نیز وجود دارند که با نام پمپ‌های برقی شناخته می‌شوند. در پیشرانه‌های بنزینی انژکتوری، یک پمپ بنزین برقی معمولاً داخل باک قرار دارد. در سیستم‌های قدیمی‌تر تزریق پورت و دریچه گاز، پمپ نصب شده در داخل باک باعث انتقال سوخت از باک به پیشرانه می‌شود و فشار انتقال سوخت نیز معمولاً بین ۳ تا ۴ بار است. در سیستم‌های تزریق مستقیم یک پمپ بنزین جداگانه باعث فشار بیشتر و بالاتر به سوخت می‌شود. از آنجایی که پمپ‌های برقی نیازمند قدرت مکانیکی پیشرانه نیستند بنابراین می‌توان آن‌ها را در هرجایی بین باک و پیشرانه نصب کرد. از جمله دلایل نصب پمپ بنزین در باک می‌توان به مواردی همچون خنک شدن توسط بنزین، کاهش ریسک آتش‌سوزی به دلیل عدم اشتعال در نبود اکسیژن و… اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

کارهایی که نباید با اتومبیل خود انجام دهید

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

خودروی خود را با باک خالی نرانید!

علائم خرابی مغزی پمپ بنزین

حالا که با پمپ بنزین، عملکرد و انواع آن آشنا شدیم نوبت به عیب‌یابی و علائم خرابی آن می‌رسد. دلایل متنوعی برای از کار افتادن پمپ بنزین خودرو وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

روشن نشدن خودرو

در صورتی که با استارت زدن خودرو روشن نشد و یا این کار به سختی صورت گرفت یکی از دلایل احتمالی آن می‌تواند خرابی پمپ بنزین باشد. در زمانی که پمپ بنزین عملکرد درستی داشته باشد و شما شروع به استارت زدن کنید ابتدا صدایی به گوش خواهد رسید و سپس قطع خواهد شد اما در صورتی که این قطعه خراب باشد در زمان استارت صدایی وجود نخواهد داشت و در چنین حالتی بهتر است به دنبال بررسی پمپ بنزین باشید.

ریپ زدن پیشرانه

قبلاً به دلایل مختلف ریپ زدن خودرو اشاره کرده بودیم و یکی از علت‌ها نیز عدم رسیدن صحیح سوخت به پیشرانه خواهد بود. همین موضوع می‌تواند دلیل خرابی پمپ بنزین نیز باشد. البته بهتر است در این رابطه با یک مکانیک خبره مشورت کنید تا علت ریپ زدن را به درستی پیدا کند هرچند گزینه خرابی پمپ بنزین را نیز نباید از یاد ببرید.

مصرف سوخت بالا

در صورتی که متوجه شدید مصرف سوخت خودرو نسبت به قبل بالاتر رفته است شاید خرابی پمپ بنزین یکی از دلایل آن باشد. اگرچه علت‌های گوناگونی برای افزایش مصرف سوخت خودرو وجود خواهد داشت اما پمپ بنزین می‌تواند جزو اصلی‌ترین‌ها باشد.

بالا رفتن دمای پیشرانه

خود بنزین باعث خنک نگه داشته شدن پمپ بنزین می‌شود اما زمانی که پمپ بنزین خراب شود بنزین کافی به پیشرانه نمی‌رسد و همین امر می‌تواند باعث افزایش دمای آن شود. در واقع داغ کردن پیشرانه می‌تواند جزو دلایل خرابی پمپ بنزین قلمداد شود.

وجود صدای غیرعادی در پمپ بنزین

همان‌طور که گفتیم در صورت استارت زدن ابتدا صدایی کوتاه از پمپ بنزین به گوش می‌رسد و سپس قطع می‌شود. اگر این صدا ایجاد نشود احتمالاً پمپ بنزین خودروی شما از کار افتاده است. همچنین اگر در زمان استارت زدن صدایی غیرعادی از عقب خودرو به گوش برسد احتمالاً پمپ بنزین شما خراب خواهد بود.

افت شتاب خودرو

آن‌گونه که گفته شد پمپ بنزین وظیفه رساندن بنزین به پیشرانه را دارد و در صورتی که وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد پیشرانه با وقفه در عملکرد مواجه خواهد شد و این به معنی افت شتاب و گاز خوردن خودرو خواهد بود. در واقع عدم توانایی قبلی خودرو در شتاب گیری را می‌توان جزو دلایل خرابی پمپ بنزین دانست.

علائم خرابی پمپ بنزین ۴۰۵

تمامی علائمی که در بالا ذکر شد برای خرابی پمپ بنزین پژو ۴۰۵ نیز صدق می‌کنند. بد استارت خوردن یا روشن نشدن پیشرانه، افت شتاب و توان خودرو، وجود صدای غیرعادی در پمپ بنزین، داغ کردن پیشرانه و… جزو دلایل احتمالی خرابی پمپ بنزین ۴۰۵ خواهند بود. بد نیست بدانید قیمت پمپ بنزین ۴۰۵ در زمان نگارش این مقاله حدود ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

علائم خرابی پمپ بنزین پراید انژکتوری

روشن شدن چراغ چک، وجود صدایی شبیه زوزه از عقب خودرو، افت شتاب و توان و استارت سخت پیشرانه از جمله علائم خرابی پمپ بنزین پراید انژکتوری خواهد بود. یکی از روش‌های ساده برای فهمیدن اینکه پمپ بنزین خودروی پراید کار می‌کند یا نه باز کردن سوئیچ و شنیدن صدای پمپ خواهد بود. در صورتی که صدا به گوش نرسد به احتمال زیاد پمپ خراب شده است. پمپ بنزین پراید در حال حاضر قیمتی حدود ۸۰۰ هزار تومان دارد.

تست خرابی پمپ بنزین

اگرچه پمپ بنزین قطعه‌ای است که برای کارکرد بالا طراحی شده اما احتمال از کار افتادن آن نیز وجود دارد. از طرفی قیمت چنین قطعه‌ای نسبتاً بالاست و به همین خاطر تست خرابی آن قبل از تعویض قطعه امری مهم خواهد بود. خوشبختانه راه‌های نسبتاً ساده‌ای برای تشخیص سالم یا خراب بودن پمپ بنزین وجود دارد. قبلاً ذکر شد که ساده‌ترین راه باز کردن سوئیچ و گوش کردن به صدای پمپ خواهد بود. در صورتی که صدایی به گوش نرسد احتمالاً پمپ بنزین خراب شده است. البته عدم وجود صدا می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

یکی دیگر از روش‌های تست خرابی پمپ بنزین استفاده از دستگاه دیاگ است. با استفاده از این دستگاه می‌توان قطع و وصل بودن پمپ را مشاهده کنیم. البته ایراد می‌تواند از بخش‌های دیگر همچون فیوز، رله و سوکت ها نیز باشد. روش دیگر نیز استفاده از فشارسنج خواهد بود. در صورتی که بنزین از ریل سوخت خارج می‌شود اما فاقد فشار لازم است احتمال نیم‌سوز شدن پمپ بنزین وجود دارد و در این زمان بهترین روش تست خرابی استفاده از یک دستگاه فشارسنج سوخت خواهد بود.

پمپ بنزین خودرو کجاست؟

همان‌طور که گفته شد محل نصب پمپ بنزین بر حسب طراحی پیشرانه تفاوت دارد. در خودروهای کاربراتوری این قطعه در داخل پیشرانه نصب می‌شود درحالی‌که در پیشرانه‌های انژکتوری معمولاً پمپ بنزین داخل باک قرار دارد.

قیمت پمپ بنزین خودروهای داخلی

قطعه موردبحث قیمت نسبتاً بالایی دارد و بهتر است حواستان به آن باشد. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که در خودروهای انژکتوری پمپ بنزین داخل باک قرار دارد و با استفاده از خود بنزین خنک می‌شود بنابراین در صورتی که باک خودرو خالی باشد دمای پمپ بالا می‌رود و در نهایت می‌سوزد. اگر بخواهید پمپ بنزین را تعویض کنید باید هزینه‌ای حدود ۸۰۰ هزار تومان تا ۱.۷ میلیون تومان را برای خودروهای پرتیراژ داخلی متحمل شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا