هاست پرسرعت
خودرو

بررسی یانگ وانگ U9؛ ابر خودروی چینی با ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت

بررسی یانگ وانگ U9؛ ابر خودروی چینی با ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت

ابر خودروی برقی BYD یانگ وانگ U9 با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار خود در هفته‌های اخیر توجهات زیادی را جلب کرده است.

پاییز سال قبل بود که چینی‌ها از این خودرو در نمایشگاه شانگهای رونمایی کردند و چند ماه پس از آن نیز اولین نمونه‌های U9 با قیمت حدود ۱۵۰ هزار دلار راهی بازار شد. کانال یوتیوب ویلز بوی فرصت بررسی این خودرو را پیدا کرده و اگرچه قبلاً گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قدرت دقیق U9 وجود داشته اما مجری این کانال می‌گوید خروجی نهایی قوای محرکه به ۱۲۸۷ اسب بخار می‌رسد که قطعاً رقم قابل‌توجهی خواهد بود و تنها چند خودرو در دنیا می‌توانند چنین قدرتی داشته باشند.

چهار موتور برقی بکار رفته در یانگ وانگ U9 باعث می‌شوند این خودرو ویژگی موسوم به چرخش تانک را داشته باشد هرچند مشتری چنین خودروهایی به فاکتورهای دیگری علاقه دارد که یکی از آن‌ها پرفورمنس خواهد بود. چینی‌ها می‌گویند U9 در عرض ۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش هم به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. باتری بکار رفته در ابر خودروی موردبحث هم از نوع ۱۰۰ کیلووات ساعتی لیتیوم آهن فسفات است که با یک‌بار شارژ شعاع حرکتی ۷۰۰ کیلومتری را فراهم می‌سازد.

احتمالاً چنین بردی در حالت اکو به دست می‌آید و نکته دیگر اینکه شعاع حرکتی یاد شده بر اساس استانداردهای چینی اندازه‌گیری شده است. البته ویژگی برجسته U9 شعاع حرکتی آن نیست مخصوصاً اینکه به عنوان یک خودروی برقی در دمای بسیار پایین شاهد افت عملکرد باتری خواهیم بود. آنچه در برخورد با ابر خودروی BYD سریعاً جلب‌توجه می‌کند ابعاد آن است که دقیقاً برازنده یک سوپرکار خواهد بود. طول/عرض/ارتفاع یانگ وانگ U9 به ترتیب برابر با ۴۹۶۶/۲۰۲۹/۱۲۹۵ میلی‌متر و فاصله بین محوری نیز ۲۹۰۰ میلی‌متر است. فضای بار خودروی موردبحث نیز نسبت به کلاس و هدف ساخت آن مناسب و معقول خواهد بود.

اما چینی‌ها در یک بخش نتوانسته‌اند خوب عمل کنند و آن‌هم وزن بیش از ۲.۶ تنی یانگ وانگ آلومینیومی کربنی است که از هر نظر سنگین‌وزن خواهد بود. به همین خاطر نسبت قدرت به وزن U9 به ۵۰۰ اسب بخار به ازای هر تن می‌رسد که چندان احساس‌برانگیز نیست. خودروی حاضر در ویدئو نسخه پیست با پوشش فیبر کربنی است و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به بال بزرگ در عقب، اسپویلر لبه‌ای جلو و آیرودینامیک فعال دیفیوزر عقب اشاره کرد. نکته جالب دیگر عدم وجود شیشه عقب و همچنین وجود آینه‌ای در کابین است که نقش دوربین را بازی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های بحث‌برانگیز یانگ وانگ U9 می‌توان به توانایی حرکت روی سه چرخ اشاره کرد که به لطف سیستم تعلیق دیسیوس ایکس و پایداری میسر شده است. این ویژگی در زمان پنچر شدن چرخ به کار خواهد آمد. همچنین در کابین یک نمایشگر برای سرنشین مهیا شده که دسترسی کامل به سیستم اطلاعات سرگرمی را امکان‌پذیر می‌کند. در نهایت باید گفت نمی‌توان قضاوت قطعی درباره ابر خودروی BYD داشت و باید منتظر بازخورد مشتریان بود. قیمت حدود ۱۵۰ هزار دلار نیز نکته‌ای است که رقبای صاحب‌نام باید به آن دقت نمایند. البته کیفیت ساخت U9 با بهترین محصولات اروپایی یا خودروی آمریکایی شورولت کوروت برابر نیست هرچند ۱۳۰۰ اسب بخار یاد شده روی این مورد سایه خواهد انداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا